Nebo nad Sils Marijom (2014.)

Piše: Vedrana Meašić

Za mene je ovo bio jedan od onih filmova na kojem se zateknete nekako slučajno, nemajući pojma o čemu je uopće, a iz kina iziđete pomalo ošamućeno dojmljeni, što je istodobno nevjerojatno rijetko i posve ispunjujuće filmsko iskustvo!

Iza filma stoji meni relativno nepoznato ime, Olivier Assayas, koji se pisanja scenarija uhvatio prema ideji glavne glumice Juliette Binoche, a potom je film i režirao angažiravši, naravno, Binoche kao glavnu junakinju. Kada film počne, nismo sigurni „glumi“ li ona zapravo samu sebe jer sličnosti su svakako neupitne. U oba je slučaja riječ o lijepim slavnim glumicama srednjih godina koje su se ostvarile i u Hollywoodu, no u biti preferiraju kvalitetu ispred kvantitete, odnosno neameričku produkciju i kazalište.

3

U uvodnoj sceni odmah upoznajemo svoje protagoniste i bivamo uvučeni u odnos između dviju žena, Marije Enders (Juliette Binoche), slavne glumice, i Val (Kristen Stewart), njezine osobne asistentice. Pokretač radnje nagla je smrt autora i redatelja drame koja je Mariju proslavila u njezinoj 18. godini te ponovno uprizorenje iste, više od 20 godina kasnije. U toj drami, sugestivna i zavodljiva naziva „Maloja Snake“ iza kojeg se skriva specifična formacija oblaka u poetičnim švicarskim brdima, naglasak je stavljen na odnos starije i mlađe žene, gdje mlada žena beskrupulozno zavodi, a potom odbacuje stariju. Marija Enders u svojoj je 18., dakako, glumila mlađu femme fatale, Sigrid, dok joj je sada ponuđena uloga starije, Helene, s čime se glumica teško miri…

Ono što u filmu izvrsno funkcionira upravo je ta „drama u drami“, paralela odnosa koji se gradi u stvarnosti između glumice i asistentice te onog u fiktivnoj drami „Maloja Snake“. Sličnost se gradi suptilno i postupno, nenametljivo nas uvodeći u vrtlog emocija koji buja tijekom razvitka radnje i natjera nas da se upitamo kako je moguće da njih dvije nisu svjesne da postaju Sigrid i Helena. A, priznajem, puna zadrške prema glumi Kristen Stewart, naprosto sam ostala zaprepaštena koliko je sjajna! Uz veteranku Binoche od koje ništa manje i ne očekujemo naprosto rastura prilično zahtjevnu rolu parirajući joj u svakoj sceni u svakom pogledu.

No osim ovoga vrlo zanimljivoga psihološkog poigravanja granicama stvarnosti i fikcije, vjerno je portretiran i veoma stvaran prikaz života zvijezda, od borbe s paparazzima, suludog dnevnog rasporeda pretrpanog kojekakvim površnim intervjuima, kontaktima i pojavljivanjima na zabavama u tko zna čiju sve čast, pa do samog procesa pripremanja za ulogu, učenja teksta, ulaženja u lik i činjenice kako je pritom lako samog sebe dovesti do ludila…

5 - Copy

Krajolik švicarskog gradića Sils Marije nameće se kao treći glavni lik, gotovo podjednako sudjelujući u kreiranju radnje kao i dvije žene. Bajkovitost i tajanstvenost okoliša divno dopunjuju priču i pomažu u oslikavanju atmosfere i psihološkog stanja junakinja. Na određene je prizore doista teško ostati ravnodušan, no najbolje je što oni nisu tu iz larpurlartističkih nakana i kao jeftin način kupovanja naklonosti publike, nego doista imaju svoje zašto u cijeloj priči.

Gotovo namjerno dosad nisam spomenula treću pokretačicu radnje, u zadnje vrijeme sveprisutnu Chloë Grace Moretz, i zato što se i u filmu javlja relativno kasno, i zato što je njezina pojava u filmu, iako nedvojbeno zabavna, donekle prozaična. Ona predstavlja Mladost i Polet, do te mjere da dovodi samu sebe do karikature te u njezinu liku prepoznajemo brojne mlađahne zabludjele glumice i starlete (pa i samu Kristen Stewart). Ipak, njezinu se liku ne može poreći zarazna živost, a zbog nekoliko izvrsnih Valinih opservacija u razgovorima s Marijom gotovo da ga počnemo i ozbiljno shvaćati.

To je još jedan odnos koji na stol donosi pregršt novih pitanja za Mariju čije je duševno stanje sve krhkije, a ego načet godinama i preispitivanjem. Iz tog odnosa može se povući veza sve do davnog i divnog All About Eve gdje Bette Davis more slične muke, no s njima se nosi na ponešto drukčiji način.

4

Gluma je ono što ovaj film nosi, ali i ono što ga eventualno potkopava. Recimo to ovako, naglasak je na likovima i svidjet će vam se ako i inače uživate u vudialenovskim naklapanjima, konciznom psihološkom profiliranju i jakim ženskim osobnostima. Meni to nikako nije smetalo, no ako već po ovom opisu slutite da bi vama moglo, slobodno ga preskočite.

No ako ste se našli u gornjem opisu, čeka vas prava filmska poslastica, slojevita poput luka. A ljuštenjem jednog po jednog sloja i dalje vas dočekuju novi i novi značenjski slojevi zbog čega me Oblaci nad Sils Marijom već danima drže i ne puštaju. Bogata je to studija o nesigurnosti, starenju, slavi, zamagljenim granicama između prijateljskog i poslovnog odnosa, punokrvnim ženskim osobnostima i još koječemu. Za sladokusce koji cijene ovakav tip slatkiša, nepropustivo!

3 komentara za “Nebo nad Sils Marijom (2014.)

  • Daimon Bell says:

    Nažalost jedino što mi se svidjelo u ovom filmu je Juliette Binoche i pitoreskni švicarski krajolici…lice Kristen Stewart zadivljujuće je ne-ekspresivno i ne znam tko bi zdrave pameti njoj dao ulogu u ovakvom filmu.Cijelo sam vrijeme čekala da pokaže natruhe nekakvih emocija, ali ništa… Ideja za radnju je jako dobra, ali loše izvedena. Odnos Stewart-Binoche je donekle zanimljiv, ali brzo postane predvidljiv i zapravo nam nakon prve polovice filma ne nudi ništa novo.

    Po meni previsoka ocjena za jedan sve u svemu osrednji film sa izvrsnom, izvrsnom Binoche koja sama nosi cijeli film na leđima.

  • jelena says:

    kao sto samo ‘veteranka’ ume…

  • jelena says:

    e slažem se da im je odnos predvidiv, ali kao i ceo film, koji onako, deluje kao lagano i površno, i ta izvesnost neumitna koja sledi i kojoj lik žilijet ide u susret je ubitačno umrtvljujuća, i nekako, ne znam, istovremeno potresno lepa. ono što me inače nervira, ovde se isplatilo na kraju, msm neko je nešto stvarno prebrodio. sviđa mi se što joj nisu dali ni snagu, ni uništili je, msm da je sredina izvučena baš cool 😀 . nije nov, nije veliki, al’ mi se dopao

    trivijalno je, samo, ovo je za oskara, a ne marion cotillard.

    manje trivijalno je pisati za žilijet binoš ‘veteranka’, nanovo se iznervirah

Leave a Reply

Your email address will not be published.