Kraljev govor

The King’s Speech (2010.)

Redatelj: Tom Hooper

Glume: Colin Firth, Helena Bonham-Carter, Geoffrey Rush, Guy Pearce

Ocjena: 8

Proteklih nekoliko mjeseci se vodi žustra oskarovska kampanja za najbolji film. Harvey Weinstein, legendarni producent i otac Miramaxa, čovjek koji je vizionarski pokrenuo jednu sasvim novu, svježu indie scenu devedesetih, ponavlja istu situaciju s kraja tih istih devedesetih kad je svojim lobiranjem uspio gurnuti svoj film, Shakespeare In Love, ispred Saving Private Ryan i Thin Red Line u oskarovskoj trci. Tim si je potezom priskrbio nesimpatije šire javnosti koja je tada znala da će za deset godina dva potonja filma biti dio američke kulturne baštine, dok će konačni pobjednik, pitka period dramedija, ući u neslavno društvo najgorih filmova koji su izabrani za najbolje. Ako je tada pogriješio, svojim metiljanjem uskratio Oscara jednom Terrenceu Malicku, prošlogodišnja i ovogodišnja lobiranja za novi film koji je producirao, The King’s Speech, mu ne zamjeram. Iako bih osobno volio da iz dvoboja The King’s Speech vs. The Social Network kao pobjednik izađe potencijalno iznenađenje, Nolanov Inception, znam da su šanse male pa se, stoga, priklanjam Weinsteinu. Zašto?

Priča o mucavom kralju Georgeu životno je djelo Davida Seidlera. Čovjek je godinama pisao scenarij, pronalazio informacije o kraljevim terapijama… Na zamolbu kraljice majke, Elizabeth, da ne snima film dok je ona živa, Seidler je dugo čekao i na kraju dočekao pravog čovjeka za suradnju. Tom Hooper, redatelj koji se svijetu predstavio odličnom, još jednom period crnohumornom dramom, The Damned United, gdje je obradio temu nogometa i trenerskog rada legendarnog Briana Clougha, i ovaj put se odlučio vratiti u prošlost i ponuditi svojim sunarodnjacima i cijelom svijetu dirljivu, duhovitu i inspirirajuću priču o čovjeku koji nije trebao biti kralj, mucavi kralj u doba opasnosti koja se nadvila nad cijelom Europom (Hitler), mucavi kralj baš u posljednjim danima radija kakav je nekoć postojao… Nije teško povezati odnos između Seidlera i Hoopera i onaj u filmu kralja i govornog terapeuta. Seidleru je trebao netko tko će njegov dugogodišnji rad i viziju prenijeti na veliki ekran, Georgeu netko tko će njegove misli svim svojim neubičajenim metodama efikasno predočiti u koliko-toliko siguran govor jednog kralja.

Kako ide priča? Nakon što Bertiejev brat, Edward, abdicira zbog ljubavi prema ženi, Bertie (George) nerado prihvaća ulogu kralja. Mnogi ga, s pravom, ne vide kao idealnog kandidata zbog problema s mucanjem jer u ovakvim trenucima Britaniji je prijeko potreban snažan govornik koji će svojim smirenim plemićkim glasom spremno stati uz svoj narod. Postoji jedna iznimno duhovita scena u filmu gdje George s obitelji gleda neki nastup Hitlera, karizmatičnog oratora. Kada djevojčica upita oca o čemu priča ovaj brkati čovječuljak, George odgovara da ne zna, ali da izgleda jako dobro dok govori – što god govorio. Nakon što promijeni veliki broj terapeuta, njegova supruga Elizabeth pronalazi savršenog kandidata, Lionela Loguea, neuspješnog amaterskog kazališnog glumca koji će svojim nesvakidašnjim metodama pokušati spremiti Georgea za najbitniji govor u njegovom životu, u predskozorje Drugog svjetskog rata.

Utjeloviti čovjeka koji se ne osjeća ugodno u svojoj koži, a da pritom izgleda neodoljivo simpatično, uloga je na kojoj je Colin Firth doktorirao. Ako je bilo ikakve sumnje u njegove sposobnosti, ovom ulogom se doista prometnuo u pravog glavnog glumca. Firth kao mucavac ne pretjeruje, potpuno vas uvjerava da je pred vama čovjek koji puno toga želi reći, a čak i kada kaže, šutnja između riječi predugo traje. Kada u vama netko probudi osjećaj sažaljenja, i shvatite da osjećate sažaljenje prema čovjeku koji je kralj, znate da je taj netko svoj posao obavio fenomenalno. Iza sebe ima predanu i empatičnu ženu koju utjelovljuje uvijek dopadljiva i graciozna Helena Bonham-Carter, a pred sobom ima vrckastog terapeuta koji nije nimalo impresioniran činjenicom da ispred njega stoji, sjedi kralj. On je tu da izliječi svog pacijenta. Kemija između terapeuta kojeg briljantno tumači Geoffrey Rush (ne bi bilo nezasluženo da pokupi i drugog Oscara, čak ispred genijalnog Christiana Balea) i njegovog pacijenta, kralja, u mnogome je potpomognuta činjenicom da je većina njihovih razgovora u filmu bazirana na njihovim pravim razgovorima koje je Logue pisao u svoj dnevnik, nađen i dostavljen Seidleru i Hooperu tijekom pred-produkcije samog filma…

Hooper je nenametljiv redatelj, neki će reći i sterilan. Ali, on je pravi čovjek za rad s glumcima. Inzistiranje na dugim kadrovima koji dopuštaju glumcima da se u potpunosti razmašu odlika je velikog redatelja. Zanimljiv izbor samih kadrova, savršeno pogođena atmosfera tijekom takozvanog bantera između Loguea i Georgea, feel good osjećaj koji nosite za vrijeme gledanja filma koji nikada ne graniči s patetičnom limunadnošću, kamoli da prelazi granice dobrog ukusa, i završni govor koji je, kako kažu, dead ringer autentičnom govoru… Sve je to Hooper. Bogatstvo boja, savršena scenografija, Desplatov score i prelijepa fotografija samo su dodatni plus. Zaslužuje li ovaj film Oscara za najbolji film? Da. Režiju? Svakako. Glumce? Naravno, pogotovo za Firtha. No, ponajviše, ovaj film zaslužuje biti gledan, jer je pokazatelj kako jednu osjetljivu temu (kraljevska obitelj i međuodnosi) i nezahvalno stanje (mucanje) britanski suosjećajno i odmjereno prenijeti na  veliki ekran.

21 komentara za “Kraljev govor

Od uvodne do posljednje riječi: samo bravo!

• 2shaq says:

Jako lijepa recenzija! Bravo kolega, stvarno vas ima majstora na ovoj stranici :) Slažem se u vezi onoga da je zaslužio dobiti sve te silne oskare iako bi ja htio da ga na neku foru dobiju i Fincher i Nolan i Bale jer je Rush svojeg već dobio, a Hooper će već imati prilike 😛 Šalim se malo… Stvarno odličan film s odličnim glumcima!

Pa da i ja odgovorim na pitanja 😀

Zaslužuje li ovaj film Oscara za najbolji film? Ne!
    Režiju? Nikako!
    Glumce? Ni pod razno, pogotovo ne Helen!

Film je toliko prosečan, nebitanm nije me pomerio ni za mrvicu ni u kom smeru, čak mi se dovoljno ni ne dopada 😀

A recenzija je inače cool, samo se suštinski ne slažem 😀

• Marin Mihalj says:

Da se ne bih zamarao oko režije i sporednih glumaca, zašto Firth nije zaslužio Oscara za glavnu rolu? :)

Heh, čini se da opet dolazimo do one popularne o ukusima.

Meni je film pravi biser, baš zbog te nenametljivosti i odmjerenosti koje je Marin spomenuo. A Firthu bi nagradu dao samo tako.

But that’s just me. :)

I prije zgoditaka koje je pokupio “Govor”, navijala sam iz osobnih a i nekih drugih razloga, no bome, prvenstveno zbog činjenice da mi je film sjeo odlično. Nepretenciozan je i prekrasno snimljen, dao mi je sve što sam očekivala a možda i više. Nije film koji se po bilo čemu poredi s ostalima, jer se odavno zna za “radnju” (šta… tridesetak godina čovjek šuti i poštuje želju bivše kraljice, tako nešto?)

Na stranu sve to, što reče Sven, a ja potpisujem, Colinu nagrada “onako”, a bome Rushu isto tako. Mislim da bi bilo pravedno da Colin dobije i Oskara, barem neki vrijedan glumac da to dobije “na vrijeme” – gledajući retrospektivno, taj čovjek nema loše odigrane uloge, a sad se sporiti o vrijednostima (uloga, filmova), tu već dolaze u pitanju boje – a o njima, kao ni o gustibusima… 😀 ili pak da? No, ne…

A pisati o načinu na koji to Marin predoči je postalo potpuno nepotrebno. Svaki put padnem u crnjak što ja ne znam tako sažeto a smisleno pisati. 😀

Oko Oscara za Colina 😀 – meni je njegova interpretacija čist zicer, tačno se znalo šta i kako će odglumiti, da će on dobiti ulogu…da se razumemo on je to uradio odlično, samo ne za Oscara, ja nekako msm da Oscar mora da ide za neke raspamećujuće stvari, a ne za ovu ulogu, kao i Jeff u True Grit, premalo je to.
    Recimo u A single man mi je zilion puta bolji, to je za Oscara, tu je dao sebe, a ovo je onako, film koji ću brzo zaboraviti, osim ako ne daj Bože pokupi tonu Oscara 😀

@maxima
    Toga se i ja plašim, da će pokupiti nagradu za zbirno uloge, ali sad… preživeću 😀

• limalima says:

da i ja odgovorim na pitanja;zasluzuje li ovaj film Oscara?NE
    Rezija? NE
    Glumci?definitivno NE,pogotovo Helen koja se javlja svega 7min u filmu,dok James Franco je odglumio svoju ulogu 100puta bolje od Firtha,slazem se, u A Single man i meni se vise dojmio.
    od Kings speecha,ocekivala sam puno vise,da nema Geoffrey Rush film bi bio preprosjecan.neznam zasto se ljudima toliko svidio film?!

• Marin Mihalj says:

“meni je njegova interpretacija čist zicer, tačno se znalo šta i kako će odglumiti”… Okej, sve kužim, ali ovo baš i ne. Kako je trebao odglumiti? :s 😀

Što se tiče ostalih cijenjenih komentatora koji se ne slažu s mojom ocjenom filma; uvažavam vaše mišljenje. :)

@jelena = “Recimo u A single man mi je zilion puta bolji, to je za Oscara, tu je dao sebe”

A Single Man definitivno nije film za svakoga, a po mom skromnom mišljenju, onakva uloga Colinu nikad ne bi donijela Oscara (takve … inače, rijetko, poznato nam je), iako je, IMHO, izvanredno odrađen film.

Što se tiče ziheraštva, ne vidim što je loše u tome, jer odista ne znam da bi tko drugi mogao onako odglumiti (ziherašku i poznatu) figuru 😀 – dakle, mislim 😀

@limalima = mislim da, bez obzira kakav Franco bio u filmu, treba još pure pojesti da bi dobio Oscara. U njegovim godinama, taman da je prešišao glumom vrh vrhova, dovoljno mu je što je nominiran 😀 (kad već pišemo o dometima, jel’)

Osobno, Oskar je davno izgubio svoju negdašnju jačinu iako ga je poželjno imati, naravno, no zašto bi ga Franco dobio ako su nerijetki veliki meštri čekali desetke godina? Sigurno nije stvar u kvaliteti glume 😀

Marine mene Colin nije ubedio da se stopio sa pričom, da živi tu ulogu i da je uživa dok glumi. Umesto da on, ili reditelj, daju nešto novo, neku iskru, naprave iskorak, zagrebu dublje, on(i) su uradili ono što su svi očekivali. Ti verovatno hoćeš da kažeš da je ovo takva uloga, i to je meni sasvim O.K. stanovište, samo eto meni se to nije dopalo, premalo mi je

Maxima says: “A Single Man definitivno nije film za svakoga, a po mom skromnom mišljenju, onakva uloga Colinu nikad ne bi donijela Oscara” – pa sad, druga je priča kakve uloge donose nekad Oscara, ja samo kažem da mi je tu Colin car

Jeste, Colin je tu car, ali sama reče ta ti je ta njegova uloga za Oskara – a nikad ga time ne bi dobio, garantiram (možda da je snimljen film poslije “King’s Speech”-a? I to veliko “možda” – a da iskoraka u “King’s Speech”-u nema, pa sad, ja se ne bih složila. Bilo mi je iznimno interesantno gledati to razdoblje na ekranu, kralja koji se valja po podu i prestane mucati dok izgovara “oh so obscene” F riječi, no to mi je samo scratch, nema se tu što zagrebavati niti inovirati – bilo je takvo kakvo jeste. Zbilja imaš specifičan ukus ako ti Colin nije ispunio priču… 😀 (MHO)

“Zbilja imaš specifičan ukus ako ti Colin nije ispunio priču” hahah Maxima i poklapa sa stilom :D! Slažem se za scenu sa fuck fuck fuck, ali mi je i pretenciozna 😀

Recimo odlične su scene na hipodromu, šetnja parkom, londonska magla, razgovor sa ocem, doskočice budućeg kralja na sopstveni račun, svi detalji vežbanja, od snimanja ploče do mlaćenja rukama…ima stvarno jako dobrih delova, ali onda naidje neki limunada momenat :D, kad mu Helen sedi na stomaku npr, ma važi

Ne poklapam ja uopće nego me generalno čudi, možda zbog toga što sam ja “Kraljev govor” shvatila kao film koji je upravo za, čini mi se, svaku publiku, potpuno nepretenciozan i lagan, a s Colinovim (ipak vrlo) jakim pečatom – zbilja vrijedan za pogledati. Barem dvaput 😀 (sad si nabrojala više scena nego ja, kojoj se film jako, jako sviđa, čak previše za film koji ti se uopće nije svidio :p )

Nisam limunadu primjetila, ali objektivno u takvom filmu nemam ništa protiv nje 😀 zadesi se ona i na puno neočekivanijim mjestima 😉

E šesti put unosim ovaj captcha, očito je da nisam trebala ništa ni pisati, baš sam bezveze uporna 😀

• limalima says:

mnogi su dobili oscara na temelju prvog dobro oglumljenog filma i :Halle Berry, Charlize Theron, Hilary Swank, Adrien Brody, Jamie Fox.mislim da sam ih dosta navela,tako da slobodno Franco moze dobiti Oscara bez obzira na njegove godine i kolicinu dobrih uloga.
    Od Colina sam znala sta me ocekuje,znala sam da glumi osobu koji ima govornu manu i nije bilo nekog iznenadjenja, dok Franco u 127 hours me odusevio, samo jedan lik je uspio cijelo vrijeme trajanja filma odrzat ga uzbudljivim.
    Svi mi imamo pravo na misljenje,ja sam mozda preostra prema Kings Speech,jer smatram da nije zasluzio toliko nominacija za Oscara(slazem se da je Oscar podbacio)

I ja sam za sve DA. koliko god akadamija voljela Finchera,ako pošteno gledamo,ne zaslužuje Oscara za režiju. Glumci u ovom filmu-besprijekorni! glavni trojac definitivno zaslužuje kipića iako će ga vjerovatno samo Firth osvojiti. Priča je baš odlična, tu i tamo sam imala dojam da gledam neki dokumentarac. Prava doza britanskog humora se odlično uklopila. Film je stvarno nenametljiv i jednostavano prikazan no ima to nešto u sebi i nije ni čudo što vodi sa 12 nominacija.

Film je teški prosjek, ali s vrhunskom glumom. Slažem se sa svime što je Jelena napisala (osim za “Single Man” jer ga nisam gledao).

Doduše, na mene su sigurno utjecale i predrasude (točnije, prezir i gađenje) prema svemu što je kraljevsko.

• 2shaq says:

Mislim da je Firth definitivno zaslužio Oscara jer je uloga bila zahtjevnija od Francove i drugih uloga. Ne kažem da je Francova bila nezahtjevna, ali ova je bila zahtjevnija. Nije samo tako odglumiti čovjeka koji ima govornu manu i pritom izgledati poprilično uvjerljivo i doimati se kraljevski…Uspoređujući sa Single Manom, ne bih rekao da je u “Samcu” bio bolji jer je ova uloga imala puno više dubine i interakcija s drugim likom i ta interakcija je funkcionirala savršeno. To je moje osobno mišljenje. Isto tako mislim da je The Social Network jako dobro izrežiran kao i ovaj film, ali mi je Fincher draži pa sam tu za njega. Osim toga, SN mi ima i bolju glazbu i bolji zaplet pa mi je on favorit ove godine – ovdje se naravno podrazumijeva da je Inception van konkurencije jer je Akademija pretupa da dodjeli Oscar takvom filmu :)

• Dijana Erakovic says:

Odlicna recenzija, puna informacija, kvalitetnih referenci na sve za film vazne elemente. Bas sam odusevljena. Jedino je moje odusevljenje samim filmom recimo 30 posto manja sto mi je bad jer je palo 4 Oscara za taj film, skoro sve najbitniji. :-( Stvar izvlace glumci. Firth i Rush su dvojac i po! :-)

• FILMOMAN says:

odličan film s odličnom glumačkom postvom.moja ocijena:10/10

• Nomad says: