Nestala [D. Fincher, 2014.]

Piše: Damjan Raknić

Nick i Amy Dunne (Ben Affleck i Rosamund Pike) slave petu godišnjicu braka, no po njihovu ponašanju na taj dan ne biste to nikada rekli. Nick gotovo ritualno odlazi provjeriti kako napreduje poslovanje u lokalnom kafiću kojem je suvlasnik sa svojom sestrom blizankom Margo (Carrie Coon). Kad primi poziv jednog pozornog susjeda koji primijeti da je Nickova mačka izašla van te da su mu vrata kuće otvorena, Nick se vrati kući da bi uočio kako je njegova žena Amy nestala pod sumnjivim okolnostima.

Ono što odmah iskače u prvi plan je koliko je glumački rad u filmu izvrstan. Rosamund Pike kao Amy Dunne jednostavno je perfektna te savršeno utjelovljuje njezinu uzvišenu morbidnost i racionalnu psihozu, čineći Amy nevjerojatno gledljivim lik unatoč crnilu koje iz nje emanira. Ben Affleck, često osporavanih glumačkih sposobnosti, odlična je protuteža Amyinom ludilu te služi kao oslonac gledatelju, budući da je tijekom filma najviše u njegovu društvu. Nickova ležernost dolazi mu prirodno, a u scenama kada pokazuje svoju mračniju stranu Affleck dokazuje da je sposoban glumački otići na neka mjesta koja dosad nije tako efektivno pokazivao. Osim njih, u filmu najviše impresioniraju Carrie Coon kao Nickova blizanka Margo te Kim Dickens kao direktna i oštroumna detektivka Rhonda Boney. Coonova unosi puno duha u Margoina sarkastična spuštanja, dok Dickens šarmira kao direktna, ali simpatična detektivka Boney.

4

Fincher majstorskom upotrebom kompozicije i odabira kadrova uvijek drži gledateljeve oči na detaljima koji su sada već postali njegov autorski potpis. Mijenjanjem fokusa i kompozicije unutar istog kadra naglašava, a pokazivanjem ‘pasivnog’ promatrača unutar scene unosi sumnju u ono što gledatelj može vidjeti. Osim toga, u Gone Girl možemo vidjeti i nekoliko obraćanja likova direktno u kameru (majstorski izvedeno također i u Zodiacu), a i korištenje lajtmotiva krvi te pisanja, odnosno izrade popisa, vizualne analogije za Fincherov pedantan i detaljno orijentiran filmski rad. Montaža u filmu je precizna i oštra te doprinosi odličnom tempu potpomognutim kvalitetnim retrospektivnim sekvencama popraćenim Amynom naracijom.

U zvučnom smislu, Gone Girl produžuje suradnju Trenta Reznora i Atticussa Rossa s Fincherom, započetu još na The Social Network. Glazba je atmosferična, no i mnogo apstraktnija od njihovih prijašnjih suradnji, sugerirajući da su htjeli napraviti odmak od dominantno industrijalnih napada iz prijašnjih filmova.

Segment koji ne može pratiti izvrsnost režije i glume u filmu je priča, koja premda odlično raspravlja o vječnim temama, ne pretendira dati definitivne odgovore. Amy i Nick imaju potrebnu karakternu dubinu i premda je Amy daleko razvijeniji lik u tom smislu, Nick to nadoknađuje dajući gledatelju indikacije da ni on nije onakav, recimo to tako, kakav bi želio biti. Čuvši da će roman Gone Girl biti adaptiran, brže bolje sam ga pribavio i pročitao te mogu reći da je Gillian Flynn većinu suštine romana uspjela prenijeti na ekran, u, naravno, ipak digest varijanti.

5 - Copy

Ono što smeta u filmu, a smeta i u romanu, nedostatak je motrenja na detalje koji priči ponešto narušavaju kredibilitet. Amy je, kao što je već rečeno, kompleksan lik, ali neki njezini postupci često nisu u skladu s njenom ustanovljenom inteligencijom i opsesivnim inzistiranjem na detaljima. Također, priča u određenim trenucima uzima možda malo prevelike skokove u dramskoj logici,no te narativne transgresije ne zasjenjuju pozitivne aspekte filma.

Gillian Flynn se unatoč tome kroz adaptaciju vlastita romana pokazala dobrom scenaristicom. Njezini dijalozi vrlo su nakićeni i dramatični, ali svježi, i u eri kada se često iste replike mogu čuti u nizu filmova ovakav spisateljski stil podsjeća na još jednog Fincherova suradnika koji je također majstor dijaloga – Aarona Sorkina (The Social Network). U filmu s puno stilizacije ovakav stilski odabir savršeno se uklapa. Gone Girl zbog svoje fabule naglasak stavlja na medijsko obrađivanje i cijeđenje ljudi za zabavu drugih ljudi. U ovom filmu imate sve, od moralno-etički vrlo sivih novinara i voditelja talk showova do skupih odvjetnika koji se specijaliziraju za dobivanje „nedobivih“ slučajeva (Tyler Perry ovdje radi svoju najbolju varijantu jednog od najpoznatnijih takvih odvjetnika, Johnnyja Cochrana, člana odvjetničkog „dream teama“ koji je oslobodio O.J.-a Simpsona).

Gone Girl postiže često nedohvatljivu težnju da se o ozbiljnim pitanjima progovara na jedan direktan, beskompromisan, često nekorektan, ali istinski ljudski i ponekad smiješan način. Upravo ta stilizacija morbidnosti i crnila kojim je obavijena cijela priča, a pogotovo lik Amy, provocira u gledateljima toliko polarizirajuće reakcije (ako je suditi po reakcijama kojima sam neposredno svjedočio tijekom svoja dva gledanja). Zadnjih 20-tak minuta filma jedno je takvo uzvišeno iskustvo za gledatelja, gdje se svi elementi dotad prikazani stapaju u neponovljivu sekvencu apsolutnog ludila koju jednostavno morate vidjeti.

3

Zaključno, Gone Girl predstavlja svojevrsnu subverziju, ali nije jasno čega točno. Dok sjedite u kinu i gledate film, primjećujete da se vaš generalni pogled na svijet polako mijenja. Ne nužno pod utjecajem sadržaja, nego zbog magije kojom vas film zavodi, stvarajući u vama nemir koji vi potajno priželjkujete. Naravno, ne škodi da je iza kamere David Fincher, koji od svojih glumaca dobiva izvanredne performanse, pritom pokazujući svu raskoš talenta za vizualno pripovjedanje. Gillian Flynn adaptira svoj roman više no sposobno, ne ispravljajući neke narativne greške koje su i njega činile manjkavim, ali i dalje vrijednim. Međutim, na kraju dana, prava zvijezda ovog filma ipak je neopipljiv i neodoljiv osjećaj zlobe i zločestoće koji ispunjava gledatelja, a on uz pomoć filmskog umijeća najviše vrste Gone Girl čini vrijednim vaše pažnje. Ali oprezno, jer ljudi su čudni.

24 komentara za “Nestala [D. Fincher, 2014.]

  • emezela says:

    Film je kurac od ovce – naporan, neuvjerljiv i nepoticajan. Ne znam je li to do književnoga predloška, doduše. Studija o braku my ass, nema ni glavu ni rep ni poantu, osim one da žena može zadržat muškarca samo ako mu rodi dijete. Proć.

  • jelena says:

    moram reći – ne lupetaj

    hvala ku*cu na finčeru i psihopatama

  • Martin7.1 says:

    Za ovaj film bi Rosemund Pike dao oscara za glumu. Super mi je odglumila psihopatkinju. Affleck je znao i puno bolje odglumiti, a sam film mi je ok, dobar ali niš posebno. Kod ovakvih trilera očekujem nekakav rasplet. Film mi je prenabrijan i prenapet da završi nedorečeno. Bilo bi fora da se bar nešto raščistilo, ovak mi djeluje nedovršeno.
    Film gone baby gone mi je bolji film od ovog, ima dobar kraj koji gledatelju da puno za misliti. Od ovog sam filma više očekivao. Eto, to je samo moje skromno mišljenje 😛

  • Gretchen says:

    Kako nema raspleta – ima – Affleck joj sve oprosti jer nosi njegovo dijete hahah. Koji glupi film

  • Martin7.1 says:

    To je Fincher i ostavio za raspravu. Ja sam prije stekao dojam da se on nje boji i nekako mi se čini kao da je ostavio 100 mogućih raspleta…

  • Martin7.1 says:

    I ne nosi njegovo dijete :)

  • Gjuro says:

    Nisam još gledao, ali u knjizi (koja je OK, ali ništa senzacionalno) je baš i najbolja stvar taj kraj, tj. šaka u oko.

  • Ian Curtis says:

    “Affleck joj sve oprosti jer nosi njegovo dijete hahah”

    Kad ni ovako nekompliciran film ne uspiješ skužiti, sve me strah kako je onda s nešto zahtjevnijim naslovima.

  • NG says:

    Tek sam se sad ovoga dočepao, i jako se razočarao. Isprazno i neuvjerljivo, mnogo buke nizašto.

  • Vlado says:

    Dobra recenzija, komentari sve gluplji od glupljeg.

  • bruce willis says:

    film je odlican, malo nategnut ali odlican, vi koji pisete ovako glupe komentare idite gledat stevena seagala i imat cete vrhunski zavrsetak filma. david fincher ne moze snimit los film 9/10

  • swvi says:

    Jedan jako glup film. Ne treba tražiti nikakvu dublju poruku, poantu ili nešto treće jer ne postoji. Sve je već rečeno, isprazno, neuvjerljivo, naporno, bez glave i repa.

  • denis says:

    Morao sam vidjet komentare :D, jer me prijatelj neki dan nazvao i 15 min se durio kako je “gledao glupppppppppppp film” :)))), jer je kraj neuvjerljiv i kako ona obična cura onog ubije i to je njega tako nanerviralo itd…:)))
    Bez obzira na sve, svi se koiko vidim slažu da film u drugom djelu (barem što se samog scenarija tiče) malo pada. Jbg, ne možeš stalno snimat seven.
    E sad, zabavno mi je to što kada slušam tinejđere i td, ljude koje ne zanima film ozbiljno, uglavnom u filmu uvijek vide samu priču, i film im je dobar ili nije po tome da li su oni nešto uspjeli predvidjeti, i da li im se čini “realno”.
    Sama priča je uvijek manji dio filma (iako važan), film je dramaturgija koja se postiže prvenstveno kroz režiju. Tako nekako… :P, pa onda i gluma (koja je opet ovisna o dramaurgiji i obratno), pa i priča itd. Pa i ono što ti ostane nakon filma.
    Dva redatelja će po istoj priči snimiti jedan dobar i jedan loš film.
    Ovaj film ima nekako snažniju atmosferu od gone baby gone, ali generalno – slažem se da je gone baby gone bolji.

  • denis says:

    I da, čini mi se da ima redatelja koji imaju takvzu kontrolu nad onim što rade da jednostavno ne mogu snimiti loš film (fincher, nolan, možda wes anderson… pa i dalje).
    nekako mi filmofilski jako neozbiljno zvuči za film koji je generalno dobio dobre kritike i koji je – što je važnije – napravio fincher – reći da je “smeće”.
    Ima filmova koje smatram dobrima, ali meni osobno nikako ne odgovaraju. To je drugo. Malo ih je koji su generalno dobro ocjenjeni, a ja ih smatram realno lošima.

  • swvi says:

    “i koji je – što je važnije – napravio fincher – reći da je “smeće”.”

    Mnogi će na ovo reći Alien 3, ali ja kažem da je to jedan dobar film koji se vraća na prvi dio ( atmosferski opet postaje horror a ne pucačina ) i koji više cijenim nego jedan Fight Club koji nije ništa posebno. Gone Girl definitivno spada pod čiste gluposti, kao i Benjamin Button

  • denis says:

    Ok, priznajem da su mi nisu na pameti bili svi filmovi, panic room i benjamin nisu loši- generalno su dobri filmovi, ali imaju dosta nedostataka. Benjaminova preambicioznost…
    Nego, kad kažeš da je “čista glupost”, da li kažeš da je to tvoj osjećaj ili trdiš da je to objektivno tako i da se 90 ljudi koji se bave filmom u stvari ne kuže šta ti kužiš? Mislim, ne želim biti bezobrazan, samo pitam :)

  • Lolita says:

    Super mi je ovo svođenje ljudi kojima se ne sviđa film na nižu klasu koju “zanima samo radnja”. Film pokušava biti atmosferičan i soooo deeeep, al je kanta govana. I ne samo zbog rupa u priči. Nemotiviranost je puno veći problem. ALi i možeš ti imat ne znam kakvu glumu i rad kamere, ak je scenarij i priča sranje, badava ti sve (to ne znači da film o letu vrećice zrakom mora bit loš, nego ako je to prikazano i razrađeno loše, onda je loše. ti – denis – valjda misliš da ako nema pucačine da će ljudima bit loše. fulavaš ceo fudbal). I ne kužim brije da “veliki” redatelji ne mogu snimit ćorak; šta, nepogrešivi su?
    Meni ovaj film zanimljivu dinamiku ljudskih odnosa (pa i tu konkretnu situaciju koju pokušava prikazati) potpuno fejla i promašuje poantu. Potpuna klišejiziranost “nedohvatljiva ženskog bića” još od šovinista Frojda, prebrza eskalacija svega (to je odmah nacionalna vijest? what??), neuvjerljiva gluma, osrednja glazba, umjesto suspensa iznerviranost i dosada…

  • Gjuro says:

    Nije me sad nešto posebno oduševio, ali baš da je “kanta govana”, nije. U najmanju ruku dobar film, ako ništa zbog Fincherovog doprinosa. Ono što je meni smetalo (kao nekome tko je najprije pročitao roman) je izvedba Rosamund Pike. U knjizi taj lik majstorski manipulira čitateljem, tj. u početku je nevjerojatno simpatična i svidljiva. Ovdje od prvog kadra djeluje kao hladna kučka pa šok-efekt izostaje. Samoj priči (već i u romanu) fali nešto što bi je uzdiglo iznad razine solidnoga tako da mislim da je Fincher iscijedio najviše što se moglo.

    Ali red bi bio i da se kaže koja pozitivna o Afflecku kojem je uloga sjela ko budali šamar. Doduše, zlobnici bi sad rekli da kod ovog mlitavog šonje nije trebao puno glumiti. 😛

  • denis says:

    Pokrenuo sam diskusiju koja me zanimala, to sam i htio :). Nego, nisam htio nikoga omalovažit, a i dalje tvrdim da ljude koji paušalnije prate fimove gotovo uvijek naglsak stavljaju na samu radnju. A film je tooooliko toga više od same radnje. Moje mišljenje. nisam ih sveo na nikakvu nižu klasu niti kažem da netko tko kaže da ovaj film ne valja nužno ne kuži filmove.
    Meni je film dugo bio (nedovoljno= privlačan radi ben asslacka ki same radnje… mislim da ti netko kaže: film u kojem glumi ben i radi se o tome da mu otmu ženu – ne zvuči primamljivo. Prvo sam pročitao fincherov komentar zašto je uopće izabrao njega (geeeenijalan je :)), i nije ni čudo zašto mu je sjela uloga. Sve u svemu – malo iznad očekivanja. Malo bolji od … recimo sobe panike.

  • swvi says:

    @denis

    Zašto bi mene bilo briga kaj kaže 90% kritičara i gledatelja? Kritičari su uglavnom seratori, kao i nekakve nagrade, pogotovo Oscari. Znam sam zaključiti i vidjeti kakav mi je film i bez njih. Film je čista glupost i ostajem pri tome, bez obzira na tih 90% ( ko god da tu spada jel ). Uostalom, @Lolita je sve objasnila. Nema potrebe za ponavljanjem. Siguran sam da će i vrijeme napraviti svoje, te će ovaj film, kao i Benjamin, pasti u zasluženi zaborav.

    E da, i kad ti je Tyler Perry najjača karika u filmu, onda znaš da si napravio glupost.

  • denis says:

    :)
    1. u krivu si
    2. ideš glavom kroz zid
    3. u krivu si
    4. krivo si shvatio moj point.
    Ali ok, poštujem to da tebi ne valja.

  • swvi says:

    Naravno da sam u krivu, pa tebi je ovo dobar film. Nema toga kaj ću ja reći a da će tebi promjeniti mišljenje. I obrnuto. Ali ja barem znam zašto meni film ne valja, to je poanta svega, dok ti baš i ne ( zašto tebi valja ). Ti se vodiš kritikama i time jer je to Fincher, kao da netko kao on ne može napraviti glupost od filma. Uživaj

  • zirafa says:

    ako se dobro sjećam, tyler perry je rekao interesantnu stvar dok je bena pripremao za intervju: bitno je kako se doima nešto, a ne što je istina. kako to i biva inače u životu. :)

  • zirafa says:

    Morao sam vidjet komentare :D, jer me prijatelj neki dan nazvao i 15 min se durio kako je “gledao glupppppppppppp film” :)))), jer je kraj neuvjerljiv i kako ona obična cura onog ubije i to je njega tako nanerviralo itd…:)))

    neka prijatelj pogleda onu pizdariju s idrisom elbom no good deed; što li tek tamo radi jedna obična djevojka. (vama preporučam da isključite telefon u tom slučaju. :D)

    i ako rosamund ima osobine “obične” djevojke, kakve li su tek osobine jedne “neobične” ? 😀

    meni osobno kraj je fora baš iz tog razloga što maše ambivalentnošću koja mi je draža opcija nego da je završilo zatvorom ili misterijom nestanka, primjerice.

Leave a Reply

Your email address will not be published.