Čudesni Spider-Man 2 (2014.)

Stigavši u dvoranu dobro raspoložen, s ogromnom jednolitrenom čašom koka-kole što se bespomoćno svijala u grčevitom stisku moje pohlepne desnice, utonuo sam u udobno crvenilo gostoljubiva naslonjača i zahvalio sam sebi što sam se odlučio za kino u kojem me od Čudesnog Spider-Mana 2 neće dijeliti granično bezobraznih 15+ minuta reklama. Zadovoljan prvim dijelom, tim duhovitim, opuštenim, nepretencioznim ljetnim blockbusterom u kojem je Andrew Garfield (Boy A, The Social Network) Čovjeku pauku udahnuo onog stripovskog šarma i duhovitosti koji su preletjeli preko glave Tobeyja Maguirea, utonuo sam u svijet u kojem ulicama patrolira jedan od najboljih junaka koje je svijet stripa ponudio. Na svoju nemalenu žalost, umjesto ushita i opuštanja kakve ovaj tip filmova toliko često zna ponuditi, nakon desetak minuta osjećao sam se poput dragog mi gradonačelnika na A razini državne mature iz engleskog. Na krivom mjestu, u krivo vrijeme, suočen s gradivom za koje očito nisam bio ciljana publika.

Nakon turbulentne maturantske godine u Čudesnom Spider-Manu, Peter Parker (Garfield) nastavio je voditi uzbudljiv paralelni život, simultano guštajući u prašenju dupeta gradskih kriminalaca i maženju dupeta svoje drage Gwen (Emma Stone). Naoko idiličan život svježeg fakultetlije kvari neumorna grižnja savjesti zbog obećanja koje je dao Gweninu ocu da će se kloniti njegove kćeri. Da bi se lakše oporavio od prekida, Peter se odlučuje povesti za poučkom Jennifer Aniston (tri filma snimljena za vrijeme pet godina veze s Pittom, 15 filmova nakon prekida) i naglavačke se baciti u čišćenje gradskih ulica i traženje istine o nestanku svojih roditelja. U priču se zatim uključuje njegov osnovnoškolski prijatelj Harry (Dane DeHaan), kojem za izliječenje od rijetke genetske bolesti treba Spider Manova nadljudska krv, a situaciju će dodatno zakomplicirati Max/Electro (Jamie Foxx), miran dečko iz kvarta koji je godinama u sebi trpio omalovažavanje i podcjenjivanje okoline, da bi gadnom nesrećom u labosu iznenada dobio priliku svijetu pokazati da itekako postoji.

2

Cijeli se film sastoji od mješavine solidnih akcijskih scena u kojima CGI malo previše stvara osjećaj da proživljavate Beskrajni dan unutar video igrice te ozbiljnih, dramskih trenutaka u kojima Garfield, Field, Stone, Foxx i DeHaan pokazuju da uloge u filmu nisu dobili jer su se jedini pojavili na audiciji, a cijela priča ispresijecana je opetovanim scenama u kojima srditi likovi razbijaju scenske rekvizite, a Peter plače pred laptopom.

Nemušto je riječ dana kad razgovaramo o scenarističkim dijelu ovoga filma. Zažmiriti se može na jedno oko kad svakih petnaestak minuta Garfield i Stone, u stvarnom životu zaljubljeni par, uzimaju pauzu od filma da bi se malo ljubili i vodili besmislene razgovore ni o čemu toliko karakteristične za zatelebane srednjoškolce, scene koje ostavljaju dojam da su pred nama zbog publike, a ne samoga filma. Ignorirati se može i izrazito komična karakterizacija ruskog negativca rezerviranog za treći dio ributane franšize, kojeg je iz njemu znanih razloga utjelovio Paul Giamatti. (Šerbedžija je, bit će, tražio previše.) Pa čak je i objašnjavanje priče kroz forsirani, umjetni dijalog („Da je bar ujak Ben s nama ovdje danas. Ali nije. Umro je u prvom dijelu, sjećaš se?“ – parafraziram, jel) sasvim podnošljivo koliko god iritantno bilo jer među publikom ima ekipe koja se tek po prvi put susreće s filmovima o Čovjeku pauku. Ono što je, međutim, teško oprostivo krupne su scenarističke pogreške poput video obraćanja Peterova oca (nije spoiler, na samom početku je), ili neshvatljive nezgrapnosti i momenti Independence Day patetike na najmanje potrebnim mjestima (kontrola leta prva pada na pamet). Scenarij, koji ovaj put potpisuje potpuno promijenjeni tročlani tim koji iza sebe ima Transformere, Abramsov serijal Star Trek, Kauboje i aliene te serije poput Fringea i Aliasa, uvjerljivo je najlošija karika, Ahilova peta, trula jabuka, Jurica Buljat u momčadi Čudesnog Spider-Mana 2, da iskoristimo sve moguće metafore. Čisto usporedbe radi, prije dvije godine Spider Man više me puta zbilja nasmijao svojim doskočicama (small knives!), ovaj put nasmijao sam se jednom, nadmašivši prosjek dvorane.

4

Sasvim dobre glume i ponekih uzbudljivih akcijskih sekvenci obogaćenih domišljato i vješto izvedenim detaljima, Čudesni Spider-Man 2 uvelike kiksa na zdravom razumu i logici, ostavljajući dojam da je nastao za publiku kojoj priča nije bitna ni koliko pod nokat stane. Jeftiniji i s glavnim likom debelo manje privlačnih posebnih sposobnosti, Kapetan Amerika ovogodišnjeg je pauka jednostavno zgazio.