Lone Survivor (2013.)

Da odmah razjasnim par stvari: radujem se svakom solidnom ratnom filmu. Bilo da u pozadini ima kritički angažman i preispituje političku pozadinu rata, ili da je jednostavno zabavan akcijski ratni spektakl u kojem će “naši” (Amerikanci, je li) herojski tamaniti negativce (Švabe, Kosooke, Ruse, frajere u turbanima, izvanzemaljce, koga god). Nemam ništa protiv sirovog vojničkog humora, a za potrebe filma podnijet ću i određenu količinu patriotskog guslanja. Problem mi predstavlja kada je film jednostavno loš, sastavljen iz rezervnih dijelova drugih filmova, kao što je to Lone Survivor.

Pozadinska priča je istinita, koliko je moguće vjerovati memoarima američkog vojnika, riječ je o temeljno fulanoj misiji koja je koštala života 19 pripadnika “mornaričkih tuljana”, elitne jedinice američkih marinaca. Međutim, sve u filmu, od izbora lokacija (New Mexico), preko slijeda događaja i tipa prikaza, do emocija koje pokušava izazvati djeluje umjetno i fingirano.

1

Ugođaju svakako ne pomaže ni ogroman spoiler u naslovu filma, koji je za one s nižim IQ-om ponovljen u prvoj sceni: teško ranjeni Wahlberg prima hitnu medicinsku pomoć u helikopteru. Film nas onda vraća nekoliko dana u prošlost i prikazuje rutinu “tuljana” u bazi Bagram sastavljenu od klišeja. Jedni će pričati o svojim familijama, djevojkama, vjenčanjima i uređivanju kuće, što je siguran znak da neće dočekati kraj filma. Drugi aspekt toga je proces inicijacije novajlije (Ludwig) u tim, koji se sastoji od ponižavanja i patetične pseudo-duhovite patriotski i mužjački nadahnute zakletve. Treća potporna točka ekspozicije je fiksiranje poručnika Murphija (Kitsch) kao žive legende o kojoj se govori s punim imenom i prezimenom, kao da je filmska zvijezda ili superheroj.

Onda bivamo upoznati s misijom: četiri čovjeka – vođa tima Murphy, njegov zamjenik Luttrell (Wahlberg), Dietz (Hirsch) i vezist Axe (Foster) pronaći će zgodnu poziciju na brdu iznad sela, napasti sa ciljem da ubiju ili zarobe talibanskog zapovjednika Shaha (Azami) i njegovog doglavnika (Suliman), pozvati tim za evakuaciju i svi sretni. Međutim, misija je zasnovana na manjkavim podacima. Očekuje se otpor od desetak ljudi, a zapravo ih čeka omanja vojska. Očekuju se sigurne komunikacije, međutim nije ih moguće uspostaviti na takvom terenu. I konačno, očekuje se prilično pusta lokacija za zasjedu, a ona se nalazi na standardnoj pastirskoj ruti.

2

Tu s teritorija Zero Dark Thirty i bavljenja operativnim protokolom jedne misije prelazimo na teritorij gdje se dramaturgija zasniva na iskustvima “rambo filmova”. Autor Berg propušta priliku bolje iskoristiti moralnu dilemu kada “tuljani” zarobe trojicu pastira i upušta se u bitku čija mehanika i izvedba podsjeća na kompjutorske pucačine. Imamo junake pod kišom metaka koji jedan za drugim ginu na grozan način, otvorene rane i slomljene kosti, s “najefektnijim” momentima podvučenima slow motionom. Pucačina onda nakratko postaje film katastrofe kada Wahlberg ostane jedini preživjeli, da bi se transformirala u konfuziju kada se pojavi druga grupa frajera u turbanima koji izgleda nisu Talibani, iako izgledaju potpuno isto.

Taj zaplet ima potencijala da filmu da malo konteksta i prave dramaturgije, ali Berga ne zanima pozadina rata u Afganistanu, pa objašnjenje čuva za sam kraj filma i kartice pred odjavnu špicu. Taj dio je posebno patetičan i iritantan, s onim silnim privatnim fotografijama boraca i namjenom da nas sve baci u patriotski zanos.

3

U konačnici, Lone Survivor je reciklirani film koji vuče sve previše poznate emotivne konce, prikazuje nam mučeništvo kao sastavni dio etike marinaca, opasnost i nepredvidljivost njihovog posla i šatro naturalističke, a u biti napaljive scene borbe, sve to bez konteksta i karakterizacije. Ne pomaže ni što su glumci na nivou, Wahlberg je rutinirana akcijska zvijezda, a Kitsch, Hirsch i Foster uspijevaju obojati svoje likove dalje od profesije i čina. Kao i planeri misije, i Berg je donio sve pogrešne odluke koje je mogao.