Čovjek od čelika (Man of Steel, 2013.)

Čovjek od čelika (Man of Steel, 2013., 143 min.)

Redatelj: Zack Snyder

Scenarij: David S. Goyer

Glume: Henry Cavill, Amy Adams, Michael Shannon, Russell Crowe, Kevin Costner, Diane Lane

Ocjena: 6.5/10

Velika očekivanja. Naravno, ne mislim na Dickensov roman, niti na subsekventne ekranizacije istoga; ne, mislim na velika očekivanja koja, unatoč tomu što bih trebao znati bolje, nerijetko uspijevaju upropastiti kino iskustva. Ili seks iskustva. Bilo koja nova iskustva koja željno iščekujem. E, pa, jebi ga, zaokret u radnji slijedi: dolaskom u kino dvoranu, smještanjem dupeta u red C, sjedalo 14, od nove sam storije o čovjeku od čelika očekivao jedno veliko ništa. Kritika se, recimo, pošteno ispišala po glavama tvoraca filma, ali imajući u vidu kako mi mišljenje kritičara ne znači apsolutno ništa, jer sud o bilo čemu volim i želim donijeti sam, njihova suzdržanost nije bila od presudnog utjecaja na moja snižena očekivanja. Nedostatak istih, zapravo.

Ekranizacija Sup’sa je teška. Donnerova originalna verzija s pokojnim Reeveom najviše se približila nečemu što možemo nazvati ‘dobar film’, neovisno o tomu kojega je žanra. Reeve je bio – ponekad u istom trenutku – jednako nespretan i preko svih mjera samouvjeren, pa je njegova podvojenost valjano predstavila Sup’sa kao jednog od nas, na trenutak nas uvjerila da je i on ranjiv čovjek, premda je u nama ukorijenjena svjesnost o njegovoj neuništivosti. Stoga, Bats da, Sup’s ne, jer je Wayne čovjek, a Kent neuništivi izvanzemaljac. Zato su očekivanja nepostojeća. Zato je teško dovesti publiku na rub sjedala kad je Sup’s u pitanju. Kao, da-da-da, bacit će mu kriptonit na prsa, izložiti ga suncima raznim, ali on će preživjeti. Mogu mu ubiti nekoga srcu dragog, ali nikad ne ubiju. I ako ubiju, on će zarotirati Zemlju i vratiti vrijeme. Stoga, dio drugi, da bi priča o Clarku Kentu funkcionirala, NE SMIJE biti ozbiljna. Smije, svakako, ali ne preozbiljna. No, involviranost gospodina Nolana u projekt, kao i njegova koscenarista na Bats trilogiji, Davida S. Goyera, kazivala je samo jedno – ovo će biti ozbiljniji, mračniji Superman.

Dobra vijest: da, ovo jest ozbiljniji i mračniji Superman, ali film nije lišen humora. Vrlo često, na pravim mjestima, tu su kratki dijalozi koji izvlače osmijeh na lice. Pritom su simpatični: korektni, decentni, niti malo vulgarni i prizemni, što je obilježje većine filmova u kojima je Nolan scenarist, producent ili redatelj. Nema straha, vi koji još gledali niste, Superman se i dalje zna našaliti. Loša vijest: redatelj ovoga filma je Zack Snyder. Prije nego me neki poklonik njegova rada pljucne u komentarima, moram spomenuti kako protiv Snydera nemam ništa [efikasno]. To je vrlo, vrlo solidan redatelj, pogotovo kada stvara film sa svojevrsnom poviješću; naime, većina se njegovih filmova oslanjala na materijal koji je već postojao. Prerade, ekranizacije crtanih romana, i svaki je od tih filmova oslikao na lijep način, ali i nerijetko znao promašiti vasceo fudbal kad je u pitanju filozofija i poruka koju je film trebao imati [Watchmen, recimo]. Vizualni mu je prosede intrigantan, čovjek je s vizijom, ali kao da se zadovoljava samo s tim. Njegov pretposljednji uradak, Sucker Punch, makar u sebi sadržavao zanimljivu ideju, tipičan je predstavnik posvemašnje režijske frenetičnosti, gdje Autor bombardira sva osjetila svoje publike, i ako to bombardiranje potraje dulje no što bi trebalo, a potraje, nakon nekog vremena te više nije briga te počneš zijevati. To se ne smije događati u filmu Man of Steel, zar ne? Ali, događa se, događa se često.

Izdvojiti dobre dijelove filma nije teško. Uvod, na Kriptonu, djeluje solidno. Malo je uprskan traljavim dijalozima Jor-Ela i Zoda, ali izgled Kriptona i dobro tempirana akcija dižu očekivanja [oh, ne!]. Isprva mi je smetao izostanak linearne naracije, ali to kronološki-retrospektivno izlaganje radnje nije loša ideja – ne da ti, jelte, da izgubiš interes. I tako, traje ta solidnost, diviš se Cavillovim mišićima, očima Amy Adams, vječnoj ljepoti Diane Lane i trbušatosti Larryja Fishburnea, a onda… kurac. Godina je 2013. Tehnologija, ovo-ono. Svjestan sam da u filmu mora biti akcijskih scena, pogotovo u filmu koji traje 140 minuta, ali 40-ak minuta finalnog obračuna, rušenje prekonekoliko stambenih blokova, čitavog grada, čini se, zbilja je previše. Možda ne bi bilo da je akcija pregledna. Jasno mi je da se ponešto preglednosti izgubilo u tom 3D-u, ali iste probleme su imali i oni koji su gledali u 2D-u. Gledao sam samo prve Bayjeve trensformerse, ali ako kažem da je akcija u MoS na tragu toga – glasna, brza, krkanska, sama sebi svrha – sve sam rekao.

Dakle, kad govorimo o MoS, govorimo o filmu čija je prva polovica vrlo korektna, dočim je druga nešto slabija, pogotovo kada krenu akcijske scene. Donner i njegova ekipa htjeli su uvjeriti publiku kako čovjek može letjeti, i u tomu su uspjeli. Između ostaloga. Danas, s naprednijom tehnologijom, Snyder i njegova ekipa stvaraju krajnje neuvjerljiv crtić u kojemu, brat bratu, pogine milijun ljudi u ruševinama grada, a da se nitko i ne osvrne, bez reperkusija po bilo koga.

Da ga ne pogledate u kinu, doma, bilo gdje – zbilja ne biste ništa propustili.

29 komentara za “Čovjek od čelika (Man of Steel, 2013.)

• Terr says:

fala k da je netko skužio. prvo viđenje slično mome. uglavnom je ekipa oduševljena. i ja bi bila da su tiščudevetsote.

• AM says:

Donnerov film je kultni klasik. Ovaj film je, posebno, nakon brljavljenja u Superman Returns, sasvim solidan i zabavan, i posebno zbog Nolanovih elemenata. Nije grijeh filma što je drukčiji od Donnera.
    Dio koji sliči na Transformere mi se nije svidio, ali ostalo može stat.

Superman je u filmu teški početnik, ne zna pravila struke od Supermana tako dobro, nije proveo 15 godina na obuci u ledari, a odmah je gurnut u vatru, da brani planet.
    Možda ne zna najbolje načine, možda ne znamo koliko je ljudi stradalo u srušenim zgradama, no nije ih on sam rušio.

Isto tako se ne zna koliko je ljudi stradalo u Avengerima pa ih mnogi hvale, ima tamo srušenih zgrada, pa ih ljudi hvale, ima i tamo svašta nacrtano, pa ih ljudi hvale.

• Onaj says:

Avengersi su puno bolji i od novog Supermana i od novih batmana jer ne pate d ozbiljnost i kvaziintelektualnost već uživaju. Superhero kakav treba biti.

• AM says:

P.S. Vidim da se slažem s recenzentom oko Avengera… :)

• S says:

Odličan film, traljava recenzija.

• shiboleth says:

Ma nije valjda? Svakako, film nije savršen, ali nipošto nije loš. Temeljiti kritiku na tome da je ubijeno gomilu ljudi a da se nitko na to ne osvrne prilično je traljavo. Jer, oprostite, film je o superjunacima. Ako se to progutalo, e onda se guta i to da su mrtvi ovdje imaginarna sastavnica nečeg drugog. Drugim riječima, ovdje su mrtvi istovremeno i živi – kulisa za priču o identitetu. U Čovjeku od čelika, dakle, nema ni uludo žrtvovanih nedužnih ljudi ni živih svjedoka velikog stradanja. Zapravo, ima nešto o ubojstvu i ono je jedino traumatično, a to je ono posljednje i vrlo opipljivo u filmu (o kojem ne smijem govoriti jer je očigledni i preveliki spoiler). To je ubojstvo prava drama identiteta u kojoj se u filmu govori.
    I kad se već kritizira, film ima doista jednu veliku manu u nepotrebnim i bezveznim kršćanskim referencama. Po tome treba lupiti.
    I film nije cijelo vrijeme akcija, ali posljednjih 30-40 minuta je zapravo postavljanje nekih novih standarda o tome što je akcijski film. Naivna usporedba s nesuvislim Transformersima suvisla je kao i sami Transformersi M. Baya.
    A prigovor o tome da film o Supermenu ne smije biti ozbiljan je dovoljan razlog za grohotan smijeh. Kritičar od papira…

• McZ says:

Superman je dosadan superheroj. Man of Steel je dosadan film.

• francion says:

S autorom teksta ne slažem se posve oko ocjene, mene posljednji dio filma, akcijski, nije smetao, ali razumijem njegovu primjedbu. Što se ostatka teksta tiče, ne vidim što je sporno. Tekst nije temeljen na jednom argumentu, niti je u bilo kojem trenutku napisano da je film loš, ako se ne varam. Da je loš, imao bi valjda manju ocjenu od ove.

Tko je čitao pozornije, uočio je još par stvari spomenuto osim te primjedbe o akciji (traljavi dijalozi, izostanak linearne naracije, itd.). Ali ne znam što se žestite, ako se vama film svidio ne znači da nešto ne valja s vama. Znači samo da se razilazite u mišljenju.

• FILMOMAN says:

A ja se ponadao epskom spektaklu.

• Dragona says:

reci to mom sinu od 6,5 g koji je ostao oduševljen baš kao i klinci diljem svijeta. “obožavam” ovakve recenzije…

• Miko says:

Koja idiotska kritika

• neox29 says:

Upravo tako. Recenzija ispodprosječna. Ne kužim što bi ljudi htjeli. Pa to je Superman tip filmova, Jesus!

A ti nisi primijetio da i kod filmova o superjunacima ima svakakvih filmova – od zadnjeg smeća (Superman Returns) preko inteligentne zabave (Iron Man 3) do remek-djela (Nolanovi Batmani)? Sklon sam vjerovati Marinovoj procjeni i ovo ću pogledati samo u slučaju krajnje nužde.

• neox29 says:

keep it up…

• štrumf says:

“niti malo vulgarni i prizemni, što je obilježje većine filmova u kojima je Nolan scenarist, producent ili redatelj.”-na što se tu točno misli?

• Borislav says:

Film uopće nije loš. Svidjelo mi se prikazivanje Supermanovog odrastanja kroz flashbackove, kako su opisali Kriptonce, kako Zod nije prikazan isključivo zločincem, kako Zod i ekipa nisu neinteligentni majmuni kao u S2. Svidjele su mi se i akcijske scene koje su stvarno dobro napravljene. Mnogi prigovaraju da su intezivne, predugo traju ali meni baš odgovaraju. Ako imam Supermana u filmu i 3-4 neprijatelja koji imaju jednake sposobnosti kao i sam Superman, ne želim gledati kako se nadmudruju dok igraju šah i preskaču uže.

Ono što mi se nije svidjelo je lik Lois Lane (iritantna i bespotrebna u nekim scenama) i odnos između nje i Kenta. Kao da je na silu odrađen jer tako mora biti.

Da je ovaj film imao više priče, a manje akcije, bio bi 9/10. No mislim da je svima jasno zašto je napravljen na ovaj način. Nije nimalo loš, baš mi se svidio. Samo sam na dvije scene preokrenula očima. Glumačka postava za 5, efekti također, priča dobro ispričana. Prava mala žetvica :)

• Mario says:

Film je bez veze. Ajde još prvi dio filma može proći, ali ovo ostalo je dosadno, naivno, prenabrijano i još puno loših stvari – nažalost, brijem da će Thor II biti puno bolji film od ovoga, ahhhh ti ameri….

• FILMOMAN says:

I ja mislim da ce nastavak thora bit bolji ali ne mislim da je ovo los film

Jebala me radoznalost. Na ovu nulu od filma stvarno nije trebalo trošiti ni vrijeme ni novac. Osim specijalnih efekata jedno veliko ništa. Ni priče, ni likova, ni humora. Dosadno, površno i užasno loše napisano (na čemu su bili Goyer i Nolan dok su ovo “smišljali” i koju su okladu izgubili da se potpišu pravim imenom?). Pritom mi je Snyderov rukopis (a inače ga ne volim) još najmanje smetao. U usporedbi s ovim “Transformeri” su “Kum”, majke mi.

Ne razumijem što su ljudi očekivali od ovoga..što više možeš izvući od jednostavne priče o superheroju?

Priča o superheroju ne mora biti toliko jednostavna da je nepostojeća. Likovi ne moraju biti baš sasvim plošni i nezanimljivi. Dijalozi ne moraju biti idiotski. Pogledaj Supermana 1 i 2 s Christopherom Reeveom pa ćeš vidjeti što se moglo izvući iz ove priče. Nisu to bogzna kakvi filmovi, ali ovaj novi nema ništa što ovi stari već nisu napravili bolje (osim efekata naravno).

Eh, odakle poceti uopce? Ok, ajmo ovako, za one koji nisu gledali film, neka ce ocekuju ponavljanje Batman Beginsa ( koji je meni i najbolji u toj trilogiji ) i neka ne ocekuju onako duboku origin pricu. Dalje, ja mislim da bolje od ovoga nisu mogli posto je rijec o Supermanu. To je izvanzemaljac, za nas ljude jebeni bog, i bez toliko pretjerivanja sa efektima mislim da nisu mogli. Znam da ljudi prigovaraju za tolike efekte i razbijanje, ali ja mislim da bez toga nije moglo, pogotovo kada film radi covjek koji je napravio govna kao 300 i Babydoll koji su prenatrpani sa efektima ( i nicim vise ). Znaci, ovo nije Batman, ovo nisu Watchmeni ( Superman nema toliko dobre comice, niti blizu te razine, dakle tu je vec odredjena vrsta limitacije ). Ok, sad na sam film BEZ SPOILERA (!). Svidja mi se pocetak, prvi dio filma na Kryptonu, fenomenalno napravljeno, Crowe vrhunski odglumio taj dio iako je Brando nenadjebiv ( ne mozes ici reprizirati njegove uloge, to je nemoguce jednostavno, on je bio i ostao #1 u svemu sto je napravio ), ali super se snasao opet u akcijskoj ulozi ( a ne da mi pjeva na ekranu jebote ). Kada se dodje na zemlju, film ide jako brzo, scene se mjenjaju sto ce nekoga mozda jako zivcirati, ali poanta toga je da mi pratimo njegovo djetinjstvo ( kod Costnera i Diane Lane ) u flashbackovima sto je uber cool za Supermana jer svi znamo njegovu pricu i nije bilo smisla je ponavljati. E sad, neki ce prigovarati da je to glupo jer je onda automatski slabija karakterizacija likova, ali meni to nije smetalo jer kao sto rekoh, o Kentovima i njegovom djetinjstvu na zemlji se vec sve zna. Velika zamjerka sada filmu je kada se pojavi Louis Lane jer je ona stvarno glupo napravljena. Ona je super cool urbana novinarka koja nema straha od nicega i treba ju spasavati i kemija izmedju Supermana i nje je u blagu ruku katastrofalna. Oni se odjednom pred kraj filma poljube i sad se ti pitas kako od kuda sada to jebote, pa kemija je nepostojeca izmedju njih! Uzasno napravljeno sto se nje tice, moja prva velika zamjerka filmu. A sada najbolji dio filma ( osim glumca koji glumi Supermana i novog kostima koji je preepski ), General Zod. Glumac koji ga glumi je savrsen, bez pretjerivanja, ponovno DC film na kojem radi Nolan ima epskog negativca. Ok, nije ko Joker ili Bane da doslovno krade svaku scenu, ali je genijalan. Kraj sa njime zbog kojeg su mnogi prigovarali i cudili se je odlican, a ne ko ono sa Baneom ili Jokerom u Batmanima. Ali necu spoilati previse, rekoh nema spoilera. Film se zadnjih pola sata ( malo vise ) pretvara u pornic sa efektima, razbijanje svega i svacega i suludi fajtovi sa epskim laserima iz ociju i slicnime, sto je meni bilo super, nimalo naporno. Sta sam jos zaboravio spomenuti, hmm? Aha da, smrt njegovog zemaljskoga tate ( ovo nije spoiler oprostite, to svi znamo, ko je gledo iti jednog Supermana, cak i Smallville jebeni ), isto puno ljudi sralo da je glupa, meni je ok, dobro je napravljeno i super je poanta tu. Nema vise u filmu kriptona, njegove jedine ( ima jos on slabosti, ali ta je najpoznatnija mu ) slabosti, izvrsno napravljena “zamjena” sto se toga tice, odlicna ideja, ono je bilo previse izlizano. E sad, di sad tu spada Justice League film i Batman?! Za sada, nigdje, ali nadam se jos barem dva nastavka Man Of Steelu, sa Lexom ko glavnim negativcom u drugom djelu. Dakle, sve u svemu, dobar je film, nije me odusevio kao sto sam ocekivao, ali nije me niti razocarao. Superman opet rulao, kao i ’78.

Film je smeće. A najgore je što je beskonačno glup.

• Fantastico says:

Supermen je ostao bez gaća!

• Kromanjonka says:

U bioskopskoj sali ostala sam zatečena. Kao loš grupni seks. Svi su doživljavali orgazam sem mene. Da li sam ja luda, zapitala sam se. Ne, nisam ja luda, nego je to tipičan američki blokbaster. I to je u redu dok ne pokušavaju da u njega utkaju filozofiju koje tu, brate mili, nema.

• Kapuschino says:

Film je odličan. Kako možete tako pisati o Supermanu koji je konačno dobio zaslužene specijalne efekte. Nema tu nikakve patetike i jeste odrađen na brzinu ali je simpa film. Louis je mačkica ipo.

mnogo glup film