Essential Killing

Essential Killing (2010.)

Redatelj: Jerzy Skolimowski

Glume: Vincent Gallo, Emmanuelle Seigner

Ocjena: 8

Jerzy Skolimowski je, uz neizbježan trolist Kieslowski/Wajda/Polanski, jedan od najprominentnijih poljskih filmskih autora dvadesetog stoljeća. Europsku, potom i svjetsku slavu je stekao kao koscenarist filma Nóz w wodzie, remek-djelnog dugometražnog prvijenca Romana Polanskog, njegovog velikog prijatelja. Nakon  samonametnute sedamnaestogodišnje mirovine tijekom koje se bavio slikanjem, glumom i pisanjem, Skolimowski se 2008. vratio u Poljsku, režirao solidni povratni film Cztery noce z Anna i počeo pripreme za Essential Killing – najrecentniji uradak.

Najjednostavniji i najkraći opis radnje filma bi bio kako je to surovo realna priča o progonjenom čovjeku. Mohammed je Afganistanac, možda Taliban, koji ubija trojicu američkih vojnika i biva uhvaćen, mučen… Nešto kasnije, tijekom transporta njega i ostalih zarobljenika dolazi do automobilske nesreće, Mohammed ispada iz auta i bježi u šumu samo da bi shvatio kako se nalazi u srcu snježne nedođije. Bos, slabo odijeven i s lisicama na rukama, shvaća kako neće daleko pobjeći prije neminovne smrti. Vraća se na mjesto nesreće, želi se predati, ali… ipak se odlučuje na bijeg. U glavnoj ulozi odlično se snašao markantni i nepredvidljivi Vincent Gallo, jedna od najosebujnijih pojava u svijetu filma, hrabar glumac i redatelj (sjetimo se samo njegovog redateljskog uratka Brown Bunny i nesimuliranog oralnog seksa). Kao veliki štovatelj Skolimowskijevog rada, Gallo je prihvatio ulogu znajući svu fizičku zahtjevnost iste i činjenicu da u filmu, osim agonijskog vrištanja, neće izgovoriti niti jednu, jedinu rečenicu. Kockanje se isplatilo, Gallo je na filmskom festivalu u Veneciji sasvim zasluženo odnio nagradu za najboljeg glumca.

Redateljski postupci Skolimowskog su, na trenutke, nadahnuti; uzbudljiva uvodna sekvenca potjere u pustinji i point-of-view način snimanja gdje gledamo kroz oči uspaničenog Muhammeda je dojmljiva, baš kao i subsekventna šteta koju čini nad tijelima trojice američkih vojnika ispaljivanjem rakete u njih; odmah po uhićenju, tijekom ispitivanja, Skolimowski miješa zvukove iznimno glasnog američkog časnika i zvonjavu u ušima zatvorenika koji zbog eksplozija ne čuje ništa pa se, i da zna engleski jezik, ne može braniti, odgovoriti na pitanje; u trenutcima najveće fizičke premorenosti, Muhammed sklapa oči, a mi gledamo u njegov retrospektivni san obojan jakom nijansom bijele boje, san koji daje naznake kako je i zašto Muhammed tu gdje jest; očaravajući kadrovi nepreglednih snježnih prostranstava; poludokumentaristički prikaz njegove borbe s prirodom; par čudnovatih detalja koji će vam, mada tragični, izvući osmijeh na lice zbog svoje bizarnosti i odličnog redateljevog upiranja prstom u sveopći besmisao…

Iako su povlačena pitanja o filmu kao kritici američkog ophođenja nad (političkim) zatvorenicima, o mučenju koje je prikazano u filmu, Skolimowski je odbio govoriti o bilo kakvim paralelama ostavivši nas same da zaključimo što je htio reći… No, ako je suditi po prvih pet minuta, ako su američki vojnici infiltrirani u Afganistan, ako su preobučeni u talibane – možda, doista, Skolimowski ima što god reći o Americi koja obrambene ratove vodi izvan svojih granica. Prošle godine smo imali priliku vidjeti dva punovrijedna filma o ljudima koji su zapeli u neugodnoj situaciji – Buried i 127 Hours. Essential Killing je, iako ne film s jednom lokacijom, jednim dijelom na tragu Buried zbog svoje prozaično struktuirane fabule, drugim dijelom na tragu 127 Hours i ideje “što je čovjek sve spreman napraviti da bi preživio?“. Dok Aron Ralston odlučuje nanijeti sebi bol, amputirati ruku, Muhammedu nije ostavljen izbor i on u svojoj potrazi za slobodom čini sve što smatra nužnim, pa čak i esencijalno ubijanje. Ljudi. No, u suštini, uradak Skolimowskog kvalitetom je miljama udaljen od oba gorenavedena filma. Ili, drugim riječima, puno intrigantniji i upečatljiviji uradak.