Closed Circuit (2013.)

Ima jedna scena gdje je Closed Circuit izgubio svaki kredibilitet kod mene. Savršeno zgodno, konspirativno i o, tako britanski, dvoje advokata tajno se sastaju na stadionu. Martin (Bana) je branitelj na otvorenom, a Claudia (Hall) na zatvorenom dijelu suđenja teroristu Erdoganu (Moschitto), i njih dvoje ne bi se smjeli sretati i razmjenjivati informacije. Protiv svake pameti, Martin će se izlajati oko nimalo ugodne tajne koju je otkrio i time ugroziti još jedan život pored svog. Claudia je šokirana i, pored upozorenja da postupi po logici preživljavanja, a ne pravdoljubivosti, dvije scene kasnije ne odoli pritisku da napadne veoma opasne ljude.

Cijeli film može se svesti na tih par scena, jer je u njima nabijena suština: popovanje, šokirani pogledi, ukazivanje na zavjeru da se sakrije nesposobnost masivne državne špijunske zajednice. Znam da je zgodan trenutak za takve filmove, još se nije slegla prašina oko slučaja Assange, iz vedra neba se pojavio Snowden i naizjavljivao se svega i svačega. Poznato je da Amerikanci grade neki centar koji će sakupljati terabajte i terabajte podataka, kao što je poznato da je London premrežen kamerama. I u jednom i u drugom slučaju, višak informacija opasan je koliko i manjak, jer stvara šum i zahtijeva sporu pješačku obradu i sortiranje. Kao što je još uvijek moguće detonirati bombu u Londonu (okidač radnje u ovom filmu), tako je moguće sakriti informacije od Velikog Brata.

Closed Circuit

Dakle, Erdogan je nedvosmisleno kriv, uhvaćen je i uhapšen nedugo poslije eksplozije (efektna uvodna scena snimljena s nekoliko CCTV kamera), međutim suđenje ne može biti potpuno otvoreno zbog određenog dokaznog materijala. Martin je slučaj naslijedio od starijeg kolege koji se “ubio” pod nerazjašnjenim okolnostima i nije mu trebalo dugo vremena da bi otkrio da Erdogan nije običan radikalni islamist. Ime mu je lažno, ali ima terorističku prošlost i da se posumnjati da je on radio za MI5 kao ubačeni agent u terorističke skupine. Nešto je pošlo po zlu, ili je Erdogan navozao MI5 ili su Erdogana navozale kolege, i špijunska bagra mora sakriti sve pod tepih ne bi li se spasila skandala.

Kao šlag na torti, Martin i Claudia imaju zajedničku pretpovijest, ljubavnu aferu koja je uništila Martinov brak, ali je izgleda prošla ispod radara njihovih kolega i šefova. Dok Martin otkriva velike tajne, Claudia samo pokušava raditi svoj posao po svojoj savjesti i sačuvati tajne od pretjerano prijateljski nastrojenog patronažnog agenta (Ahmed), i svom klijentu pružiti najbolju moguću obranu. Međutim, i ona primjećuje da je špijuniraju…

1

Redatelj John Crowley ne propušta priliku da popuje. Poslije svakog velikog otkrića, on se postara da ga isti lik barem još dva puta ponovi drugim likovima, i pritom snima reakcije na facama kao u sapunskoj operi. “Je l’ vidiš ti šta oni nama rade?!” Scene s taksijima i snimanjem pločice s identifikacijskim brojem su presmiješne. Kada vidim pločicu s brojem, pitam se, pitam se hoće li se to još koji put pojaviti. Sjajni glumci poput Jima Broadbenta u ulozi javnog tužioca koji zna zaprijetiti prijateljskim tonom i Ciarana Hindsa u ulozi Martinovog zabrinutog šefa malo dodaju začina ovom generičkom političkom trileru. Julia Stiles ne blista kao reporterka New York Timesa, ali nije toliki problem u glumi koliki je u scenariju. Eric Bana i Rebecca Hall solidni su glumci, svako za sebe, ali među njima nema nikakve kemije, a i njihovi likovi zamišljeni su i napisani kao jako ukočeni.

I John Crowley (Intermission, Boy A) i scenarist Steve Knight (Dirty Pretty Things, Eastern Promises) imali su i mnogo, mnogo boljih filmova. Knight je očito počeo serijski štancati scenarije, a kvantitet ne donosi kvalitet, pa je Closed Circuit plošan, izveden iz drugih filmova, sklepan, zbrzan i nevješto napisan film prepun općih mjesta i rupetina u zapletu. Crowley pokušava maskirati očajni izvorni materijal popovanjem i pseudo-elegantnom vizualizacijom, ali mu to ne ide dobro. Ako su ovakvi filmovi jedino čega se trebaju bojati, onda globalni dominatori mogu mirno spavati.