Izdana

Izdana (Haywire, 2011., 93 min.)

Redatelj: Steven Soderbergh

Glume: Gina Carano, Ewan McGregor, Michael Fassbender, Channing Tatum, Michael Douglas, Bill Paxton, Antonio Banderas

Ocjena: 6/10

Prvo je bila vijest: Steven Soderbergh radit će akcijski film o ubersposobnoj agentici koju njezini šefovi na jednom zadatku zeznu te ona kreće u pohod poravnavanja računa. Hmmm. Poznavajući jako dobro njegov rad, odmah sam mogao reći da to neće biti tipični stevenseagalovski akcijski film, što je i dobro i loše. Ne shvatite to krivo, ja sam stara škola, ako se radi akcijski film, onda stvari trebaju letjeti sve u šesnaest ili nikako (citat by Jan De Bont dok je režirao Speed), a odmah sam znao da kod Soderbergha neće letjeti ništa. To je dobra stvar jer kad je radio triler o osveti oca nad onima koji su mu zeznuli kćer (The Limey) spojio je art pristup s komercijalom i napravio film koji doslovce prkosi svim konvencijama žanra, a ujedno rastura kao malo koji (iako je to možda zbog genijalnog nastupa Terencea Stampa). Akcijski film s art pristupom? Ok, gledao sam i čudnije stvari. Doduše, malo manje sam pisao o njima, ali sam gledao. Komentari kažu: film je dosadan i nelogičan. Hmmm. Možda je samo do mene, ali nisam vidio nijednu od te dvije stvari (ako tražite logiku u akcijskom filmu, gledate pogrešnu vrstu filma), no da je ovaj put napravio pun pogodak kao s The Limey, nije. Možda bi na film trebali gledati kao na jednu malu stilsku vježbu starog majstora i pokušati prebrojiti koliko je zvijezda odlučilo nastupiti u njemu više iz usluge nego iz nekog profita (budžet je iznosio jedva 20 milja dolara) te se opustiti u omiljenoj fotelji jer dobivate klasičnog Soderbergha, ali ne baš i čistokrvni akcijski film.

Mallory Kane privatnik je koju zovete ako imate škakljiv posao u pitanju jer je najbolja u poslu. To znači da može premlatiti, ustrijeliti, utopiti, općenito ubiti tipa na sto različitih načina. Nakon posla u Barceloni, novi posao čeka je doslovce na kućnim vratima, a kako nakon njega napokon može krenuti na odmor, odluči ga odraditi. Samo što se na njemu nešto dogodi. Tip s kojim bi trebala raditi okrene se protiv nje i u ljutom boju Mallory dozna da je ona prava meta te da su je šefovi odlučili otpremiti u prijevremenu mirovinu bez da su je obavijestili o tome. Započinje igra mačke i miša (točnije, nje i policije) u kojoj će doznati da ima i ponekog saveznika, ali i ponekog neprijatelja više. Sadržaji o prevarenim, ostavljenim i odmetnutim agentima nisu današnja vijest, to je motiv koji se već toliko puta koristio da nećete pogriješiti i ako ga nazovete klišejom.

Soderbergh je odlučio pozadinu popuniti s nešto elite (Michael Douglas, Antonio Banderas, Bill Paxton i Ewan McGregor) s nešto nadolazećih imena (Channing Tatum i Michael Fassbender), no naslovnu je ulogu eksperimentalno dodijelio Gini Carano, ne profesionalnoj glumici već profesionalnoj UFC sportašici kojoj je mlaćenje ljudi… pa, profesija. Dobra je stvar što Gina, osim što bez muke zna napraviti high kick od kojeg bi i Mirko Filipović imao glavobolju, ima i zrno glumačkog talenta (iako su tu sigurno pripomogle Soderberghove smjernice) pa je nije teško gledati dok u kadru nekoga ne razbija. To bi išlo pod stavku zadovoljavajuće uspio eksperiment.

Ono što je problem jest kompozicija filma kao cjeline. Kao cjelina, baš i nije najsretnije izveden, ali kao skupina pojedinih scena funkcionira više nego dobro. Scene zasebno imaju uvod, vrhunac i rasplet, što ih čini zaokruženim cjelinama te se osjeti prijelaz u dugu cjelinu (najviše prostora potrošeno je na bijeg Mallory od policije), što je pomalo nespretna stvar. Nekim stvarno maštovitim scenarističko/redateljskim rješenjima Soderbergh nas postavlja u njezinu perspektivu te tako vidimo prazne ulice na kojima se preočito ističu ljudi koji progone Mallory (to kao predstavlja zapažanje iskusnog agenta), ali ta rješenja znaju izazvati i prazan hod koji ne spašavaju ni odlično koreografirani prizori borbe. Isti su realni, brutalni i posve uvjerljivi (pri čemu mislim da obje strane popiju batina). Pojašnjenja nisu na istoj razini te na kraju ostaje nejasno tko, što, zašto i kako (ne sve i ne u cijelosti), ali stječe se dojam da je Soderberghu bio važniji vizualniji dojam od sadržajnog. Što nas dovodi do onog kako je ovo više eksperiment nego pravi rasni akcijski film te ga kao na takvog i treba gledati jer u njemu se mogu pronaći tragovi onoga što je Soderbergha i proslavilo, ali ni neke druge stvari nisu posve za odbaciti. Ako niste za fajtove, tu je oku lijepa Gina, a ako vam ni to nije dovoljno, uvijek vam ostaje ergela rasnih glumaca u sporednim ulogama da vam drže pažnju, što je dovoljno da ne možete reći kako ste bezveze izgubili vrijeme ako ga pogledate.