Killing Season (2013.)

Killing Season (2013., 90 min.)

Režija: Mark Steven Johnson

Scenarij: Evan Daugherty

Glume: Robert De Niro, John Travolta, Milo Ventimiglia, šuma

Ocjena: 5/10

Nemojmo se zavaravati, ovaj je holivudski pogled preko ramena prema krvoproliću u Bosni sredinom devedesetih proizašao isključivo iz želje da De Niro i Travolta dobiju moćan razlog i smislenu pozornicu za svoju šumsku igru mačke i miša. Novi film redatelja i scenarista takvih šamara gledateljima kao što su Daredevil i Ghost Rider, kao da je začet iz jedne jedine slike u autorovoj glavi – dvije glumačke legende stoje na šumskom proplanku, strijele napeta u lukovima iz kućne radinosti, kanjoni na čelima otkrivaju godine i godine iskustva vjerno poput krugova na posjeklom panju. Sve ostalo – karakterizacija likova, razrada njihove motivacije, njihova ratna prošlost – smišljeno je naknadno, tek toliko da ne ispadne da u samoj srži Killing Seasona stoji želja da se De Niro i Travolta naganjaju po šumi. Nažalost, rat u BiH nije nešto što se treba uzimati tako opušteno i površno, a koliko god mi lijepo bilo vidjeti kako se Razjareni bik i Vincent Vega bore jedan protiv drugoga za goli život, nedorasli, ofrlje razrađeni pristup njihovoj karakterizaciji uživanje u filmu učinio je gotovo nemogućim.

Benjamin Ford (De Niro) živi u potpunoj izolaciji u lijepo uređenoj kolibi usred američke pripizdine. Izgnanstvo je Ford izabrao sam, kako bi se kaznio zbog prošlosti koju nije uspio probaviti. Nakon četiri rata i više desetljeća na frontu, Benjamin iza sebe ima tek bivšu suprugu već 20 godina udanu za njegova najboljeg prijatelja, otuđenog sina kojeg ne želi pustiti blizu, unuka kojeg nikad nije upoznao i šrapnel u nozi koji ga podsjeća da je još uvijek živ. Emil Kovač (Travolta), s druge strane, bivši je srpski vojnik čiji se životni put u malenom bosanskom selu presjekao s Benjaminovim. Predavši se američkim mirovnim snagama, Kovač i njegovi suborci zbog zlodjela koje su počinili postrijeljani su na jednom proplanku, ali Kovaču metak nije skratio muke, već ih tek započeo. Osamnaest godina kasnije, on uspijeva saznati identitet vojnika koji ga je ustrijelio u leđa i, kako sam kaže, lov može započeti.

Sama ideja, u svojoj lijepoj jednostavnosti, nije mi zvučala nimalo loše – ipak imamo posla s glumcima dovoljno snažnima da film iznesu na svojim plećima – ali već prvih nekoliko scena uvelike je razbilo moj, pokazalo se, neutemeljeni optimizam. De Nirov lik, samotnjak progonjen flashbackovima prošlosti, utjelovljenje je scenarističkih stereotipa i klišeja. Potresen događajima u Bosni, on se izolirao od obitelji koja njegovu traumu nije shvaćala, zavukao u šumu i počeo fotografirati jelene, jer ga je rat toliko pogodio da više ne može pucati ni na životinje. Za slučaj da gledatelj nije ubrao o kolikoj se traumi radi, šutljivom Benjaminu Fordu u ruke je tutnut i roman Kome zvona zvone Ernesta Hemingwaya. S druge strane, Emil Kovač čovjek je sa samo dva cilja u životu – preživio je point blank strijeljanje i trogodišnju paralizu i sranje u kahlicu samo da bi, a) ubio američkog vojnika koji ga je propucao, i b) ušao u povijest filma u kategoriji najlošijih naglasaka ikad. Trud koji je Travolta uložio (navodno proveo neko vrijeme u Hrvatskoj i Srbiji da bi savladao naglasak) za svaku je pohvalu, ali tijekom filma ipak uspijeva iritirati i dekoncentrirati. De Niru su, s druge strane, mogli još par puta objasniti kako se točno izgovara ime našeg naroda, koje on nekako, čini mi se, miješa s Kuvajćanima.

Scene borbe nisu osobito pamtljive, građenje napetosti nije me se previše dojmilo, ali za pohvalu je inzistiranje na brutalnosti i surovosti pojedinih scena. Isto tako, nisam siguran trebam li zapljeskati na domišljatosti ili se jednostavno pljesnuti po čelu kad se sjetim pomalo komične scene mučenja u podrumu. Nakon krvavih i dinamičnih ali nikad opijajućih devedeset minuta, finale filma doima se nategnuto, pretenciozno i, poput Travoltine rane na licu, više površno no što bi trebalo biti. Killing Season zaboravit ćete prije kraja odjavne špice, a kao sol na rani poslužit će jedna od rijetkih, nevinih istina u ovom nespretnom klupku holivudske proračunatosti – film s ovakvim glumcima zbilja je imao potencijala.