Nakon Lucije (2012.)

Piše: Decadent Sympozium

Nakon smrti žene, otac Roberto (Hernàn Mendoza) i kćer Alejandra (Tessa Ia) sele se u novo, veće mjesto, gdje pokušavaju nastaviti sa životom. Alejandra situaciju podnosi puno bolje od Roberta, a naročito joj u tome pomaže novostečeno društvo srednjoškolaca. Međutim, dok zaposleni i distancirani Robert ne obraća pozornost, Alejandra neočekivano upadne u krug maltretiranja i odnos između oca i kćeri počinje teći u suprotnim smjerovima. Kada se u konačnici ponovno sastanu u istom svijetu, dvije se ličnosti radikaliziraju.

U suštini Nakon Lucije meksički je dodatak problematici društvenog zlostavljanja, ovdje postavljen u kontekst obiteljske smrti. Izrazito jednostavan, solidno je gledateljsko iskustvo s nekoliko vrlo zanimljivih detalja i vrlo nezanimljivih režijskih rješenja.

5

Prije svega, osnovna rasprava mogla bi se prelomiti po pitanju upotrebe kamere, koja sve kadrove unificira jednom, statičnom pozicijom. Svaki je kadar-scena filma jedna-te-ista perspektiva. Simbolika ili zgodna dosjetka – možda – ali kao konačni rezultat vjerojatno će podijeliti publiku između onih koji uopće nisu primijetili i onih koji zbog toga više nisu mogli gledati. Što se filmološkog efekta tiče, u nekim scenama – početku i kraju naročito – vrlo je efektivna, dok je u primjerice u dijaloškim kadrovima možda najgori izbor uopće. Stvar je u tome što sama primjena kamere ne pokušava iz modela statične kamere izvući eksperimentalne mogućnosti, već je njena primjena posve školska. Budući da različite upotrebe kamere upravo postoje zbog različitih priroda kadrova, tada unificirani model primjene nužno negdje mora pogoditi, a negdje promašiti. Na kraju ovisi o gledatelju koliko će mu zasmetati. Međutim, ono što će mimo kamere svakako primijetiti oduljeni su kadrovi u kojima se ništa ne događa. Dugi i vrlo dugi kadrovi slabe dinamike karakteristični su za neameričke dramske filmove i često vrlo uspješni u onome što žele postići, ali u slučaju Nakon Lucije  to baš i nije sasvim tako jer je sam sadržaj vrlo mlak. Kako otac i kćer zajedno gledaju film navečer i nije toliko fenomenalna ili neobična situacija da bismo je morali pomno proučavati, zar ne? Rezultat je, naime, vrlo dugi srednji dio filma s vrlo slabim ritmom koji izgleda kao da nikamo i nikada neće otići, a kada se stvari doista počnu događati, film najednom završi. Grozna boljka mnogih filmova zbog koje se mnogima počinje činiti da film želi biti nešto što nije.

Bez glazbe, posebnih zvučnih efekata, eksperimentalnog kadriranja ili slikovnih manipulacija, film ovisi o realističnosti, događajima, dijalogu i glumi, gdje se OK snalazi. Dijalozi među likovima šturi su i funkcionalni, dok srednjoškolci razgovaraju vrlo realistično, dakle: izuzetno nezanimljivo. Neki bi trošenju vremena na taj način mogli prigovoriti, ali u pravilu bezvezno baljezganje ispremiješano sa seksualnim implikacijama upravo jest sadržaj velikih odmora i noćnih tuluma. Glumci su većinom anonimni i mladih karijera, negdje drveni, drugdje sasvim vjerodostojni. Budući da su glavni likovi pod posebnim svjetlom, za Tessu La moglo bi se reći da bi bila sasvim zamjenjiva bilo kime drugim, te da, bez općeg osjećaja za gluposti koje joj djeca rade, ne bismo zapravo suosjećali. S druge strane, Mendoza je vrlo, vrlo dobar za ono što mu je ulogom upisano.

2

Kada je u pitanju način problematizacije i događaji, iz perspektive stvarnih događaja može se reći da film ni u čemu posebno ne pretjeruje. Srednjoškolci danas, kao i prije, rade jednako grozne pa i gore stvari, uvijek ovisno o tome o kojoj se osobi radi i koliko je imala (ne)sreće naći se u nekom društvu. Ono što film sasvim dobro pogađa jest neizravno, suptilno uvlačenje žrtve u ponor maltretiranja. Pojedinci skloni provociranju i maltretiranju drugih skloni su, uz nekoliko glava podrške, činiti to izravno. Društvo koje se navuče na maltretiranje, međutim, čini to neizravno, postepeno i sustavno, dok posve ne uništi osobu. Nakon Lucije tu OK pogađa stvar.

U filmu je, međutim, zanimljiva blaga promjena fokusa na likove. Alejandra slovi kao glavni lik filma, ali je Roberto tu jednako snažan i pripovjedno relevantan lik. S obzirom na neočekivan, ali prihvatljiv konačan ishod, te s obzirom na stilsku upotrebu Roberta u svrhe opisivanja filmološke metodologije izlaganja ovog filma, bio bih skloniji reći da je Roberto glavni lik filma, a Alejandra katalizator.

3

Nakon Lucije strateški je proguran na nekoliko regionalnih i svjetskih festivala, gdje je sveukupno osvojio četiri nagrade raznovrsnog profila. Istovremeno nije prošao najzapaženije među samom meksičkom publikom, kojima je uglavnom vrlo amaterski odrađen i u pravilu drugi izbor protekle godine. Osvrnuo bih se na nagradu Chicago International Film Festivala u kategoriji „Special Jury Prize“, koji je odluku opravdao sljedećim riječima: „For being a film of great simplicity and restraint, that nevertheless moved and shocked the jury.“ Objektivno, Nakon Lucije je upravo to. U općoj prosječnosti, daje nam nekoliko vrlo sočnih, zanimljivih detalja koje bi budući autori mogli zabilježiti u malenu crvenu knjižicu ideja.