Jacques Audiard

Jacques Audiard, Thomas Bidegain, Noé Debré

Jesuthasan Antonythasan, Kalieaswari Srinivasan, Claudine Vinasithamby

Pomalo ispod razine očekivanog za kanskog pobjednika.

9,3

---

Kada je Dheepan dobio Zlatnu Palmu u Cannesu, bio sam malo iznenađen. Naslijepo mi se činilo da je bilo jačih autorskih imena i značajnijih filmova u ovogodišnjoj konkurenciji. Mada, iskreno govoreći, nesmotreno je tvrditi da je Jacques Audiard tikva bez korijena i u Cannesu i u francuskom filmu kao takvom. Njegov prošli film Un prophete (2009) postigao je ogroman uspjeh baš na tom mjestu (Grand Prix), a kasnije se našao u konkurenciji za Oscara za strani film, te godine izuzetno oštroj. I to je Audiarda pozicioniralo kao globalno značajnog filmskog autora.

Njegov filmski stil je takav da značajne socijalne teme obrađuje na način blizak žanrovskom. Njegovi filmovi su nabijeni akcijom i napetošću, ali opet imaju širinu i dubinu art filma. I Dheepan je u tom smislu za njega korak u nekoliko smjerova. S jedne strane, koristi sada popularan autorski pristup da izađe iz zone ugodnosti i snimi film na stranom jeziku (u ovom slučaju tamilskom). S druge strane, vraća se svojim korijenima, relativno malim budžetima i podvlačenju možda svog najvećeg talenta za casting i pronalaženje nepoznatih glumačkih talenata. Konačno, Dheepan je i punokrvni žanrovski film o čovjeku koji bježi od rata i nasilja da bi ga rat i nasilje stizali i pratili gdje god se pojavi.

fak 1

Naslovni junak je bivši vojnik Tamilskih Tigrova, poražene strane u dugotrajnom ratu u Šri Lanki, jednom od onih ratova koji puni rubrike “vijesti iz sveta”, ali za koji nama na Zapadu nije jasno tko tu koga i zašto. Bilo kako bilo, rat je gotov, a poslije krvavog rata je za očekivati odmazdu. Film počinje na Šri Lanki kada Dheepan (Anthonythasan) svoju pokojnu ženu i kćer “zamijeni” s drugom, preživjelom ženom Yalini (Srinivasan) i djevojčicom Ilayaal (Vinasithamby) koja je u ratu ostala bez roditelja jer obitelji lakše dobivaju azil u Europi. Ženin plan je da ode u London kod rođaka, ali Dheepan se iz nekog razloga odlučuje za Pariz.

Film onda mijenja lokaciju i fokus. Umjesto priče o ratu i post-ratnom turbulentnom stanju, dobivamo također pomalo tipski “imigrantski blues” o snalaženju u potpuno stranoj kulturi bez poznavanja jezika, te o familijarnoj dinamici ljudi koji zapravo nisu familija, koji su toga svjesni, ali koji su iz zajedničke koristi primorani da žive i rade zajedno. Svoj konačni oblik film dobiva tek kada još jednom pomakne lokaciju iz Pariza u “banlieu”, blokovsko predgrađe i stavi Dheepana i njegove pratioce kao još uvijek nesnađene strance u neku vrstu klinča s lokalnim marginalcima, imigrantima i kriminalcima zaokupljenim svojim sukobima i ratovima. Iako se želi uklopiti u novi život, Dheepan se ne može ne miješati u te sukobe, već ih pokušava zaustaviti i spriječiti. Međutim, kako je on “oštećena roba”, čovjek kojem su rat i nasilje obilježili život, on to može i zna učiniti na samo jedan način: koristeći ratne veštine i nasilje koje drži u sebi.

fak 2

Ono u čemu Dheepan kao film izrazito uspijeva je rad s glumcima koji je perfektan. U filmu skoro nema profesionalnih glumaca. Jesuthasan Anthonythasan relativno je poznati pisac, ali ovdje uspijeva kanalizirati emocije bolje nego što bi to uspjelo većini glumaca. Kalieaswari Srinivasan kazališna je glumica bez iskustva na filmu, ali to se u njenoj izvedbi ne primjećuje ni najmanje. Upotpunjeni mladom Claudine Vinasithamby, oni su sjajni kao trio u zajedničkim scenama u kojima grade obiteljsku dinamiku. Sjajni su i epizodisti, meni do sada nepoznati glumci, ali kojima predviđam uspješne karijere.

Odlično je i to što se film bavi jednom aktualnom temom izbeglištva koja prijeti da postane vječita u današnjem sve nasilnijem svijetu i što je spušta u kontekst “ovdje i sada”, iskreno i bez kalkulacija. Film zbog toga često uspijeva pogoditi emociju kod gledatelja. I tu su opet ključne scene u kojima imamo troje protagonista i njihov međusobni odnos.

fak 3

Problemi su, međutim, po pitanju fokusa, odnosno njegovih nimalo glatkih promjena. Film se dotiče brojnih tema, ali ih ne razrađuje. Kontekst građanskog rata na Šri Lanki veoma je okviran i ne ulazimo dublje u problem. Imigrantska komponenta već je viđena u brojnim filmovima, europskim i američkim. Ni za familijarnu dinamiku lažne, ad hoc obitelji ne znamo treba li nam zbog svoje bizarnosti biti smiješna, strašna ili jednostavno ljudski potresna. Kao šlag na tortu dolazi matrica o nasilju koje rađa nasilje i nasilnoj prošlosti od koje se ne može pobjeći koja je toliko prisutna u filmu od klasičnog westerna nadalje da je na tom planu veoma teško reći nešto novo, te poprilično usiljen kraj koji jako kvari utisak o filmu.

U tom smislu je Dheepan pratljiv, na momente čak i pamtljiv film, ali nimalo gladak i suptilan spoj različitih tema i ideja. Zapravo, djeluje pomalo iskonstruirano. Dheepan svakako ima svoje momente i uspijeva ostaviti utisak, ali je daleko od kompletnog filma. Dakle, dobar, ne i odličan, i zbog toga ispod razine očekivanog za kanskog pobjednika.