Filth (2013.)

Piše: Luko Žaja

Bruce Robertson policajac je i prototip zatucane našmrkane muške svinje. Depresivni manipulator koji troši žene kolega te istima upućuje anonimne porno pozive koje zatim sam ‘istražuje’. Čovjek je koji će prdnuti i pokazati prstom na drugoga ne bi li se lakše progurao do željene promocije. Porijeklo ponašanja prilično je mutno, spominju se žena i dijete, halucinacije odaju tragove, ali većinu filma shvaćanje karaktera svodi se na nagađanje. Što nije uopće loše, jer je nešto neodoljivo zabavno u iščekivanju sljedećeg koraka totalne budale koju apsolutno ne diraju posljedice. Kako s vremenom Bruceova psiha prihvaća realnost, tako i film putuje od mutnog tripa i komedije prema sve jasnijoj drami koja na kraju pokaže prave karte. Zvuči kao drastičan prijelaz, ali izveden je gotovo neprimjetno na tok radnje i daje puno veću dubinu ukupnom dojmu nego što bi to bili samo ispadi policajca na drogama.

5

Škotski film pogledao sam bez ikakvog informiranja, čisto na zanimljiv trailer. Režiser Jon S. Baird nije mi poznato ime, bavio se filmovima o nogometnim huliganima, snimio je Cass i radio na poznatijem Green Street Hooligans. Svoj dio dobro je odradio i šokantne elemente drži sjajno pod kontrolom, jer je vrlo lako sve to moglo odlutati u nekvalitetni kaos. Ono što sam zadnje uočio (skoro i preskočio), a zapravo najviše govori o filmu, je da je rađen po noveli Irvine Welsha, čime su nebrojene lajne kokaina i jaki škotski naglasak bile neizbježne. Od čovjeka koji nam je dao Trainspotting i The Acid House, moglo se s pravom očekivati nešto originalno, poremećeno i zabavno. Irvine je isporučio traženo i nastao je neki mješanac Trainspottinga i Torrentea. Tu negdje u sredini između totalnog narkomana i kultne španjolske svinje smjestio se sjajni James McAvoy s vjerojatno najboljom ulogom karijere. Dana mu je sloboda i on ju je s bolesnim smiješkom ušmrkao i otputovao u moralni ponor i ludilo. Jedan od impresivnijih elemenata u gledanju filmova i serija je kada dobrom glumcu daju loptu i pošalju ga na teren da dribla za publiku. Može Barcelona pimplat cijelu utakmicu do hendikepa, ali kad Rivaldo uzme loptu jebe vam se za rezultat (Isprika ženama radi nogometne digresije). Što bi značilo da takve stvari dignu i prosječan film u nešto što vam navuče smiješak dok gledate, a kamoli nešto kvalitetno. Onda pomislite „A gdje si bio dosad?“ kada gledate Malcolmovog starog koji kuha plavo, ili Matthewa ‘nemam za majicu’ McConaugheyja, koji ima dobre šanse da uzme Oscara, a Emmyja je vjerojatno već izdominirao s Rustyjem u True Detective i prije kraja sezone. Ovo je takva uloga McAvoya, gdje se on sam ludo zabavlja i od solidnog filma radi vrhunski. S otoka tako zabavan psihopat nije stigao od Hardyjevog Bronsona.

Filth - Jul 2013

Sudeći po trendovima kvalitete zadnjih godina, Filth će godinu završiti kao jedno od originalnijih ostvarenja, uz koje se lakše nasmijati nego uz raznorazne nominalne komedije. Dobro zaokružena priča i vrhunska gluma čine ga filmom koji će vam grickati mozak i narednih dana, a takvo što se ne bi smjelo propustiti u ovim sušnim filmskim godinama.