Kapetan Phillips (2013.)

Kapetan Phillips film je koji će sasvim sigurno privući Akademijinu pozornost i to je nešto na što su od samoga početka mogli računati i tvorci filma, i publika kojoj se priča servira. Reći da se radi o najboljem filmu godine, međutim, dok u susjednoj kino dvorani još uvijek igra Howardova Utrka života – za koju ne tvrdim da je najbolja u 2013., ali ovaj ovdje film šiša k’o iz p***e – bilo bi čisto laganje. Baš kao i većina priče o dobrom nam kapetanu Phillipsu i njegovim avanturama oko somalijskih voda u travnju ’09.

0

Iskusni kapetan Richard Phillips preuzima dužnost na teretnom brodu Maersk Alabama, koji mora odvesti iz Omana do Mombase u Keniji. U blizini somalijskih teritorijalnih voda, Phillipsov brod napada skupina lokalnih gusara, odlučna zaraditi si pokoju milijunsku otkupninu, i iz drugog pokušaja uspijeva preuzeti kontrolu nad Maerskom. Kapetan pokuša zaštiti posadu sakrivši je u mračne kutove ogromne kotlovnice, lažući agresivnim otmičarima koji su ondje „samo da bi obavili posao“, ali nakon šeprtljavo i naivno izvedenih pregovora s gusarima, Phillips završava s njima u pomoćnom motornom čamcu, na putu prema Somaliji. Vođa Somalijaca sposoban je i razuman Muse, utjelovljen od strane vrlo nadahnutog Barkhada Abdija, rođenog Somalijca koji je od 14. godine u Minneapolisu. Vjerujući da Phillipsa samo treba odvesti na somalijsku obalu, nakon čega će biti nagrađen, Muse i njegova trojica nespremnih, neiskusnih kolega uskoro će na sebe navući pozornost i vatrenu silu američke ratne mornarice i uvijek spremnih tuljana. Iskreno priznajem da nisam upravljao događajima, već da su događaji upravljali mnome, prije 150 godina rekao je Lincoln, a u sličnu situaciju, očito je, upali su i Phillipsovi otmičari. U govnima do grla, stisnuti između stijene (situacija u Somaliji i pritisak ‘šefova’) i tvrdog mjesta (nabrijana američka mornarica kojoj bi njihov uspjeh predstavljao sramotnu fleku na američkoj persilasto čistoj košulji), Muse i ekipa upali su u vir iz kojeg se nisu mogli izvući.

Pomalo nepoštenim mi se čini prodavati film s naljepnicom „temeljen na istinitoj priči“, kad su se nakon filma počeli javljati pravi svjedoci događaja s Maerska, neugodno iznenađeni kanoniziranjem njihova „neopreznog kapetana s kojim nitko nije želio ploviti“. Ali ako nam Milla Jovovich u The Fourth Kind može u oči lagati još bezočnije, zašto ne bi mogla i Greengrassova ekipa. Na stranu s povijesnim odstupanjima, dakle, filmu zamjeram par scenarističkih kikseva, u rasponu od lako oprostivih malih besmislica do dobrog starog over the top objašnjavanja. Zamjerke idu i na račun Greengrassove drhtave kamere, od koje mi se želudac zbilja osjećao kao da plovi s Phillipsom. Zasmetao me i tup način na koji je obrađena socijalno-ekonomska problematika, kao da nije bilo dovoljno iščitati materijalne motive nesretne somalijske četvorke. Ali sigurno postoji još nešto čime se možeš baviti, osim gusarenjem i ribarenjem, pita Phillips svoga privremenog kapetana. Možda u Americi, odgovara mu njegov Petko.

1

Uz zbilja efektan završetak, Kapetanov glavni forte, većina će se složiti, impresivna je gluma, i tu ne mislim samo na (zasluženo) opjevanog Forresta Gumpa. Osim spomenutog Abdija, međutim, nemam baš nikoga za istaknuti, ali tako je film svjesno koncipiran, sa svega dva potporna stupa, i to funkcionira sasvim dobro. Pola sata predug, Kapetan Phillips zanimljiv je i na trenutke vrlo uzbudljiv film, ali za razliku od nekih drugih naslova temeljenih na sličnoj postavci – dobar čovjek bačen u tešku, naoko bezizlaznu situaciju – poput 127 sati, U divljini ili čak Brodoloma života, Greengrassov film, općim hvalospjevima unatoč, meni jednostavno nema dušu. Solidno je ovo djelo kojim će dobar momak Hollywooda životopisu dodati (u najmanju ruku) još jednu nominaciju, ali i krstarenje na koje se, da prostite, dvaput uputiti neću.