Shin'ya Tsukamoto

Shin'ya Tsukamoto

Shin'ya Tsukamoto, Rirî Furankî, Tatsuya Nakamura, Yûko Nakamura

Problem s 'Nobijem' je što nije dobar onoliko koliko bi morao biti i koliko knjiga od njega zahtijeva.

---

---

Shin’ya Tsukamoto poznat je kao autor koji se uglavnom povezuje s žanrom, i to prije svega hororom i fantastikom. Njegovi su potpisni filmovi body horror trilogija Tetsuo i dva nastavka Nightmare Detectivea. Tsukamoto je poznat i po tome da rado glumi u svojim filmovima, često glavne uloge. Iako njegovi filmovi imaju i nešto šarma i nešto inteligencije, upitno je koliko bi njegovo ime prvo palo na pamet kad je u pitanju nova ekranizacija iznimno značajnog japanskog romana koji je srušio nacionalnu i nacionalističku mitologiju o viteškoj (samurajskoj?) borbi čak i u trenucima nesumnjiva poraza.

Dakle, na Filipinima smo, 1945. godine. Otoci su još uvijek službeno pod japanskom okupacijom, ali Amerikanci udaraju iz zraka, a lokalni pobunjenici s kopna. U džungli smo, komunikacije i lanac komande su prekinuti, hrane nema, vladaju boleštine. Naš je junak vojnik Tamura, glumi ga sam Tsukamoto, previše bolestan da bi se borio ili makar radio i skupljao hranu, a opet nedovoljno ranjen da bi ga primili u bolnicu i hranili iz svojih porcija. Bombe padaju, pobunjenici napadaju, vojska se raspada, metaforički i doslovno. Informacije su neprovjerene, ljudi su gladni, žedni i divlji, odljuđeni, reklo bi se, a slijede još svakojaki užasi, ne isključujući i kanibalizam.

Svaka čast velikanima koji su već prikazali brutalnost Drugoga svjetskog rata na Pacifiku. Svaka čast Spielbergu, koji je naturalističkoj klaonici nudio balans u narativu o pravednom ratu s dobrim i lošim momcima. Svaka čast i Malicku, koji je u Tankoj crvenoj liniji dao makar nekakav filozofski odmak kroz meditativnu naraciju. Svaka čast i Clintu Eastwoodu, koji ga je u dva povezana filma prikazao iz suprotnih perspektiva.

22

Ali ovo nije jedan od onih filmova koji poručuju “rat je pakao”. Nobi, i roman i oba filma, odlaze dalje i kažu “Rat je pakao, a to je izgledalo tako i tako”. Ovo je film o “konradovskom” Srcu tame, o dnu koje je čovjek primoran dodirnuti i koje se u sudbonosnim trenucima još pomiče i spušta do neslućenih nizina. Ovo je film koji mora biti na tragu Peckinpahova Cross of Iron i Coppoline Apocalypse Now.

Mora biti, ali jednostavno nije. Problem se tu ogleda u dvije stvari. Prva je već spomenuto autorovo žanrovsko i trešersko podrijetlo, koje dosta često izbija i to na ne baš primjerenim mjestima, pa hotimično ili nehotično filmu daje čak i neumjesno humornu notu, kao na početku kad nesretnog Tamuru šetaju od baze do bolnice i nazad. To samo po sebi nije problem, ali je tonalno neprimjereno materijalu i pomalo ponizuje ono što bi ovaj film morao govoriti.

Drugi je problem usko povezan s prvim i isto izvire iz žanrovskog i trash načina rada. Tsukamoto, naime, ne pokazuje onu finesu koja je neophodna da nas uvjeri da se dno ljudskosti i egzistencije pomiče. Film zbog toga u konačnici postaje repetitivan, redundantan i čak na momente i dosadan jer nam se čini da smo sve to već vidjeli.

1

To opet ne znači da je Nobi loš film i da se ne da pogledati. Ima tu fino pogođenih kontrasta, kao što je, recimo, onaj između raskošne tropske prirode s jedne i ljudske bijede s druge strane. Ima i trenutaka čiste akcije, napetosti i preživljavanja, uz užase koji vrebaju iz zraka i sa zemlje, a koje, kao ni glavni junak, ne vidimo, samo čujemo i svjedočimo o njihovim posljedicama. Ima tu i užasa, onog teško zamislivog, ali zbog toga ništa manje stvarnog.

Problem s Nobijem jest to što nije dobar onoliko koliko bi morao biti i koliko knjiga od njega zahtijeva. U tom smislu predlažem da radije pogledate staru verziju iz 1959. godine, koja je solidno uzburkala duhove u Japanu. Ovu novu možete pogledati više iz radoznalosti, ali zaista ne očekujte da će vas oboriti s nogu, iako će vas u par trenutaka dobro protresti.