Zoran Lazić

Kristijan Jaić, Tena Jeić Gajski , Stjepan Perić, Ivan Đuričić, Stojan Matavulj, Dražen Kühn

Unatoč spomenutim slabijim trenucima, zaista mislim da konačno imamo pravu modernu, 'urbanu' i potencijalnu kultnu domaću komediju.

5,5

7,0

Piše: Pavle Luketić

Godine 2009. HRT nas je šokirao humorističnom serijom Zakon!, naizgled se sjetivši da mu publiku ne tvori samo populacija starija od 60 godina pa da bi i ostalom pučanstvu mogao ponuditi nešto drugačije iz vlastite dramske (ko)produkcije. Nažalost, serija tvoraca Zorana Lazića i Tonćija Kožula unatoč svom potencijalu u originalnom emitiranju nije konkretnije zaživjela, dijelom i zbog tromosti publike, a velikim dijelom i zbog nezainteresiranosti samog HRT-a koji se prema njoj postavio kao prema kopiletu kojeg se srami pa ju upitno promovirao, a i solidno upropastio, vjerovali ili ne, pravom pravcatom CENZUROM nekolicine potpuno benignih i sjajnih štosova u par epizoda. I tako je nakon 24 epizode stala prilično obećavajuća priča, dok nas je ista kuća istovremeno nastavila maltretirati s 49 sezona lobotomizirajućeg uratka zvanog Stipe u gostima. Zakon! je tek dugo nakon prvotnog prikazivanja uspio steći nekakvu konkretniju sljedbu i tako doživio sudbinu sličnu onoj filma Šuma summarum, dugometražnog prvijenca Ivana-Gorana Viteza, koji je također napisao nekoliko i režirao još više epizoda Zakona!.

1

Gotovo sedam godina kasnije imamo priliku vidjeti novi rezultat suradnje Lazića i Viteza, ovog puta vrlo dobro izreklamiranu postmodernističku igrariju nazvanu Narodni heroj Ljiljan Vidić i smještenu u razdoblje Drugog svjetskog rata. Radi se o gotovo bildungsromanesknoj priči (film je i podijeljen na poglavlja) koja prati naslovnog lika (filmski debitant Kristijan Jaić), mladog, siromašnog i naivnog seoskog pjesnika suočenog s teškom ratnom stvarnosti dok se pokušava priključiti partizanima te avanture njega i nekolicine drugova nakon što mu to uspije (što uključuje i sudjelovanje na talent showu čiji pobjednik nastupa na večeri na koju dolazi i Hitler, ali N.B. razvoj događaja srećom zbilja nema mnogo veze s Tarantinovim Nemilosrdnim gadovima). Zahvaljujući dobroj reklami, vjerujem da su mnogi već upoznati s radnjom filma, a možda i s intervjuima s redateljem i scenaristom u kojima objašnjavaju zašto je odabran upravo taj tako nam dragi milje ustaša i partizana i što se time htjelo poručiti. Ipak, smatram da je film najpametnije i najprikladnije gledati prvenstveno kao dobru i nepretencioznu zafrkanciju koja se sprda s čime i kime god stigne, bez puno očekivanja dubokih društveno-političkih komentara.

Fanovima Zakona! bit će vrlo drago vidjeti da je film smješten u univerzum spomenute serije, jer Ljiljan živi u Rupi Donjoj, mjestu pored Svetkovine u kojoj se odvija radnja serije, s majkom (sjajna Slavica Knežević) koja u nekoliko navrata izvikuje psovku Krv ti mrknem!, koja je, kao što znamo,  karakteristična za stanovnike toga mjesta. Ta će činjenica reći i da film odlikuje ista vrsta predivno idiotskog humora viđenog u seriji te film počinje baš briljantno, urnebesnim sekvencama s Ljiljanovom pjesmom, njegovom interakcijom s majkom i odlaskom u dućan, kojima postavlja i pomalo previsok standard za ostatak dvosatne priče. Kasnije će neki trenuci s ambicijama duhovitosti ipak djelovati pomalo banalno, prvoloptaški ili pak “preočito” (kao npr. kod verbalizacije članova Hrvatskog Intelektualnog Pokreta iliti hipstera), ali ako volite ovakvu nažalost specifičnu vrstu humora, film sadrži sasvim dovoljnu količinu odličnih šala i vizualnih gegova. Što reći, ako vam je smiješna ideja da opaki crnokošuljaš do baze stiže na motociklu s bočnom prikolicom odjeven u bajkersku kožnu jaknu s natpisom BLACK LEGION na leđima, ovo je film za vas.

2

Bitno je istaknuti da je gluma u filmu redom sjajna i nikada ne kvari komični učinak, naprotiv (primjerice, Dražen Kühn je nezaboravan kao Hitler), a naročito da film vizualno i produkcijski djeluje sjajno. Zaista je teško naći ikakav prigovor fotografiji, scenografiji i kostimografiji, ali i glazbi (uključujući sjajne Lazićeve songove) te Vitezovoj uvjerljivoj i dinamičnoj režiji. Unatoč spomenutim slabijim trenucima, ponekoj nejasnoj scenarističkoj odluci (nikako da dokučim onog vampira), laganom dojmu „prenatrpanosti“ (vjerojatno posljedica želje koju je Vitez spomenuo u NU2 da jednom kad dobiješ mogućnost nešto realizirati kažeš sve što skupljaš godinama), zaista mislim da konačno imamo pravu modernu, „urbanu“ (koliko god mi ta riječ bila stupidna) i potencijalno kultnu domaću komediju koja će gledatelje prijemčive za njezine kvalitete pozivati na višestruko gledanje. Zaista, ima li bolje preporuke od toga da sam odmah nakon jučerašnje projekcije film želio pogledati još jednom?