Henryjev zločin

Henryjev zločin (Henry’s Crime, 2010.)

Redatelj: Malcolm Venville

Glume: Keanu Reeves, James Caan, Vera Farmiga, Peter Stormare, Bill Duke

Ocjena: 7

U svijetu glazbe postoji termin middle of the road. Službeno, to nije glazbeni žanr, ali bi se takvim mogao i okarakterizirati. Pripisuje se najčešće izvođačima koji nisu skloni eksperimentu i svoju glazbu prilagođavaju ukusu masa. O kvaliteti takve glazbe, kao i namjerama takvih glazbenika, mogli bi raspravljati, ali, na kraju dana, zašto na to gubiti vrijeme? Termin MOR bi svakako mogli iskoristiti i za neke autore u filmskoj industriji, a sigurno bi ga mogli pripisati Malcolmu Venvilleu i cijeloj ekipi koja je sudjelovala u stvaranju filma Henry’s Crime? E, s tim se ipak neću složiti, a pokušat ću i objasniti zašto. No, prvo krenimo od Reevesa…

Na ovom svijetu postoje ljudi koje vole i mrze Reevesa. Nema sredine, rekao bih. Ako bi pokušali u dvije skupine podijeliti ljude koji ga vole, dobili bi one koji ga bezrazložno vole i brane i kada iznenadi kvalitetnim (Street Kings, A Scanner Darkly) i ne tako kvalitetnim (Dracula) nastupom. Ista stvar bi se dogodila kad bi dijelili one koji ga ne vole. Svi imaju svoje razloge. Meni je Keanu Reeves iznimno simpatična osoba. Da, njegove glumačke sposobnosti su ograničene i on je to tijekom svoje duge i uspješne karijere shvatio, ali postoje uloge koje je tumačio gdje ne možemo zamisliti nekog drugog glumca (zamislite samo Matrix i Willa Smitha kao Nea). Reeves je u fazi karijere kada može birati što želi raditi, a jedan od njegovih recentnijih izbora, film o kojem ću nešto više upravo – sjajan je izbor.

Uloge zbunjenih, tihih i beživotnih likova krojene su po Reevesovoj mjeri, a uloga Henryja je jedna od takvih. On je šutljivi, neambiciozni radnik koji naplaćuje cestarinu. Jedno jutro, nakon što se vratio iz noćne smjene, na kućna vrata mu pozvoni prijatelj i zamoli ga da zamijeni bolesnog člana softball ekipe te da im bude vozač taj dan. Naivni Henry prihvaća poziv, ali ono što ne zna će mu promijeniti život: njegovi prijatelji će pokušati opljačkati banku dok ih on čeka u autu, on je, naime, nesvjesni getaway driver.  Nakon što čuvar banke vidi kako sjedi u istom softbolaškom dresu kao i odbjegli pljačkaši, privodi ga i Henry završava – ni kriv, ni dužan – u zatvoru. Ne želeći odati ljude koji su ga nasamarili, dobiva dvije godine koje će provesti u ćeliji, pritom upoznati živopisnog prevaranta Maxa, kojeg izvrsno tumači uobičajeno cool James Caan, i shvatiti što želi kad izađe iz zatvora – opljačkati banku zbog koje je osuđen.

I dok Max, koji na nagovor Henryja konačno izlazi iz zatvora, namjerava opljačkati banku na dobri, stari način (uletom s pištoljima i puškama), Henry ne želi pištolje, nasilje i  moguće povrede nevinih ljudi – on želi iskopati tunel ispod banke, a do tog tunela će doći kroz kazalište koje je smješteno odmah do banke. I tu leži kvaka zašto je film, bar meni, skoro odličan i zašto je Keanu Reeves tip s jako dobrim smislom za humor… Dakle, da bi nekako našao razlog da se mota oko kazališta, Reeves postaje glumac u predstavi s dodatnim, naravno, ljubavnim podzapletom – zaljubi se u glavnu glumicu Julie (redikulozno seksepilna i predivna Vera Farmiga). Koncept miješanja klasične krimi-komedije i umjetnosti koja imitira život sigurno bi bio intrigantan da se bilo tko našao u glavnoj ulozi, no kad je tu vječno osporavani Keanu Reeves, film dobiva jedan sasvim drugi smjer, drugu dimenziju. Kao i u njegovom profesionalnom životu, tako i ovdje, u ulozi Henryja, Reeves je osporavan i ismijavan od strane pretencioznog redatelja, od strane kolega pljačkaša/glumaca (nezaboravna scena kada mu jedan od prijatelja pljačkaša kaže “Welcome to the party, Brando!“ nakon što ovaj upadne direktno s predstave u prostoriju gdje kopaju tunel) i u nekim trenutcima – od strane publike.

Redatelj Malclom Venville potpisuje tek svoj drugi film (nakon korektnog prvijenca 44 Inch Chest), ali već pronalazi svoj besprijekorni vizualni izričaj. Fotografija poprima obrise magične plave boje, a redatelj pametno koristi lokaciju (Buffalo) i snijeg te stvara ugođaj bajke gdje (anti)junaci neće propitkivati moralnost svojih postupaka, niti će za svoje nepodopštine biti kaženjeni. Nije to klasični MOR film, kažem vam, pa ako tko ima volje – vrijedi pogledati, svakako. Sigurno ćete cijeniti Reevesa malo više nakon ovakvog odabira uloge.