Opasna metoda

Piše: Jelena Djurdjic

Opasna metoda (A Dangerous Method, 2011., 99 min.)

Redatelj: David Cronenberg

Glume: Michael Fassbender, Viggo Mortensen, Keira Knightley , Vincent Cassel

 

Ocjena: 4/10

 

Naporan kao foka. Naporan kao Fulham u gostima. Naporan kao Cronenbergova Opasna metoda. Da sam na mjestu nasljednika Junga i Freuda, ili gđe Spielrein, tužila bih Cronenberga. Razlog: koristio se imenima i privatnošću ljudi na nedostojan način. Toliko da se zapitate da ga nisu natjerali, ucjenjivali ovi iz Sonyja?

Opis što vas čeka ako se upustite u ovu avanturu išao bi ovako: zamislite da ste u sobi u društvu Fassbendera i Vigga, i da imate pri ruci par Freudovih/Jungovih biografija. I onda vam oni, iz dosade ili lijene znatiželje, dakle bez uzbuđenja i treme pred tim ljudima, skoro pa nasumce, čitaju izvode iz istih. Viggo neka stavi bradu. Fassbender brkove i naočale. S vremena na vrijeme vrata u toj sobi otvarat će Keira, nekada kao luda fräulein, a nekada u glumičinom karakteristično melankoličnom poziranju. Od njene nesposobnosti da išta glumački ostvari boljet će vas glava, ali nije da ste baš zagrijani ni onu dvojicu da slušate. I tako.

Cronenberg je već radio sa sličnim relacijama – ’88. se bavio životima dvojice ginekologa u Dead Ringers, oba igrao Jeremy Irons. Sada su tu imena Freud i Jung, i jedna ’opasna metoda’ poigravanja ljudskim umom, u teoriji u rukama znalaca možda i zaista najozbiljnija i najkontroverznija od svih. Nastanak psihoanalize, njihov odnos učitelja i štićenika koji vremenom pliva u vode otvorenoga sukoba, žena koja ih spaja (pacijentica, kasnije i sama priznati psihoanalitičar), trebalo je to znati ne iskoristiti. David tu nije razočarao. Kad u otvaranju filma kočija i oni zlosutni konji i luda žena unutra ulaze u kadar, ostavljam se traženja najudobnijeg položaja i uvodnog došaptavanja jer Film počinje. I gledala sam ga pažljivo do kraja, ali on se ubrzo nakon kočija i konja raspao, i više se nije sastavio. Keirino glumatanje je, čini se, i Fassbendera ometalo i u tim uvodnim scenama djeluje nebitno. Kemija između njih? Tenzija seksualna, koja se implicira bestijalno? Misaona imenica. Kasniji dijalozi i dopunjavanje u teoretskim razmišljanjima na nivou su loših erotskih filmova. Bljutavo. Mazohističke i sadističke forme? Blijede i žalosne (pri tom se uopće ne žalim na njihovu eksplicitnost, zatvorenost i jest poanta, nego na intenzitet). Pitanje izdaje i prevare možda jedino stoji, jer je pokriveno Jungovom opaskom: “Sometimes you have to do something unforgivable to go on living.”

Elem, dvije godine nakon susreta Junga i njegove pacijentice dolazi do prvog viđanja sljedbenika i već poznatog i afirmiranog doktora, tridesetogodišnjeg Karla i dvadeset godina starijeg Sigmunda. Njihov prvi razgovor traje punih trinaest sati, ali avaj opet – izuzetnosti tog susreta smo svjesni ili jer imamo predznanje ili jer dobivamo podsticaj (Freudova opaska), nikakvog slatkosaznajnog osjećaja i uzbuđenja za nas nema. Čak i ako sasvim zanemarimo o kojim ljudima je riječ, priči se moglo prići iz nimalo potcjenjivačkog ugla i krenuti od njihove običnosti i demistificirati ih i svesti sve na „samo“ pitanje prijateljstva i prepoznavanja, koje završava apsolutnim odbacivanjem i rivalstvom.

Scenarij je napisao Christopher Hampton, adaptirajući svoju adaptaciju. Prije par godina on je za scenu ’kutije’ prilagodio knjigu Johna Kerra A Most Dangerous Method i dao jedan drugačiji naslov – The Talking Cure, koji barem implicira nešto mirniju formu. Utisak je da se ovaj tekst bjesomučno forsira, i u njemu traži nešto čega nema, ili čega bar Hampton nije sposoban iznaći (u što ne verujem jer je scenarist Dangerous Liaisons, recimo). Režirao je Cronenberg na sedativima.

Da se poslužim rječnikom koji bi Freud i Jung odobrili – impotentno.

7 komentara za “Opasna metoda

  • vanja says:

    koja carska recenzija!

    s nekim predznjanjem o čika Freudu i nešto mi milijem Jungu, jasno da mi je ovo bio izazov (minus predznanja o filmu, redatelju i slično, čak ni glumcima do samog početka filma pa je bilo FAK jea, pazi ekipe ovo ima biti mrak).

    I bi mrak.

    avaj! dok sam u jednom trenutku rekla sebi “pa keira će ovdje biti bolja od njih dvojice famoznih”, i to je palo u vodu nakon onih ‘murina’ izraza i općenito neke mlakušastosti naušrtb scena koje su me morale razoraiti a nisu. fassbender i vigo su mi sve samo ne ono što su trebali biti (osobito Freud, tako je … bzkjčalejfsldjf), nema one jačine koju je film morao imati makar i samo u segmentu u kojem sam ja htjela (zadržavam dalju elaboraciju za sebe …)

    žali bože novca, glumaca i … ma što? žali bože mene i mog vremena!

    film je ispljuvak. ružno napisati, znam, ali.

  • Marin Mihalj says:

    Teško mi povjerovati da je Cronenberg napravija takvu karinu od filma, ali odlučujem vam vjerovati i preskočiti ovo.

  • Sven Mikulec says:

    Nisam pogledao, nemam neku veliku želju, ali ono što mogu reći je da izrazito lajkam odjavnu rečenicu. 😀

  • Koraljka Suton says:

    Meni je film bio odličan. Na stranu moja sklonost psihoanalizi, Freudu i Jungu (ter Cronenbergu, Viggu i Fassbenderu :)), naprosto nije bilo ničega što mi ovdje nije valjalo – atmosfera, odnosi među likovima, gluma (recimo, meni je Keira ovdje iznenađujuće odlična i skidam joj kapu), teme koje se obrađuju, razgovori koji se vode (veliki sam pobornik “autopsihoanalize” (“samopsihoanalize”?) :)), dileme u kojima se likovi nalaze…

    Ali u svakom slučaju zanimljiva i lijepo napisana recenzija. :)

  • vanja says:

    ja isto volim Cronenberga, ali ono zbilja ga volim. no, well. možda ne treba vjerovati onima koji pišu jedno, kome se gleda, nek’ se pati.

    a koraljka, vjerovala ili ne, mrska mi keira i jeste zasigurno bolja od ostalih, onako ispijena i anoreksična plus uloga onakva takva kakva jeste. (mislim, bar u njoj ‘kao’ ima nekog života …)

    😀

  • vanja says:

    btw, netko je osim mene gledao film a nije ocijenio. nema to smisla 😀

  • vanja says:

    ne mogu vjerovati ovoj konstrukciji ‘onakva takva kakva’. omg, no tek idem piti kavu.

Leave a Reply

Your email address will not be published.