Iron Man 3 (2013.)

Iron Man 3 (2013., 130 min.)

Režija: Shane Black

Scenarij: Shane Black

Glume: Robert Downey, Jr., Guy Pearce, Gwyneth Paltrow, Don Cheadle

Ocjena: 8.5/10

Novi Iron Man bio je dugo očekivan. Nakon odličnog prvog i dobrog drugog dijela bilo je nemoguće potisnuti određena očekivanja, koja u ovom biznisu češće nego rjeđe znaju ispasti izdajničkom kučkom. Međutim, kad je novi dio priče o Tonyju Starku, uz pompozan prasak, podrhtavanje tla i zaglušujuću zvonjavu dobrog starog željeza, konačno sletio, ostao sam ošamućen sjediti i ulovio se kako potiho zahvaljujem Hollywoodu. Treći nastavak priče popravio je naš lovehate odnos, pokrpao stare rane, fotošopirao poneki ožiljak i podsjetio me na ono što sam, čestim kiksevima usprkos, ionako oduvijek znao. Kad su u pitanju filmovi ovakve veličine i vrste, nitko ne obavlja posao bolje od Holivuđana. Kad im se, dakako, hoće.

Bliskoistočni terorist po imenu Mandarin žari i pali kako TV ekranima, tako i civilnim metama diljem svijeta, podjednako se razbacujući eksplozijama i antiameričkim propagandnim porukama. Prijeteći samome predsjedniku SAD-a, Mandarin postaje sve opasniji i konkretniji, a kad u jednom napadu strada dugogodišnji prijatelj i suradnik Tonyja Starka, Iron Man će beskompromisnom agresoru poslati nedvosmislenu poruku – moja je adresa Malibu taj i taj broj, dođi da se igramo. Ovoga puta naš je dovitljivi, očekivano sarkastični Željezni čovjek možda ipak zagrizao malo veći zalogaj no što ga može progutati. Kad bismo za ovu priliku posebno prilagodili „kamen, škare, papir“, što mislite što bi odnijelo pobjedu? Željezo? Ili ipak vatra?

Odabrati Shanea Blacka za redatelja i scenarista neki bi možda nazvali rizičnim potezom. Dobro, čovjek u svome CV-ju stvarno ima potpisane scenarije takvih naslova kao što su Smrtonosno oružje, Prljavi igraju prljavo ili Kiss Kiss Bang Bang, ali režisersko iskustvo ipak mu se svelo samo na ovaj potonji film. Iron Man 3 prevelik je i previše važan projekt da bi se predao u tako neiskusne ruke, rekle bi polupijane stare dangube pokraj moje zgrade, da kojim slučajem pričaju o ičemu osim o kartanju i kladionici. I bili bi lokalni mudraci potpuno u krivu, jer Shane Black obavio je fenomenalan posao. Pustimo sad akcijske scene, koje su odrađene odlično, dinamično i ni jedan djelić sekunde neinspirirano. Ono što film izdiže iz prosjeka, i djelotvornije od Gastala gasi žgaravicu koju sama ideja trećega nastavka bilo kojeg filma izaziva u prosječnom skeptičnom gledatelju, prilično je duhovito pisanje, scenarij koji me pošteno razveselio bar 4-5 puta, i to često usred scena najveće napetosti. Black je svoj smisao za sarkastične doskočice i brze izmjene replika demonstrirao više puta, ali taj dodatak nigdje nije bio toliko dobrodošao kao na filmu s izrazitim naglaskom na vizualno. Pod perom nekog manje duhovitog, Iron Man 3 ispao bi bezličniji, mehanički dotjeran do velikih visina, ali bez duše. Ispao bi više Data, manje Picard, više Jarvis, a manje Tony Stark, i bila bi to tužna vijest za filmski svijet.

Ako film od preko dva sata proleti dok šapneš „ne diraj me, zvat ću osiguranje“, ako se nekoliko puta uloviš kako se kesiš u mraku poput proćelave Cerigradske mačke, ako nesvjesno u glavi počneš sastavljati liste najboljih trećih nastavaka ikad snimljenih, i to pod budnim okom pedantnog čovjeka iz osiguranja (štreber je ponio night goggles da vidi snima li tko film!), jasno je da u rukama imamo nesvakidašnje dobar blokbaster. Čak i ako smrt lika Gwyneth Paltrow sugerira da je ovaj unosni pijetao zakukurikao treći i posljednji put (mala oda Pavičiću), obožavatelji lika i djela najgenijalnijeg milijardera filmskog svijeta mogu odahnuti, jer majstor je u mirovinu otišao sa stilom. Uostalom, lijepo je vidjeti Starka koji doživi treću sezonu.