Cheap Thrills (2013.)

Moram priznati da, uprkos dobrim kritikama i šuškanju po festivalskim kronikama, nisam u početku bio uvjeren u kvalitetu, važnost i genijalnost ovog filma. Redatelj i obojica scenarista dolaze iz miljea treš horora i nisu imali nikakva iskustva izvan tog uskog žanra. Cheap Thrills najavljen je kao crnohumorni triler s primjesama tjelesnog horora, znači nešto uvrnuto i na momente gadno, i zasnovan na jednostavnoj premisi. Međutim, odmah ispod površine krije se prilično bogata i artikulirana simbolička i metaforička razina.

Film počinje kada Craig (Healy), koji ima jedan od onih epski groznih dana u kojem mu stiže obavijest o deložaciji i otkaz na glupom poslu koji mu je bio jedini izvor prihoda, uđe u bar popiti piće prije nego što se ode suočiti sa sudbinom. U baru nalijeće na starog školskog druga po imenu Vince (Embry), koji radi kao utjerivač dugova, pa oni tako malo porazgovaraju o životu, a jedno se pivo razvuče na dva, pa na tri, pa poslije toga nema više smisla brojiti.

1

U nekom trenutku očajan Vince ode na pišanje, vidi u wc-u novčanicu i sagne se da je pokupi. Kad se vrati, dvojica prijatelja dobivaju poziv da se pridruže čudnom ali bogatom paru za susjednim stolom. Oni su nešto stariji Colin (Koechner) i njegova primjetno mlađa žena Violet (Paxton), koja slavi rođendan, ali se drži pokislo i pasivno. Njih dvoje predlože da prijatelji igraju igru jeftinih izazova i uzbuđenja, a oni će plaćati. Prvi je izazov da onaj tko popije čašicu tekile dobije 50 dolara. Izazovi se samo redaju: recimo, tko prvi dobije šamar od djevojke za šankom, dobije 100 dolara. U nekom trenutku presele se u striptiz klub i tamo moraju uhvatiti striptizetu za dupe – 200 dolara i prvi zveknuti izbacivača – 500 dolara.

Zezanje se nastavlja u Colinovoj vili, čak i nakon što Vince i Craig pokušaju opljačkati Colinov sef. Tada generalno komičan, budalast jackass ton skreće ka mračnijem registru. Colin im predlaže da zarade ozbiljnu lovu radeći ozbiljnija sranja. Prvo se moraju natjecati tko će duže zadržati dah, ali lova na stolu prevelika je da bi prijatelji nastavili igrati pošteno. Sljedeća je akcija da se poseru susjedu u kući, za osvetu što susjedov pas sere u Colinovu dvorištu. Kako vrijeme prolazi, izazovi su sve uvrnutiji, a rivali sve oštriji i spremniji igrati prljavo. Onda će natjecanje dobiti seksualne konotacije, pa tjelesne, i još gore od toga. (Da, ima i gore.)

Colin je odlično zamišljen kao lik. On je bogataš koji se dosađuje i spreman je platiti masne novce za uvrnutu zabavu. Izazovi koje on postavlja, bilo s osmijehom, bilo mrtav ozbiljan, graniče s demonskim. On nije toliko organski lik (u ovom filmu toga nema), koliko je personifikacija onih “1 posto” o kojima se priča. Njegova igra u početku liči na djetinjariju, da bi se pretvorila u nekakav reality show uživo. Njegova žena Violet samo je pojavno pasivna, a sasvim je moguće da je ona nepokretni pokretač cijele akcije, samo je dovoljno blazirana i odvojena od stvarnosti da ništa sama ne započinje.

2

Craig i Vince tu su personifikacija radničke klase koja je spremna na sve ne bi li zaradila novac. Međutim, oni nisu isti karakter pod dva imena, oni predstavljaju dva suprotna koncepta, dva pristupa kojima pribjegavaju siromašni kako bi preživjeli u ovom svijetu. Craig je ono što bismo mogli nazvati “dobrim momkom”, on poštuje pravila, radi što treba, pokušava slijediti svoje snove, a za nedaće vjerojatno krivi lošu sreću. Vince je, s druge strane, baraba. On je razočaran svojim životom i sudbinom koja mu je namijenjena i pokušava se snaći kako zna i umije, imajući u tome vrlo malo morala. Craig mu očitava, pomalo s visoka, da je Vince svoj klošarski i dripački život sam odabrao kada je napustio školu. Vince je gotovo prirodno sklon nasilju, dok je Craig jednostavno očajan i ne zna što bi drugo. Lakoća kojom oni udaraju jedan na drugoga s novčanom nagradom u mislima, a ne na “klasnog neprijatelja”, zastrašujuće je realna.

Film je izvrsno odglumljen od strane postave koju sačinjavaju poznati televizijski glumci. Inteligentno je napisan i razrađen, hrabar i riskantan. Autori prave potpuno svjesne izbore, ton kreće od veselog ka veoma mračnom, ali se šokantna horor taktika namjerno napušta u jednom trenutku kako bi se istakla socijalna komponenta. Iskreno, meni bi više odgovaralo da je film za nijansu sporiji, da se više oslanja na dijalog i da čekanjem i izgradnjom atmosfere maksimizira efekte određene udarne scene ili udarnog momenta. Režija se oslanja na standardnu montažu i pomalo kaotičnu kameru i konstantno podiže tenziju do jednog trenutka, kada dinamika počinje padati.

3

Poslije gotovo godinu dana po festivalskim turnejama i s nekoliko osvojenih nagrada, Cheap Thrills gotovo će sigurno imati uspjeha u kino i videodistribuciji. Vrijeme će pokazati hoće li postati kultni klasik, a za to ima sve potrebne predispozicije. Sjajno hvata duh vremena i sjajno locira temu nedostatka klasne svijesti potlačenih u trenutku kada se pritisak na njih pojačava, i sjajno to spušta na razinu nečega što možda liči na zajebanciju, ali je zapravo strašna pojava. Od autorskog tima koji je dosad pravio varijacije na temu Troma produkcije, Cheap Thrills nikako nije jeftino uzbuđenje, nego film čija će vrijednost samo rasti.