Piše: Franjo Maricic

Nemoguće (Lo imposible, 2012., 114 min.)

Režija: Juan Antonio Bayona

Scenarij: Sergio G. Sánchez, María Belón

Glume: Naomi Watts, Ewan McGregor, Tom Holland, Samuel Joslin, Oaklee Pendergast, Geraldine Chaplin

Ocjena: 8.5/10

Nemoguće je riječima opisati snagu tsunamija i koliko je čovjek bespomoćan pred tim zastrašujućim fenomenom prirode koji bezobzirno ruši sve pred sobom, dok iza njega ostaje samo nepregledan kaos. Još se nevjerojatnijom čini mogućnost preživljavanja ove prirodne katastrofe, pogotovo kada se nađete na udaru bez gotovo ikakvog zaklona. Nemoguće opisuje slučaj obitelji Bennett i zaista se radi o nevjerojatnoj priči, pogotovo kada se uzme u obzir da govorimo o istinitom događaju.

Britanska obitelj Bennett upravo je stigla na Tajland provesti svoje božićne praznike 2004. godine, doputovavši iz Japana, gdje Henry (Ewan McGregor) radi za veliku tvrtku. Sa svojom suprugom Marijom (Naomi Watts) i trojicom sinova on planira provesti bezbrižne blagdane u predivnom odmaralištu na obali. Apsolutno ništa ne ukazuje da tako neće i biti – odmah po dolasku obitelj biva smještena u lijepu vilu u prvom redu do mora, s pogledom na prekrasnu pješčanu plažu, i ostatak dana provodi više-manje idilično. Idućeg jutra, nakon otvaranja božićnih darova, svi zajedno odluče provesti malo vremena na bazenu svog odmarališta. Iako ništa ne ukazuje na skoru katastrofu, ubrzo će stići golemi plimni val koji će razdvojiti obitelj i odvesti ih u neizvjesnost…

Da na početku nije napomenuto da se radi o istinitoj priči, teško bih povjerovao u razvoj događaja koji slijede. Scene samog udara tsunamija zaista su nevjerojatne i prva i najočitija stvar koja padne na pamet je koliko je čovjek zapravo bespomoćan u takvoj situaciji. U redu, da je film izašao iz Hollywooda vjerojatno bi se netko od uobičajenih “običnih” ljudi poput Brucea Willisa ili Jasona Stathama (Chucka Norrisa da i ne spominjem) dostojno suprotstavio tsunamiju i priuštio mu što ga ide, ipak je to samo voda, zar ne? Na sreću, film redatelja Juana Antonia Bayone (Sirotište, 2007.) na vrlo realističan i potresan način prikazuje događaje koji su zadesili obitelj Bennett (naravno, i ne samo njih), i na uvjerljiv način prikazuje silu prirode i kaos koji ostaje kao posljedica, ali i neslomivu snagu ljudskoga duha.

S tehničke strane, čini mi se da je obavljen besprijekoran posao. Specijalni efekti djeluju potpuno realno i, ako među vama ima euroskeptika, ne može se primjetiti da je Nemoguće nastalo u španjolskoj produkciji. Sve je apsolutno na svom mjestu, od kamere i zvuka do montaže, no to zaista više nije nikakvo čudo kad se radi o španjolskom filmu – citirat ću Ghislaina Barroisa (predsjednika Telecinco Cinema): “Nemoguće je dokaz da u Španjolskoj možemo napraviti filmove koji će konkurirati Hollywoodu.” Apsolutno se slažem s ovom izjavom, uz osobni dodatak da je Nemoguće vjerojatno dokaz da u Španjolskoj mogu napraviti film kojem Hollywood teško može konkurirati.

Gluma je odlična i vjerno prenosi sve emocije koje proživljavaju likovi. McGregor i Watts uobičajeno su dobri, no treba posebno pohvaliti klince (Tom Holland, Samuel Joslin, Oaklee Pendergast), koji su više-manje maestralno odradili svoje ne baš lake zadatke. Holland je imao pogotovo tešku zadaću budući da se stvarno dosta naplivao i za svoj dio posla je zaslužio samo pohvale. Ostatak glumaca je također na visokoj razini i tu se nema što prigovoriti.

Ritam filma naravno nije jednoličan – početni idilični ugođaj brzo će zamijeniti rušilački plimni udar, nakon kojeg slijedi kaos i neizvjesnost. Može se reći da je film teško žanrovski svrstati u jednu kategoriju, iako se samo po sebi nameće da se radi o filmu katastrofe. Vjerojatno bi najobjektivnije bilo odrediti ga kao dramu s elementima akcijskog filma i trilera, iako smatram da ga nije potrebno ograničavati žanrovskim etiketama. Nemoguće je jedno snažno svjedočanstvo o događaju koji je 2004. godine potresao cijeli svijet, i koji je ostao upamćen kao četvrta najsmrtonosnija prirodna katastrofa od 1900. godine, kao i tsunami s najvećim brojem žrtava uopće.

Iako film općenito spada u kategoriju zabave, teško je govoriti o zabavi kad se bavi ovakvom temom iz bliske prošlosti. U svakom slučaju, pričamo o vrhunskom filmu koji svakako vrijedi pogledati. Možda je i poželjno podsjetiti se s vremena na vrijeme koliko smo zapravo mali i nemoćni pred mnogim stvarima na koje ne možemo utjecati, kako bismo znali više cijeniti određene trenutke u životu. No, prije svega, priča kroz koju nas vodi Nemoguće svojevrsni je dokaz da ljudski duh može biti neizmjerno izdržljiv i snažan, i zbog toga je ovaj film više od pukog prikaza jedne prirodne katastrofe. Uzme li se u obzir da je uz to i gotovo besprijekorno izveden, zaista ne vidim razlog zbog kojeg bi ga trebalo zaobići. Filmovi katastrofe odavno nisu rijetkost, no ovako impresivna i snažna djela iznimke su koje zaista vrijedi pogledati.