Mother

Mother (2009.)
Režija: Joon-ho Bong
Glume: Hye-ja Kim, Bin Won, Ku Jin
Ocjena: 8.5

Malo stvari mogu se usporediti s osjećajem kada film koji nestrpljivo očekujete ispuni sva vaša očekivanja.

2003. Sjećanja na ubojstvo, tri godine kasnije The Host – više nego dovoljno da u 2009.-oj od Joon-ho Bonga priželjkujemo novo ostvarenje. Tradicija se, čini mi se, stvara, veze su uspostavljene i sad već brojim(o) do 2012. Posebno je dojmljiva njegova sposobnost transformacije i vladanja žanrovima, rekla bih da je jedina konstanta za ova tri ostvarenja beskrajno glupa policija koja je, izgleda, u Koreji standard (ovdje, npr., postoji i jedan sasvim novi momenat – tortura jabukom tokom saslušavanja). I nešto što će ga izgleda pratiti ili postati njegov trademark – homage velikim rediteljima, ovdje su to Fellini i Hitchcock.

Iako na prvi pogled jednostavan i ne posebno inventivan, naslov filma nas poprilično ubacuje u raspoloženje, ja bih rekla, dodatne ranjivosti, koje bar mene nije napuštalo par dana. Gore spomenuta ostvarenja možda su se kuburila s emocijama, ali Bong nam pokazuje da od njega najbolje tek slijedi. Njegovo majstorstvo najviše se osjeća u scenama gdje se komično i tragično isprepliću i čine jedno, mame jedinstven osjećaj zajedničkim snagama.

O čemu govori film? O majci. Koja pokušava na sve (ali na sve!) načine osloboditi sina optužbe da je odgovoran za okrutno ubojstvo jedne djevojke. Bitno je napomenuti da je njen sin Do-joon blago retardiran (kako gadna riječ, ne mogu se oteti dojmu), što i inače pomaknutim odnosima majka-sin daje dodatnu težinu.

Ono što nekome tko još nije odgledao film neće možda sada nešto značiti, točnije, zvučat će trivijalno, ali će vam većina ljudi po izlasku iz kina na pitanje što je na vas ostavilo najjači utisak (tu sam i ja) reći – uvodna i završna muzička tema Byung-woo Lee (neće vam reći Leeovo ime, ovo vam ja samo pomažem) i majka koja pleše. Toliko emocija, toliko zanosa, toliko neke fatalnosti, toliko estetskog savršenstva i kamere koja klizi u prve i posljednje dvije minute ima da bi i Fellini bio ganut. Potpuno izvrsna Hye-ja Kim, na jesenjoj livadi pleše, pleše da zaboravi.

Kada radite ovakav film, one woman show praktično, dosta se stvari treba poklopiti, a ključan je svakako odabir vodeće glumice i materijala koji obrađuje, scenarij je bitniji nego inače. Kim-ina majka previše je zaštitnički nastrojena, previše brine, ma previše sve. Patologija te žene je nešto što intrigira, reći za nju da je požrtvovana tek je početak, scena u kojoj Do-joon mokri i odlazi na autobus se neizbrisivo urezuje u sjećanje i nekako je posebna, na skroz bolestan način posebna. Hendikepiranost njenog sina cijeloj priči daje sasvim novu perspektivu. Krivica koju ona osjeća njen je život, točnije njen život ne postoji. Teško bi se našao bolji primer floskule “živjeti za nekog”. I sad samo ostaje da se zapitamo – a smije li drukčije?

Ostatak ekipe je nekako u sjeni, pojela ih je. Do-joona igra Bin Won koji je uspio u većini scena da bude na granici, nije previše padao u klišej i karikiranost. Ostali su zbilja u potpunosti sporedni, mahom epizodni, ali neophodni dijelovi slagalice.

Majka će vas iznenaditi. I film i majka. Zaplet je perfektan. I kontinuiran. Drži pažnju svakog momenta i nudi kraj, završetak. Volim osjećaj kad, dok izlazim iz kina, shvaćam da drukčije i nije moglo, da je to priča tih ljudi. Bong, za razliku od mnogih, ima srca. On zna što je želio snimiti, i od početka do kraja nije odstupio.