Piše: Mirnes Alispahić

Divljaci (Savages, 2012. 131 min.)

Režija: Oliver Stone

Scenarij: Shane Salerno, Don Winslow, Oliver Stone prema romanu Savages Dona Winslowa

Glume: Taylor Kitsch, Blake Lively, Aaron Taylor-Johnson, John Travolta, Benicio del Toro, Salma Hayek

Ocjena: 5/10

Nekada poznat kao veliki redatelj, čiji su filmovi uvijek izazivali kontroverzu u američkom društvu jer su obično kritizirali isto, negdje sredinom ’90-ih izgubio je svoju oštrinu i istupio one iste zube kojima je tako spremno grizao američki sistem i drmao ga u temeljima. Posljednji gledljiv film napravio je još na samom prijelazu u novi milenij, 1999. godine, pod imenom Samo igra (Any Given Sunday, 1999.). Naravno, riječ je o nekada velikom redatelju Oliveru Stoneu, čiji je ponor vjerojatno počeo nakon snimanja Rođenih ubojica (Natural Born Killers, 1994.). Kažu u narodu „ničija do zore ne gori“, e pa, Stoneova je gorjela do novog milenija, jer ga 2000-e nisu mazile. U njima nam je donio, ako mene pitate, nekoliko zanemarivih filmova, kojima se pokušao ulizati Amerikancima i sistemu koje je toliko puta prije popljuvao.

Njegov posljednji uradak temelji se na knjizi Dona Winslowa, Divljaci iz 2010. te je i scenarij napisao s Winslowom i Shaneom Salernom. Nisam čitao knjigu pa ne mogu govoriti o kvaliteti iste, ali sam zato pogledao film i na njega potrošio 141 minutu svog života koje ničim na ovom ubogom svijetu ne mogu vratiti natrag. Da budem iskren, nisam ni gajio neke prevelike nade u ovaj film, ali sam ga želio pogledati samo zbog tri osobe, Johna Travolte, Benicia Del Tora i Salme Hayek. Na kraju, njih troje ispadoše jedini valjan dio filma. Zapravo, jedini pametan potez koji je Stone uradio u ovom filmu jest davanje uloga njima te je tako napravio balans između novih „nada“ holivudskog glumišta i matoraca koji i dalje uživaju u onome što rade, posebno Travolta i Del Toro, u čijim sam izvedbama zaista uživao. Izgleda da obojica vole glumiti simpatične negativce.

Priča Divljaka kaže sljedeće: najbolja marihunana na svijetu ne dolazi niti iz Azije niti iz Centralne Amerike već iz Kalifornije, a sve to zahvaljujući sjemenu kanabisa koje je Cho prošvercao tijekom svog služenja u Afganistanu. Naravno, tom sjemenu malo je svoje magije dodao Ben, pametna polovica tog ortaštva, te su tako dobili najbolju marihuanu s obje strane Velike bare. Ako niste zaključili, Cho je bivši marinac koji predstavlja mišiće ovog partnerstva, a Ben je klikeraš. Da bi razbili klišeje mozak/snaga ortaštva u jednadžbu je ubačena „ljepotica“ u vidu O, skraćeno od Ofelija, šeksipirovski tragični lik, koju glumi Blake Lively. Izgleda da cura ima talenta samo za uloge tračerica i ljubavnica glavnih muških likova, mada joj ovo posljednje ne ide baš od ruke. Jesam li spomenuo da ona voli obojicu i da obojica vole nju? Jer, zaboga, njih dvojica dvije su strane novčića, Cho je mračan i grub, Ben je otvoren i nježan, „Cho jebe“ dok „Ben vodi ljubav“. Kunem vam se, riječi koje mi neće tako lako izaći iz glave dok ona izgovara naraciju nekim, nazovimo ga, zavodničkim glasom. O je ta koja nam priča cijelu tu nesvakidašnju ljubavnu priču, ali “to ne znači da je živa”. I tako, dok njih troje lagano provode život izležavajući se na kalifornijskim plažama, uživajući u menage a trois i plodovima svog napornog rada, meksički kartel na čelu sa Salmom Hayek želi preuzeti njihov posao. Uz poštenu naknadu, naravno. Nisu ni oni nepošteni. Tu nastupaju problemi, jer ovi ne žele predati svoj posao tek tako. Zapravo, hoće, neće, pa hoće, neće. Ne znaju ni oni baš. E tu Hayekova šizne i otima O, ljubav njihovog života te čini najveću grešku svog života ni ne znajući to.

Morate priznati da radnja filma i nema neke veze sa Stoneovim prijašnjim radovima, osim možda Choov lik, marinac koji pati od PTSP-a, ali teško da to može ovaj film svrstati u rang ostalih predstavnika Stoneova opusa. Cijela podjela uloga, tj. ona uloga „pozitivaca“, mi je neuspjeh, jer niti Taylor Kitsch niti Aaron Taylor-Johnson nemaju karizmu potrebnu za glavne uloge. Stone je navodno dao ulogu Kitschu nakon što je pogledao 30 minuta Bojnog broda (Battleship, 2012.). Crni Olivere, odakle ti pravo da daješ glavnu mušku ulogu liku nakon što si ga pogledao u filmskoj adaptaciji stolne igre, koja je usto totalna propast? To ti je dokaz njegovog talenta i karizme? Greške 1, Stone 0. Zatim, Blake Lively. Stvarno? Femme fatale na koju su pala dva muškarca? Teško. Jednostavno joj ne stoji ta uloga napaćene, neshvaćene bogatašice, koja se druži s lošim momcima. Zapravo, teško da joj stoji bilo kakva uloga, ako mene pitate, osim možda ona palme statiste negdje u pozadini. Greške 2, Stone 0.

O užasnom scenariju i jednako groznoj naraciji neću ni pričati. Rečenice poput onih već spomenutih „Cho jebe, John vodi ljubav“ ili „ja imam orgazme, on ratogazme“ ili skoro svaka koju izgovara O u tolikoj su mjeri antologijske da su mi uši prokrvarile već na prvo slušanje. I to na nos. Greške 3, Stone 0. Razvoj likova misaoni je pojam u ovom filmu i jedini iole zanimljivi likovi jesu oni negativaca. Zapravo, jedini dio filma u kojem sam istinski uživao jesu dijelovi koji su fokusirani na negativce. Nešto više pažnje je posvećeno Del Torovom liku i liku Hayekove, dok je Travoltin lik malo zapušten, ali on to svojom izvedbom nadoknađuje. Del Torov lik plaćeni je ubojica, nemilosrdan do jaja, koji svoj posao vodi pod krinkom baštovanske firme, ali ima problema s obitelji. Maloljetna kćerka hoda „obučena kao kurva“ i pije kontracepcijske pilule, žena želi razvod. I Hayekova ima problema s kćerkom koja studira u Americi, trošeći njene pare na frajere i provod, i obraća puno pažnje na nju. Mada željeznom rukom vlada svojim kartelom, kada je kćerka u pitanju, tu je bespomoćna. Nažalost, Stone te likove ne eksploatira dovoljno pa samim time to njihovo detaljnije predstavljanje malo gubi na smislu, barem ono Del Torova lika. Za podjelu uloga negativaca Stone dobiva bod, pa se i rezultat malo mijenja. Ne, ne mogu biti milosrdan i dati mu tri boda iako su tri lika u pitanju. Doduše, dobiva bod za režiju i fotografiju, ali ga je kraj filma srozao pa se konačan rezultat svodi na Greške 4, Stone 2.

Zanemarite li ove mane koje sam naveo, Divljaci predstavljaju film koji možete pogledati jednom. Onako, kada nemate što raditi. Na četverostrukoj brzini uz zaustavljanje na nekoliko scena. Ma koga ja lažem, ne morate ga ni pogledati. Nećete ništa izgubiti, a uštedjet ćete 141 minutu svog života koje možete i pametnije iskoristiti, npr. gledanjem snijega koji se topi. A možda je sve do mene. Možda nisam bio u elementu kada sam gledao ovaj film. Možda… Previše možda. Uz nekoliko golemih preinaka na ovom filmu, možda se i mogao dobiti pristojan film, ali ovako, s obzirom na ime koje stoji iza njega, loše. Olivere, nazovi Ridleyja i skupa otiđite do PIO/MIO. Zahtjevi za penziju vas čekaju.