Enough Said (2013.)

Posveta na naslovnoj kartici kaže “Za Jima”. Obično se ne bih upuštao u komentiranje smrti slavnih ličnosti, ali 2013. je, što se toga tiče, bila prilično gadna godina. Ostali smo bez posljednjeg novoholivudskog dinosaura filmske kritike Rogera Eberta na proljeće, a ljeto je odnijelo vrhunskog karakternog glumca Jamesa Gandolfinija.

Gandolfini je izveo omanju revoluciju na televiziji, uspostavivši anti-junaka kao standard sa svačijim omiljenim mafijašem Tonijem Sopranom, ali je zbog te uloge upao u kalup. Posljednjih se godina intenzivno trudio odigrati što različitije uloge i svojim likovima dati ljudsko lice. Njegova uloga u Enough Said je njegova možda najbolja uloga ikad, a svakako je uloga koja najviše odstupa od kalupa.

Na prvu loptu, Enough Said se čini kao pristojan, ali ni po čemu poseban film srednje-visoke holivudske produkcije maskiran indie estetikom. U pitanju je formulaična romantična komedija s elementima screwballa i sitcoma kakve se s vremena na vrijeme pojavljuju na sceni. Film funkcionira po šablonu ekspozicija – zaplet – kulminacija/peripetija – rasplet, s još dva manja zapleta na marginama glavnog.

_EST3388.NEF

Režija je rutinirana i većina posla je završena s veoma pametnim castingom i inscenacijom (sjedenje na stepeništu verande graniči s genijalnim), a snaga filma leži u scenariju koji ostaje u okvirima žanra, ali ih istovremeno inovira i širi, prije svega pomoću originalnih, živahnih i atipičnih likova. Za razliku od pravila žanra, ovdje imamo razvedene ljude srednjih godina s odraslom djecom. Oni su nesavršeni, kako u fizičkom, tako i u emotivnom smislu. Eva (Louis-Dreyfus) je profesionalna maserka koja se suočava s budućim odlaskom kćeri na studij i praznom kućom u perspektivi. Na jednoj zabavi gdje odlazi s prijateljima upoznaje pretencioznu pjesnikinju Marianne (redateljičina stalna glumica Catherine Keener), koja joj postaje mušterija i prijateljica, kao i Alberta (Gandolfini), fizički neprivlačnog ali duhovitog muškarca, s kojim pristaje izaći na spoj. Oduševljena njegovim vedrim duhom, ona se polako zagrijava za njega. U međuvremenu, Marianne razvija gadnu naviku pljuvanja po bivšem mužu, i Eva polako dobiva ideju tko bi mogao biti taj tip o kome njena prijateljica priča…

Zaplet se čini trivijalnim, i površan gledatelj će ga baciti u ladicu za “chick flick” i “probleme srednje klase”, ali to bi bila velika greška. Ako vam nalikuje na klasičan opus Woodyja Allena, onda ste na pravom tragu – autorica Nicole Holofcener nekadašnja je Allenova montažerka, koja je krenula sama pisati i režirati svoje filmove koji se mogu nazvati ozbiljnim romantičnim komedijama. Enough Said njen je najbolji, najzreliji i najozbiljniji film. Humor je donekle očekivan, ali svejedno neobičan i hrabar, često na granici nekorektnog. One-lineri se vrlo brzo pretvaraju u ping-pong i komičarska i romantična kemija među glavnim glumcima je božanstvena.

1

Već sam spomenuo casting. Julia Louis-Dreyfus, nama najpoznatija kao Elaine iz Seinfelda, nije česta pojava u filmovima. Njen primarni medij je televizija, ali u Enough Said ona donosi “just enough” svoje persone koju je izgradila kao TV komičarka: ovdje je lagano blesava žena koja će prvo nešto uraditi, pa onda razmisliti o tome, i time dovoditi sebe i ljude oko sebe u lagano čudne situacije. Catherine Keener donosi pravu mjeru snobovštine u svoj lik. Međutim, najbolju ulogu u filmu ostvario je James Gandolfini, kome je ovo uloga za pamćenje. Čovjek kojeg smo navikli gledati kao sirovinu ovdje je topao, nespretan, neuredan, izgleda kao veliki medvjed s trbušinom i bradom, i što je najvažinije: emotivno ogoljen. Poslije ovakvog ostvarenja nam je još više žao da nas je tako prerano napustio.