Kako je spašen gospodin Banks (2013.)

Prije godinu dana, u dvoranama su igrala dva filma koja su nas vodila “iza scene” epohalnih trenutaka XX stoljeća. Hyde Park on Hudson nam je dočarao prvi susret američkog predsjednika i britanskog monarha kao susret dvojice muškaraca (i to obojice s hendikepom) s preteškim bremenom na nedovoljno jakim plećima, dok nas je Hitchcock odveo iza scene snimanja filma Psycho. Saving Mr. Banks u velikoj se mjeri oslanja na taj trik i specifičnost jednog događaja – dvotjednih iscrpljujućih pregovora između književnice P.L. Travers (Thompson), autorice kultne dječje knjige Mary Poppins, i Walta Disneyja (Hanks) oko potencijalne filmske adaptacije.

Taj dio filma šalta se između komičnog i dramskog tona, a za oba su odgovorne nepomirljive razlike u karakterima i svjetonazorima između uštogljene britanske spisateljice i srdačnog “folksy” Ujaka Walta, kao i njegovog osoblja, od šofera (Giamatti), preko scenarista (Whitford) do braće kompozitora (Novak i Schwartzman). Nit sukoba je u različitom viđenju adaptacije, Disney bi je po svaku cijenu izveo jer je to obećao svojoj djeci i spreman je na skoro sve, dokle god konačni proizvod bude spektakularni mjuzikl, dok je gospođa Travers primorana prodati prava na adaptaciju zbog nedostatka novca. Shodno tome, Disney i njegov tim imaju prilično “diznijevske” ideje kako bi to trebalo izgledati, od tretmana likova do songova i koreografije, što sve Traversovoj ide na živce. Njoj se gadi pjevanje (u romanu ne pjeva dadilja, nego njen kišobran), ne podnosi animaciju i ne želi vidjeti crvenu boju. Centralna točka sukoba tretman je oca obitelji, gospodina Banksa.

SAVING MR. BANKS - TRAILER NO. 1 -- Pictured: Tom Hanks (Screengrab)

U brojnim i podužim flashbackovima otkrivamo i zašto. Radnja nas vodi pola stoljeća u prošlost, kada je P.L. Travers bila djevojčica po imenu Helen Goff zvana Ginty (Buckley), koja je živjela u australskoj teškoj provinciji sa sestrama, naizgled hladnom majkom (Wilson) i razigranim i nježnim ocem Traversom (Farrell). Stvari nisu nimalo idilične, jer je otac nestalnog duha, jedva sposoban sačuvati posao u seoskoj banci i pritom pijanac na putu samouništenja. I sam lik Mary Poppins zasnovan je na tetki koja se pojavila niotkuda i iznenada, da bi pomogla familiji pred skliznućem u provaliju. Za razliku od dijela s pregovorima, flashbackovi su opterećeni melodramom u kojoj se jasno vidi redateljeva teška ruka. Iako su u nekoj mjeri neophodni za objašnjenje radnje i, još važnije, pozadine lika kompulzivno-opsesivne spisateljice, stječe se dojam da ih je previše i da ponekad smetaju ritmu filma.

Epilog nam je poznat, film je snimljen, a Walt Disney će se otvoriti pred Traversovom i na svoj način joj povjeriti da ni on ne dolazi iz miljea sreće i obilja. Nekakva identifikacija dvoje glavnih likova kao supatnika, bez obzira na različite pravce u kojima ih je patnja uputila, bit će predstavljena u nekoliko detalja, koji su tako predivno ljigavi i tako začuđujuće iskreni.

2

Scenarij je pitak, a režija sigurna i predvidljiva, tako da je Saving Mr. Banks idealni predstavnik žanra za koji smo mislili da je izumro u svijetu visoke produkcije – prazničnog filma. Htjeli mi to priznati ili ne, naš svijet je dosta ciničnije mjesto nego što je bio prije pedesetak godina. Danas filmovi poput Mary Poppins nisu mogući, nitko ih neće gledati. Razloga za to je mnogo, klinci su navučeni na akcijske figure i interaktivne konzole, pa im dadilja koja leti pomoću kišobrana i pjevanjem objašnjava život djeluje kao živi davež, posebno ako nije snimljena u 3D tehnici. Zato je Saving Mr. Banks film za odrasle i, rekao bih, nostalgične.

Ono što ga diže iznad prosjeka kvalitetna je produkcija i brojna “podvaljena” trivia razasuta po filmu, kao što je mapa Floride sa zaokruženim Orlandom na njoj koja visi u Disneyjevom kabinetu, kao i vrhunska gluma. Tom Hanks je majstor za tople, narodske likove i ima sluha za akcente, pa je njegova interpretacija Walta Disneyja bogovska. Paul Giamatti je sjajno odigrao za sebe netipično veselu ulogu, a Schwartzman je začuđujuće normalan. Ipak, heroina filma je Emma Thompson, žena koja je uhvatila esenciju Traversove, ali i stereotipa Engleskinja “starog kova”. Tome treba dodati i njenu naoko nježniju stranu sabranu u strahovima od modernog svijeta i trivijalizacije i ridikulizacije njene duboko privatne uspomene. Zaista me čudi da nije dobila nominaciju za Oscara, jer je s ovom ulogom apsolutno zaslužuje. Zaista ne bih mogao izvući iz rukava pet boljih ostvarenja, ali čudni su putevi Akademijini.