Kapetan Amerika: Ratnik zime (2014.)

Piše: Decadent Sympozium

Prvi dio o Kapetanu (Chris Evans) držim nezrelim djelom nemaštovitih tropa i režijske sklonosti prema b-produkcijskim rješenjima zakrivenim tehnologijom. Umjetni dijalozi, ljubavna priča postavljena na varajućim temeljima, grozno iskorišten negativac, neadekvatna provedba akcijskih sekvenci. Nadalje, za razliku od ostalih heroja, Captain America: The First Avenger ima drukčiji štimung i drukčiju stilistiku kojom je proveden, ima konceptualno drukčijeg glavnog glumca koji utjelovljuje tip ličnosti koji ne odgovara Thoru, Iron Manu i Hulku – naime, nije egotriper. U Avengers (2012.) moguće je to primijetiti s obzirom na to kako se Kapetan uklopio u družinu i što tijekom filma radi u zajedničkima akcijama. Avengerse umnogome nose ostali likovi, a kada ih Kapetan tobože dovede u red, takvo što više je provedeno na silu, nego Kapetanovom vjerodostojnošću. To su dva velika problema zbog kojih se u nastavku nije trebalo očekivati ništa značajno.

Međutim, nova Kapetanova avantura najbolji je film cjelokupne Marvelove franšize. Najveća zasluga ide scenaristima, čiji se rad spram izvornika kvalitetom vinuo u višu sferu egzistencije. Izuzev ponekog propusta koji se, onako, s dlanom na oku, više-manje dopušta filmovima o superjunacima, u smislu zanemarivanja opsega tehnologija ili psihotjelesnih mogućnosti koje svi ti likovi mogu činiti i jesu činili, a zbog čega se neke ključne scene moraju uzimati uvjetno, govorimo o tehnički čvrstoj i  inteligentno satkanoj priči, školski postavljenoj i zanimljivo povezanoj s Marvelovim svijetom, koja za okosnicu ima jednog superheroja, ali se prema drugim parametrima posve stapa sa žanrom špijunskog trilera. koliko god elementi špijunskog trilera ovdje bili školski (tj. ne valja ih ni po čemu posebno isticati s obzirom na širu sliku špijunskog trilera, a na neki način i s obzirom na televizijske serije koje te trope nanovo probavljaju na godišnjoj razini), toliko su i zanimljivije integrirani u žanr superheroja. Zauzvrat, daju novu dimenziju superhero realizmu, a špijunski triler ispričan je na poseban način.

1

Dinamika događanja prigodna za hibridni žanr, odnosno dva su sata i petnaest minuta posve opravdani s obzirom na količinu događaja i njihov raspored. Recentna sklonost akcijskih filmova da film pretvore u površnu dramu do zadnjeg vremenskog kvartala ovdje je izbjegnuta. Klasične scene akcije (primjerice jurnjave vozilima, tabačina 1 na 1) i moderne scene akcije (zračna bitka SF-letjelica i jetpackova, primjerice) isprepletene su, češće nego rjeđe, te postavljene isključivo na ključne punktove između sekvenci koje marljivo tjeraju događaje naprijed, koje se u dobroj mjeri sastoje od otkrivanja pozadine događaja – ni mi ni likovi ne znamo što se točno događa. Nema praznog hoda u raspravama likova ili razbijanju šajbi, svaka je scena u funkciji razvoja događaja ili likova, osim ponekih komičnih doskočica, potpisa Marvelovih filmova, koje ovdje nisu naročito maštovite, ali u tom smislu nisu ni nametljive. Kao rezultat, osim što su u širem smislu uspješnije nadišli b-produkcijska rješenja kadrova, zbacili su sa sebe i teret jeftinih metoda zabave.

Sam sadržaj dramskih i akcijskih scena također je na razini – dramske su i funkcionalne, a dijalozi i gluma dovoljno uvjerljivi da ne vidimo glumice i vidimo smisla u tome što se događa, dok se akcijske kreću od dobrih (ili loših ako vam 1-po-1 neprijatelj na heroja previše smeta) do izvrsnih, s obzirom na to koliko su osobne. Veće su borbe oku ugodne zbog love utučene u kvalitetnu animaciju (i zvuk!), dok su osobnije, izravnije borbe zanimljive zbog izvrsnog spajanja trilerastih tropa upotreba kamere s mogućnostima superherojske koreografije. Posebno bih istaknuo sadržaj koreografije što film dalje otječe jer se, za razliku od svih drugih DC-Marvelovih filmova, gubi osjećaj “namještenosti”, a također postaje evidentno da likovi nisu vođeni redateljskom rukom, nego u svakoj situaciji dobro razmišljaju što će učiniti sljedeće.

la_ca_0102_Captain_America

Posljednjih nekoliko naslova u franšizi čvrsto je povezano sa širim projektm pa se tako i Winter Soldier djelomično odvaja od filmova, a djelomično im je blizak. Spram drugih filmova, puno je finije to napravljeno: lukavo, neizravno dopunjuje sliku o događajima u nadolazećem Avengers nastavku, dok istovremeno ne djeluje previše odvojeno od serijala, već baš kao suštinski element čitave priče. Priča Winter Soldiera suptilno je povezana s nekim globalno-američkim problemima naše stvarnosti, s događajima koji će tek slijediti u Avengersima i s događajima koji su se zbili u izvorniku. Time je otvorena mogućnost da se Kapetana isklesa. U tom smislu, posao je izvrsno odrađen. Za razliku od izvornika i Avengersa, sada se doista može reći da Kapetan ima ličnost, da se razvio, da je postavio kriterije drugima i da ga valja slušati, a to znači i da je Evans bio bolji nego inače. Drama koju je preživio upliće se nekim scenama refleksije u ličnost da nas podsjeti da vrijeme ide, drama koja ga dočeka pokaže razvoj i ličnosti i vještina: tko je Kapetana – s obzirom na film – doživljavao slabijim članom, sada je razuvjeren. Nadalje, Kapetan je konačno i izvrsno pozicioniran spram drugih članova i spram S.H.I.E.L.D.-a, tako da sveukupna tenzija tijekom filma ide u korist razvoju likova, njemu i drugima. Scarlett Johansson solidna je u ulozi Black Widow (doduše, pomalo objektivizirana i eksploatirana režijom), Samuel L. Jackson klasično dobar kao Nick Fury, s jedne strane očigledno Jackson, ali s druge strane već i Fury. U sporednim ulogama izvrsni su Toby Jones i Robert Redford, dok je nova prinova – Falcon – dobro, ali ni po čemu posebno utjelovljena u Anthonyju Mackyju. Možda je važnije da nije antipatičan. Sebastian Stan pojavljuje se kao Winter Soldier, fizički izvrstan, pomalo reduciran do kraja filma, ali svejedno zanimljiva prinova među likovima.

3

Zaključno: izvrstan režijski napredak za koji se nadam da će postaviti standard drugima (sumnjam, ali nada je tu), podla hibridizacija s neočekivanim žanrom zahvaljujući kojoj postaje očigledna potreba za integriranjem zrelijih aspekata u filmove o superjunacima Marvelova bloka, napredak u glumi i likovima te akciji i senzibilnosti događaja, vjerodostojniji Captain America, adekvatan zvuk i animacija, malo lošeg humora (jedna upucana, doduše, da bi imala cameo Stana Leeja), nešto treš trenutaka i sjajna scena usred radnje koju ćete zasigurno zapamtiti, a potom i solidna glazba, zabavna, ali ne karikirana akcija i konačno, sjajno ugođen Marvelov film za sve klase gledatelja.