Elitna postrojba 2

Elitna postrojba 2 (Tropa de Elite 2 – O Inimigo Agora É Outro, 2010.)

Redatelj: José Padilha

Glume: Wagner Moura, Irandhir Santos, André Ramiro, Pedro Van-Held, Maria Ribeiro

Ocjena: 9.5

Drugi dio filma. Iskustveno najveća enigma za filmske stvaraoce. Kako održati taj žar, naboj, kemiju i ludost?  Kako nadmašiti? Treba li uopće to pokušavati?  Mnogi su se okliznuli, mnogi su sagorjeli, mnogi ukopali za sva vremena. Mnogima bi Padilha mogao održati nekakvu radionicu i objelodaniti tu tajnu formulu jer on je uspio.  Napravio je film koji je bolji od prvog dijela, on je taj.

Prva bitna napomena – apsolutno je neophodno gledati prvi dio.  Moj prvi argument – film je izvstan. Pružit ćete sebi  priliku da u potpunosti uživate u još izvrsnijem filmu, to je moj drugi argument.  Jedan od x problema filmskih franšiza je što ih je teško sagledavati kao cjeline, jer jedan dio opasno odudara od ostalih. Kod Tropa de Elite je postignuta takva harmonija da nakon što odgledate oba filma shvatite koliko se nadopunju,  kompletiraju, koliko zavise jedan od drugog i zajedno daju ono što matematičari tvrde da je nemoguće, jedan plus jedan nije jednako dva, nego tri!

Priča u prvom dijelu je skocentrirana na pripadnike elitne jedinice BOPE, produkta miksa vojno-policijske obuke, valjda jedine profesionalne formacije tog tipa u svetu, mom laičkom oku negdje najpribližnije američkim marincima. U prvom dijelu kapetan te formacije Nascimento (Wagner Moura) u potrazi je za svojim nasljednikom, tako da u sklopu redovnih akcija koja ova jedinica poduzima u favelama Rio de Janeira, uz pripreme za dolazak pape,  paralelno se prati surova, do sada nesnimljena obuka novog kadra. Odmah da raščistimo – ovo  nije glupa vojnička priča o specijalnim jedinicama, niti je ni približno dovoljno reći da su scene obračuna, prisile, konstantna napetost i izvrsna montaža njegovi jedini aduti. I prvi i drugi dio rađeni su u dokumentarističkoj formi, pojačanoj ispovijednim tonom kapetana Nascimenta, koji od početka do kraja priča priču, dajući joj pravu formu realnosti, kroz svoja iskrena zapažanja i komentare. I prvi i drugi dio ostavljaju nas u uvjerenju da smo bili u Riu, takav je osjećaj, kao da si jedan od učesnika. Toliko su stvari jasno profilirane i toliko je izvanredno poznavanje materije da nikome ne ostavlja mjesta za zrno sumnjičavosti. Upoznajemo specifičan teren za bilo koji veliki grad, prostor, situaciju, odnose koji vladaju na  neposredan način, uz nevjerovatan soundtrack (i to rap muzike dominantno) kao posljednji detalj za 6D efekt, mi smo u filmu.

Tropa de Elite 2 počinje angažiranjem BOPE-a u smirivanju pobune zatvorenika u kojoj naravno nešto polazi naopako, vođa pobune biva likvidiran, iako su pregovori davali rezultate. Kompleksnost odnosa u samom Brazilu jako je lako detektirati već u prvim minutama filma – ljudi bijele puti podržavaju ekstreman način borbe protiv onih koji im uništavaju djecu dilanjem droge. Dileri su, pogađate, ljudi tamnije boje kože, pripadnici najnižih slojeva društva, stanovnici favela. Samo, kad kažemo problem dilanja, ta sintagma u Riu ima načisto drugačije značenje od bilo čega što i naše najcrnje misli mogu iskonstruirati,  čini se da nema previše načina da se tome stane na put, i da je jedini upravo onaj koji odobravaju pripadnici brazilske više klase. I sam Nascimento nakon incidenta je s liste za odstrel, uslijed početnog pritiska medija, neposrednom podrškom građana u očima političara zaslužio priliku da iz uniforme prijeđe u odijelo i  konačno dođe do pozicije u kojoj nešto može promijeniti.  On to čini onako kako najbolje zna, profesionalno, brzo, bez ostatka u svakom smislu, motiviran da konačno uništi sistem (droga, droga i još droge) zanemarujući jednu činjenicu – ne postoji društvo bez kriminala, i jednu sintagmu  – i od lošeg ima gore.

Dok je prvi dio na momente i sirov, ali u dobrom smislu, idealistički i jasan u neophodnosti direktne borbe i potrebe za pobjedom dobra nad lošim, svim sredstvima, drugi dio imponira svojom inteligentnošću uz  poražavajući obrt jer, kako bi pravnici rekli, izvan svake sumnje dokazuje da se sistem ne može uništiti, da pobjeda nije opcija. Sprega svih elemenata društva prikazana je plastično i detaljno. Ogoljeno. I samim tim omogućeno nam je i da sami shvatimo gde je Rio danas, ekonomski jedan od gradova koji doživljava svoj boom, a u stvarnosti svjetska prestonica nejednakosti i podijeljenosti društva, okorjelog u korupciju, izgrađenog na temeljima koji neće dugo izdržati.

U pozadini priče o stvarnosti Ria osobna je drama kapetana Nascimenta. U drugom dijelu on je razveden otac maloljetnog Rafaela (Pedro Van-Held), kojeg pokušava odgajati tako da uvijek bude spreman za borbu. Za život praktično. Njegova supruga je sada udana za Diogo Fraga (Irandhir Santos), borca za ljudska prava, najglasnijeg kritičara i vladajuće strukture i samog Nascimenta, još više otkako nije samo operativac, nego i funkcioner. Njih dvojica imaju isti cilj, predstavljaju ljude od integriteta, ali vjeruju u dramatično drugačije puteve do tog cilja. I obojica žele da Rafael odabere baš njegov put, kao jedini pravi.

Svaki lik u ovom filmu je tu da upotpuni priču i svaki od njih je apsolutno predan svom poslu. Zahvaljujući takvoj profesionalnosti mi vidimo kompletan prehrambeni lanac, podjednako iznijansiran na svim nivoima. Od najsitnijeg dilera, do krupnih riba, preko korumpiranih policajaca, ili onih koji su i mnogo više od korumpiranog, jadnih političara, pripadnika nevladinog sektora, članova same jedinice, svatko ima svoj prostor i mjesto, i svi su umreženi, granice ne postoje. A Wagner Moura je Brando, De Niro, Al Pacino i Bogart u jednom! Ono što je on dao ovim filmovima su stvari zbog kojih je u samom Brazilu Tropa de Elite film koji pravi razliku. Čovjek imponira i dok govori o svojim zabludama i dok predvodi jedinicu, i u odnosu prema nadređenim i u odnosu  prema potčinjenim, i dok trenira karate sa svojim sinom i dok je ophrvan beznađem. Prevelik je ovo film da bi se reklo ’one man show’, ali kapetana Nascimenta nećete nikada zaboraviti.