Joss Whedon

Robert Downey Jr., Mark Ruffalo, Chris Hemsworth, Chris Evans, Scarlett Johansson, Jeremy Renner, James Spader

Jadno.

7,0

7,3

Piše: Decadent Sympozium

Zapravo kada pišem „jadno“, ne mislim (samo) na sadržaj, već prije na cjelokupnu situaciju oko filma i s filmom. Podsjeća me to na vrijeme kada su nogometni klub Real Madrid pretvorili u bazen intergalaktičkih zvijezda u vrijednosti milijarde eura, a ovi zauzvrat nisu bili u stanju proslijediti loptu preko tri noge. Zarađivali su prijenosom na pet kontinenta, prodali su više dresova nego što ima ljudi na svijetu, rasprodali karte za svaku utakmicu. Rulja gledala, navijala, gušila se u Real Madridu koji je u svojim nogometašima ubio sve kvalitete koje su uopće mogli imati kao zvijezde i od menadžera htio da bude financijski špekulant namjesto poučavatelja i stratega. Njihova je igra bila sramotno beznačajna, a kad im je ponestalo love za silne milijunske mjesečne transakcije počeli su na silu gurati drugorazredne nogometaše u prvi plan da kompenziraju i pokušaju podvaliti muda pod bubrege. Uspjeli su se održati „pri vrhu“ samo zato jer imaju nevjerojatan pogon i još nevjerojatniju paletu debilnih obožavatelja. Simpatično mi je koliko ova slika reflektira drugi snimak o Osvetnicima koji su, eto, konačno i prvi znak internog raspadanja dvanaest godina dugačkog poslovnog plana zarađivanja super-junacima na pretilim masama. Winter Soldier bio je njihov kreativni vrh, ostaje nam slijed bezobraznog smeća.

Marvelovi producenti i pripadna im politika toliko su pogrešni da su uspjeli Whedona pretvoriti u amaterskog najamnika, kao da je čovjek stanica za jedanput u mreži većih interesa. Imamo neke novce koje treba potrošit pa hajdemo unajmit nekog redateljčića s faksa. Najviše me živcira, kao i kod tog Real Madrida, kolike proklete mogućnosti oni imaju, a ne žele ih ispuniti. Umjesto da se potvrdi najava o Whedonovim planovima „svrgavanja“ zadnjeg Iron Mana i Captain Americe, dobili smo psihotički bučkuriš natopljen humorom a la Michael Bay i uokviren beskrajem propusta. Beskraj propusta. Neka to bude alternativni podnaslov za „jadno“, naime za one kojima se ovaj frontalni pristup ne sviđa. Meni se recimo nije sviđalo koliko je film nemilosrdno vrijeđao publiku, samog sebe i film kao film, odnosno, koliko je sav sadržaj beživotno dostavljen na uvid. Ne sjećam se kada sam zadnji put gledao film toliko ravnodušan spram samog sebe, autore, ili bolje reći vlasnike, toliko spremne da, sve što bi uopće moglo biti u filmu dobro, zaliju betonom bezvoljnosti. Filmu je manje stalo do samog sebe nego što je do glume bilo stalo Portmanici u zadnjem Thoru. Ponekad se pitam zar je doista moguće da jedan štit, čekić, ljubičaste gaćice ili lampa toliko fasciniraju da se sva imbecilnost scenarija previdi?

4

Mislim, zar se nešto više ima za reći o filmu, ako naznačimo da je vrhunac dramskih odnosa između likova sveden na imanje djece? Hulk i Black Widow ne mogu biti zajedno zato što su Black Widow sterilizirali i kao alternativa ubijanju mafijaša, kurvanju i spašavanju Amerikanaca ne postoji ni jedan drugi način života doli rađanje djece, kuhanje i pranje u zabiti? Zbilja? Ta priglupa scena koja se nalazi na polovici filma posebno mi je draga zapravo ne zbog same ove redikuloznosti, već zato što nekako označava trenutak u kojem filmu više nije bilo povratka. S druge strane, ni u trenucima tipkanja ovog teksta nisam još pobrojao baš sve što ne valja s ovim filmom, a vjerojatno nikad ni neću uspjeti, pa bismo mogli reći da se radi o jedinstvenoj mozaičnosti promašaja, počevši od općih pitanja poput zašto u filmu ima sedamdeset likova koji zbijaju šale, do detalja poput, eto recimo, zašto nam se cijeli film prodaje da je Hulk nekakvo biće bez ikakve kontrole da bi se na kraju filma tužnih okica odveo nevidljivom letjelicom na Bahame? Ustvari, kad će prestati raditi filmove o superherojima u kojima pozitivci uzrokuju neizračunljive lance materijalne štete i ubojstva tisuće civila? Kad je točno došlo do toga da se karakteristike zločestih likova tretiraju kao prednosti pozitivaca, a da su negativci, koje već dulji niz filmova uništavaju na najdebilnije moguće načine, jedini sa zrnom soli u glavi? Ultron (James Spader) je kul tip, možda najzanimljiviji negativac do sada, od kojeg su napravili još jednog Lokija, ispražnjenu lutkicu scenarija čija je funkcija uzrokovati besmislene svađe među Osvetnicima i otvarati portale kroz koje se slijevaju tone safe-to-kill protivnika koje onda naši omiljeni McDonalds heroji mogu trgati na sreću svih PG-13 rejtanih ljudi. U prvom dijelu svemirci-roboti bez krvi, u drugom dijelu roboti, stotine, tisuće njih spremno da se nasadi na volej. Ponekad mi se čini da im namjerno uzmu ruku, gurnu u sebe i orgazmički sami sebi istrgnu komad željeza. Kad smo kod metala, evo i citata godine: „When the dust settles, the only thing living in this world, will be metal.“

Fuck yeah! \../

5

Vještina snimanja i tehnološki pogon iza filma omogućuju mu gledljivost čak i pored ovih smijurija od vrhunaca njegova sadržaja. Dakako i hrpetina zgodnih glumaca i glumica. I ikone superherojstva i tako još neke druge nebitne stvari koje se onako posramljeno sklanjaju s puta nekonzistentnosti, naivnoj, pretjerano brzo provedenoj i nedorečenoj priči s očajnim glumačkim investiranjem i smrti lika manje relevantnoj i glupljoj od Dobbyja u Harry Potter serijalu. Ide to i unatoč zastarjelim efektima, vicevima, zapletima i unatoč podređivanju cijelog filma nekoj široj slici sparivanja svih živih likova sa svim živim likovima s ciljem zadovoljavanja svih silnih pornografskih fan servicea. Ako nastave ovakvom eksponencijalnoću, četvrti će dio o Osvetnicima sadržavati jednog lika po kadru. Hajde barem neka onda svi budu u donjem vešu. Oh wait, samo su muški likovi goli u Marvel filmovima. Hm … No istina je zapravo ta da je Avengers: Age of Ultron istovremeno i savršen marvelovski superhero film. Na određeni način besprijekorno prenosi prosječan broj Marvel stripa, što je uglavnom hrpetina smeća. Nikad ne treba zaboraviti da je štancanje dovelo do takvih situacija da su izmišljali Azbest-mana. Ovaj nastavak, s podnaslovom koji nema nikakve veze s pričom, zapravo savršeno demonstrira koliko je sve to … komercijalno. Komercijalno i ništa više. A kod takvog čega, ah, čovjek ne može ni tisuću riječi napisati pa da pokrije jednu sliku.

iz drugoga kuta