Opstanak

Piše: Franjo Maricic

Opstanak (The Grey, 2011., 117 min.)

Redatelj: Joe Carnahan

Glume: Liam Neeson, Dermot Mulroney, Frank Grillo, Dallas Roberts, Joe Anderson, James Badge Dale, Ben Bray

Ocjena: 7/10

Opstanak… Na žalost, na sam spomen ove riječi prvo što mi padne na pamet je određena televizijska postaja i njen reality show. Kad se pogleda ovakva priča, postaje vrlo jasno (ako već nije bilo očito) da je naziv realityja totalno promašen. Situacije kroz koje prolaze likovi u filmu neusporedive su sa glupostima kojima se bave natjecatelji spomenute lakrdije, i apsolutno opravdavaju naš prijevod filma The Grey. Ova avanturistička drama prilično kvalitetno dočarava bitku između čovjeka i prirode, ili čovjeka i sudbine, te je puno više od pukog naganjanja po bespućima Aljaske.

Radnja prati grupu naftnih radnika koji su se zaputili na odmor. Da dečki ipak ne bi uživali, avion kojim putuju uletjet će u oluju i srušiti se negdje u hladnoj Aljasci. Preživjeli moraju pronaći put natrag do civilizacije, a osim hladnoće i gladi, grupa ogromnih vukova bit će im stalna prijetnja. Naravno, Liam Neeson (glumi Ottwayja, iskusnog lovca na vukove) dat će sve od sebe da obrani grupu od vukova i spasi preživjele…

Opstanak, na sreću, nije “ispunio” moja očekivanja, prije svega jer sam očekivao film o preživljavanju odrađen na tipično holivudski način – gomilu teških ili nemogućih situacija iz koje ljudi više-manje izlaze kao neosporni pobjednici, bez obraćanja previše pozornosti na psihologiju i osjećaje samih protagonista. Sva sreća da se redatelj Joe Carnahan odlučio na nešto drukčiji pristup, i napravio film koji na (pretpostavljam) vrlo realan način prikazuje stanje ljudskog uma i duha kad se čovjek nađe u gotovo bezizlaznoj situaciji. Uredu, možda sama fizička veličina vukova baš i nije realna (netko je primjetio da su zamalo veliki poput medvjeda), no s druge strane, možda su upravo tako ogromno djelovali gledani očima prestrašenih protagonista filma. Ako su u strahu velike oči, onda su vjerojatno i vukovi veći…

S tehničke strane, ponekad pomalo divlje kretanje kamere u pojedinim mi je trenucima bilo iritantno, no nemoguće je ne primjetiti da je i to jedan od načina na koji je uspješno prenesena atmosfera događaja koji se odvijaju na platnu. Tako da zapravo moram pohvaliti kameru koja mi se u početku baš i nije svidjela, no kako je film odmicao postalo mi je jasno da bez toga to ne bi bila ista stvar. Zvuk je solidan, isto kao i montaža, i zapravo se u tehničkom pogledu filmu ne može ništa bitnije prigovoriti. Dobro, možda specijalni efekti, tj. prikaz vukova nije sasvim realan, no kako ja nisam neki stručnjak za vukove, mogu živjeti u uvjerenju da tolike mrcine zaista obitavaju negdje u dalekoj Aljasci. Sve u svemu, kad je već sve drugo na solidnoj razini, ne treba cjepidlačiti.

Gluma je sasvim solidna, i u ovom filmu je zaista i ima, iako je možda bilo za očekivati da će glumci uglavnom samo trčati, skakati i šamarati zvijeri. Međutim, likovi zaista djeluju “ljudski”, tj. nisu jednodimenzionalni kao što je to često slučaj u sličnim filmovima. Naravno, Ottway je daleko najrazrađeniji, kao glavni protagonist, no ni ostatak ne zaostaje previše. Tako će preživjeli “sretnici” pokazati svoju ljudsku stranu kroz pokazivanje (ili skrivanje) svojih strahova, iznošenje stavova i razmišljanja o sudbini, vjeri i slično, a sve to dok im čopor golemih vukova konstantno visi za vratom. Na primjer, iako se Ottway na neki način nametne kao vođa grupe i definitivno je najsposobniji i najiskusniji kad je riječ o vukovima, ipak je krhko i kompleksno ljudsko biće, te će otvoreno i bez problema priznati da je prestravljen situacijom u kojoj su se našli. Sličnih primjera ima dosta i čak mi je i žao što ne mogu opisati neke scene (zbog eventualnih spoilera), makar radi onih koji film ipak neće pogledati. Uglavnom, film nipošto nije puko naganjanje ljudi i vukova, već kvalitetno razrađena i prenesena priča o borbi za preživljavanje, a glumci su i više nego solidno odradili svoj posao. To je još značajnije ako se uzme u obzir da im vjerojatno nije bilo lako (navodno) snimati i na minus 40 Celzijevaca (British Columbia) – ja ne bih ni disao, a kamoli hodao na toj temperaturi. Vuka bih pokušao usmrtiti mislima ili pogledom…

Za mene je priča najjači dio Opstanka, i drago mi je što je film izašao iz tipičnih holivudskih okvira, za što je vjerojatno “kriv” scenarij kojeg potpisuju redatelj Joe Carnahan i Ian Mackenzie Jeffers, koji je napisao kratku priču Ghost Walker na kojoj se film temelji. Naravno da neću otkriti završetak, ali moram napomenuti da posljednja scena filma dolazi tek nakon odjavne špice, da ne bi bilo zabune. Doduše, traje možda dvije, tri sekunde, ali tamo je i vjerujem da će vas zanimati.

Iako ga sigurno neću nazvati remek-djelom, Opstanak je definitivno film koji će mi bar neko vrijeme ostati u sjećanju. Izrazito me ugodno iznenadio, i za pohvalu je što se redatelj usudio prikazati određene situacije i segmente psihičkog i emotivnog stanja likova, zanemarujući rizik da će možda biti dosadan prosječnom potrošaču filmova. Da ne bi bilo pogrešno shvaćeno – Opstanak ipak nije duboka psihološka studija ili filozofska rasprava, već vrlo uvjerljiv prikaz uglavnom prosječnih ljudi koji nastoje preživjeti nesreću koja ih je zadesila. Napeta priča o ljudima u nemogućim okolnostima već je sama po sebi zanimljiva, no kad se odradi na ovako kvalitetan način dojam je još snažniji. U svakom slučaju, film vrijedi pogledati jer s lakoćom uvlači gledatelja u očajničku bitku za opstanak koja će teško ikoga ostaviti ravnodušnim. A ako Liam Neeson ikad posjeti Zagreb, vukovi u zagrebačkom Zoološkom vrtu trebali bi se zabrinuti…