Grad lopova

Grad lopova (The Town, 2010.)

Redatelj: Ben Affleck

Glume: Ben Affleck, Rebecca Hall, John Hamm, Jeremy Renner, Pete Postlethwaite, Chris Cooper, Slaine, Blake Lively, Owen Burke

Ocjena: 7.5/10

Svake godine u Bostonu dogodi se više od 300 pljački. Većina ovih profesionalaca živi u kvartu veličine jedne kvadratne milje.

Za svoj drugi ozbiljniji redateljski projekt Ben Affleck izabrao je priču o zloglasnom bostonskom kvartu Charlestownu, poznatom po visokoj stopi kriminala. Nakon tmurnog Gone Baby Gone, filma koji je prilično pozitivno primljen kod većeg dijela relevantnijih kritičara, stiže nam podjednako mračna priča o profesionalnom pljačkašu banaka i dostavnih vozila koji se zaljubi u zaposlenicu banke koju je netom bio opljačkao i odluči svoj život usmjeriti na pravi put. Za razliku od svog redateljskog prvijenca, glavnu ulogu Affleck u ovom slučaju nije povjerio tri godine mlađem bratu Caseyju, već je stvari u potpunosti uzeo u svoje ruke – osim što potpisuje režiju i scenarij (ko-scenarist uz Petera Craiga i Aarona Stockarda), uskočio je i u cipele Douga MacRayja, spomenutog kvartovskog dečka koji, zajedno sa sadržajem bankovskog sefa, ukrade i srce ljepuškaste službenice. Kako se u toj ulozi snašao mnogo puta ‘opjevani’ dobitnik dviju Zlatnih malina (uz još pet nominacija), pitate se? Sasvim dobro, rekao bih.

Četvorica prijatelja iz školskih klupa odraslih u Charlestownu (tzv. Townies – domaći dečki) ušli su u jedini biznis koji njihov dio grada poznaje. Uz Douga, tu su i njegov pobratim James ‘Gem’ Coughlin (Jeremy Renner) te za našu priču više-manje nevažan duo u likovima Alberta ‘Gloansyja’ Magloana (Slaine) i Desmonda Eldena (Owen Burke), koji su prisutni tek toliko da ispadne, valjda, da Doug i Gem imaju prijatelje i o kojima dobijemo svega nekoliko šturih informacija. Životi članova simpatičnog kriminalnog kvarteta zakompliciraju se kada tijekom jedne naoko sasvim uobičajene pljačke banke za taokinju nakratko uzmu pomoćnicu direktora Claire (Rebecca Hall), za koju kasnije saznaju da živi samo nekoliko ulica dalje od njih. U strahu da ih kojim slučajem nije prepoznala, Doug odluči pratiti je neko vrijeme. Kako to obično biva kad vam ponestane kovanica za pranje veša u lokalnoj praonici, uskoro se rađa prava romansa.

Zaljubljen preko ušiju i razočaran beznadnim načinom života s kojim su se njegovi prijatelji, a pogotovo Gem, potpuno pomirili, Dig Doug (ne pitajte mene) odluči jednom zauvijek iskopati se iz dubokog blata droge i oružanog kriminala. S tom se odlukom baš i ne slažu Gem, njegova sestra/bivša Dougova djevojka Krista (Blake Lively), a idejom neočekivanog umirovljenja svog glavnog pljačkaša nije oduševljen niti Fergie (Pete Postlethwaite), lokalni boss za kojeg Dougova ekipa krade. K’o da nema dovoljno briga, život našeg junaka iz petnih žila pokušava zagorčati neumorni specijalni agent FBI-a Adam Frawley (John Hamm), uporno skupljajući dokaze koji bi veselu lopovsku četvorku pospremili iza rešetaka.

Kada se svi plusevi i minusi zbroje, Grad lopova iznenađujuće je dobar film. Kolikogod to izlizano zvučalo, dva sata uz kino-platno stvarno su mi proletjela, što i nije mala stvar s obzirom na činjenicu da se dio filma bavi romantičnim odnosom Afflecka i PTSP-službenice. Radnja je dinamična, priča atraktivna, a zaplet jednostavan i logičan, time i sasvim prihvatljiv meni i svima ostalima koji nisu spremni ‘progutati’ previše gluposti u radnji, kolikogod lijepo zapakirane one možda bile. Glavni je lik razapet između ljubavi prema djevojci, osjećaja dužnosti i zahvalnosti prema najboljem prijatelju i više puta tokom filma naglašene obaveze da, iz poštovanja prema kvartu koji je svojom teškom svakodnevicom od njega napravio čovjeka, ne napusti prijatelje i običaje i zauvijek ostane ‘Benny from the block’. I to je, mogu slobodno reći, priča koju nije teško prihvatiti i poistovjetiti se s njom.

Jednako važan kao kvalitetna priča jest odabir ljudi koji bi gledatelju tu priču trebali ispričati. Casting je više nego dorastao zadatku – osim Afflecka, koji je sam sebe za dobar rad nagradio glavnom ulogom, tu je odlični Jeremy Renner kao njegov najbolji prijatelj Gem, glumac koji je, u skladu sa zanimanjem svog lika, ukrao velik dio scena. Nešto manje uvjerljiva bila mi je lijepa Rebecca Hall u ulozi Dougove djevojke Claire – nekako nisam osjetio previše kemije među njima, ali za to, pretpostavljam, možemo jednako okriviti i ‘šefa’. Izrazito dobar dojam na mene je ostavio ‘momak s Madisona’, John Hamm, kao glavni agent FBI-a. Bahat i pun sebe, predan i neumoljiv u stezanju obruča oko Dougove ekipe, agent Frawley svojim dojmljivim nastupom pomaže usmjeriti simpatije publike na naše kriminalce. Chris Cooper tu je svega pet minuta kao Dougov otac u zatvoru, a lijepo je vidjeti i Petera Postlethwaitha (dobro, sad baš lijepo…), dobro nam poznatog iz Inceptiona.

Od pozitivnih strana filma, ne bih smio propustiti istaknuti uzbudljive akcijske scene, u režiranju kojih se zvijezda Armageddona i Daredevila očito fino snalazi. Akcija je brutalna, neumoljiva i puna adrenalina, a, opet, pametno dozirana i ograničena na nekoliko impresivnih sekvenci.

Ipak, nije sve tako bajno na ulicama Bostona. Osim nekoliko manjih nelogičnosti u samoj radnji (potez na koji se Gloansy odlučuje pred kraj filma?), ono što mi je baš zapelo za uho su besmisleni dijalozi sastavljeni od nasumično nabacanih rečenica koje zabavljaju svojom nelogičnošću – u trenucima kada su predmet razgovora Dougova majka koja ga je napustila ili Clairin brat s limfomom, umjesto da suosjećam, zbog scenarističke nespretnosti nasmijao sam se i zapitao je li baš Affleck zaslužan za tih nekoliko trenutaka radosti. Primjerice, znatiželjna Claire upita Douga što mu je bilo s majkom, a ovaj se upusti u višeminutno baljezganje o tom tragičnom danu, opisujući kako je hodao u donjem rublju po kući dok ga je tata gledao i jeo instant-hranu iz mikrovalne. Pa ga ti pitaj idući put…

Ima takvih situacija još, ali one, ukupno gledajući, filmu ne štete previše. Od ostalih negativnih pojava spomenuo bih iritantan naglasak glavnog nam lika, ali više nego samog Afflecka za to mogu kriviti stanovnike Bostona čiji se naglasak ovaj potrudio ‘skinuti’. Za kraj, ne želim sitničariti, ali teza da je Charlestown kriminalno središte Amerike (što nam sugerira nekoliko rečenica na samom početku) pomalo pada u vodu kad pogledamo službene podatke koji kažu da su u cijeloj državi Massachussetts u prva tri mjeseca ove godine zabilježene 23 pljačke banaka, nasuprot ‘impresivnijim’ brojkama Illinoisa (49) ili Californije (136). Ipak, istina je da je kvart bio na lošem glasu dugo vremena, pogotovo početkom devedesetih, kada je nagli porast broja pljački skrenuo pozornost Amerike na Charlestown te inspirirao Chucka Hogana da napiše priču Prince of Thieves koja je poslužila kao podloga za ovaj film.

Mračan, na trenutke depresivan i beznadan, Grad lopova uzbudljiv je i dinamičan prikaz načina na koji živi notorna četvrt ‘najeuropskijeg američkoga grada’ sa svojim tradicijama i zakonima. Osim što me je kroz priču o simpatičnom razbojniku upoznao s dosad nepoznatim mi leglom kriminala, i kvalitetnom ukupnom izvedbom natjerao da tih par sati stanem na stranu lopova i propaliteta protiv kvartovskih ‘izdajica’ u vidu lokalnih policajaca (fuj, nemorala li), Affleck mi je otkrio još nešto – s koje strane kamere mu je zapravo i mjesto.