Boksač

Boksač (The Fighter, 2010.)

Redatelj: David O. Russell

Glume: Mark Wahlberg, Christian Bale, Melissa Leo, Amy Adams

Ocjena: 8.5

Čitajući o procesu nastajanja filma The Fighter, nekoliko sam se puta zapitao: jesu li silni otkazi slavnih glumačkih imena i ljubazno poslane košarice velikih, priznatih redatelja znakoviti, tj. – je li priča o “Irish“ Mickey Wardu, njegovom bratu, obitelji zapravo osuđena na propast? Sasvim legitimna pitanja, jelte, ako vidite da su Matt Damon i Brad Pitt, glumci poznati po svojim pažljivo odabranim, kvalitenim ulogama, zaobišli izazov tumačenja Dickieja Eklunda, bivšeg boksača i ovisnika o cracku. Sila koja je nadu obitelji Ward/Eklund držala na površini vode, nadu da će njihova priča biti ispričana, odaziva se na ime Mark Wahlberg, legendarni Marky Mark, producent i čovjek koji je godinama sanjao kako će na velikom ekranu utjeloviti Mickeyja Warda.

Wahlberg se sredinom 2009. godine našao u nezavidnoj situaciji. Projekt koji je u nastajanju od 2005. činio se kao nemoguća misija: potencijalni glumački partneri su ga zaobilazili u širokom luku, predviđeni redatelj, Darren Aronofsky, napustio je redateljsku stolicu ne bi li se posvetio snimanju Crnog labuda… Igrom slučaja, Wahlberg se sreo s Christianom Baleom, glumcem poznatim po fanatičnoj predanosti i sklonosti zahtijevnim ulogama, i dobio svog counter punchera, koji je svojom asertivnošću nagnao Wahlberga da pomoć zatraži od starog prijatelja, David O. Russella, redatelja poznatog po svojim neobičnim filmskih idejama i vizijama koje je uz puno agresije i neslaganja s glavnim glumcima (fizički sukob s Georgeom Clooneyjem, verbalni s Lily Tomlin) iznio u svojim uratcima poput Tri kralja i I Heart Huckabees.

No, tko su obitelji Eklund/Ward? Alice Ward, nekoć Eklund, majka je devetoro djece. Dickie i šest sestara su djeca iz prvog braka, dok je u braku s Georgeom Wardom dobila dvoje djece. Jedno od tih dvoje je Mickey. Alice je otvorena i svojeglava menadžerica svojih sinova, bivšeg boksača, danas crack ovisnika, Dickieja, čovjeka koji se diči svojom borbom sa Sugar Rayjom Leonardom i navodnim nokautom (iako i sam zna da se legendarni boksač samo okliznuo), i nešto mlađeg Mickeyja – srčanog, talentiranog i tihog, pred majkom i bratom apatičnog boksača koji zbog proračunate majke i sparing partnera kojeg nikad nema trati svoj talent. Dok Dickie vodi borbu s ovisnošću, praćen od strane HBO-ove ekipe koja snima život jednog crack ovisnika (a Dickie, konstantno nadrogiran, misli kako se snima dokumentarac o njegovom velikom povratku), Mickey se pokušava osloboditi okova obitelji, a u tom će mu najviše pomoći iskrena i britka na jeziku Charlene, žena koja će Mickeyjeve misli artikulirati i pritom vrlo hrabro oponirati zaštitnički raspoloženoj Alice i njegovih sedam bezobraznih sestara… The Fighter jest klasična boksačka priča od trnja do zvijezda. Svi involvirani u film to ne negiraju, i doista, svi klišeji i šablone koje smo već vidjeli u nekim najpoznatijim filmovima o boksu (Rocky, Cinderella Man, primjerice), prisutni su i ovdje: neočekivani preokreti, kulminacijska i raspletna patetika… Ono što, pak, ovaj uradak razlikuje od većine filmova koji se bave tematikom boksa jest što je boks ovdje ipak sekundaran. Primarnost je dodijeljena unutar obiteljskim odnosima jer kada je pred vama ovakva obitelj – disfunkcionalna, a nekako ipak funkcionira – bila bi šteta kad bi redatelj svu svoju pozornost pridao savršenim tehničkim aspektima tokom borbe, a zanemario dragulje od likova koje ova obitelj krije.

Mark Wahlberg nije spektakularan glumac, to zna i on sam. Uvijek se najsigurnije osjećao snimajući filmove na američkoj istočnoj obali, blizu svog doma. Svoju dosadašnju najbolju ulogu odradio je u The Departed, Scorseseovom remakeu izvrsnog hongkongškog filma Mou gaan dou, glumeći brbljavog bostonškog policajca irskih korijena. Međutim, svojim radom ovdje je prevazišao i to. Njegov Mickey Ward prečesto je zbunjen i smiren, nesiguran pred dominantnom majkom. Čak i kada nešto želi reći, djeluje sramežljivo i gleda u pod. Jedini koji iz njega može izvući nepatvoreni bijes je njegov brat, a on je posebna priča…

Christian Bale je, složit će se mnogi, neustrašiv glumac. Od svoje prve naslovne role u remek-djelnom Spielbergovom Carstvu Sunca, preko formativnih rola u Američkom psihu do star is born performance u Nestajanju, Bale je pokazao da je glumac spreman na sve. Možda i ponajbolja uloga u prošlog godini, njegov Dickie Eklund, ovisnik, četrdesetogodišnji luzer, jednostavno je neodoljiv. Iako je u većini scena nadrogiran, izgubljen u vremenu i prostoru, Eklund je karizmatičan i u svakom su trenutku oči uprte u njega. On je lokalna legenda. Bale se opet transformirao, savršeno skinuo junkieja, naglasak, Eklundove pokrete… Ono što čini ovaj film sjajnim, jer to doista jest, to su dvije žene s oprečnih strana. Melissa Leo tumači Alice Ward, a slatka i simpatična Amy Adams (koju ja osobno nikad ne bih mogao povezati s ovakvom ulogom) savršeno se snalazi u ulozi Charlene, Mickeyjeve buduće supruge. Njih dvije snažni su ženski likovi u filmu koji bi pod nekom drugom palicom savim sigurno bio sav muški. No, ne, Russell točno zna da su žene ovdje zapravo pokretači, a ne pasivni promatrači. One su te koje se pita.

David O. Russell nekoć je bio velika redateljska zvijezda, čovjek od kojeg se mnogo očekivalo. Zbog svog neugodnog temperamenta zamjerio se većini glumaca s kojima je radio, a studiji su, u strahu od neuspjeha, dosta često bili neskloni povjeriti mu veći budžet za film. Prije nego što je preuzeo redateljsko mjesto za ovaj film, njegov prethodni projekt, Nailed, koji je dobrano završen 2008. godine, ostao je na policama nekog velikog studija… Ipak, Russell je danas mnogo smireniji i iskusniji. Sve što je zamislio u filmu pokazati, pošlo mu je za rukom. Prikaz mjesta u kojem se radnja odvija, šareni likovi, dokumentaristički prikaz borbi. Sve je na mjestu. Montruozno velika preporuka!