Boardwalk Empire (2009. – … )

Boardwalk Empire (2009. – ?)

Creator: Terence Winter

Glumci: Steve Buscemi , Michael Pitt, Kelly Macdonald, Michael Shannon, Shea Whigham

Ocjena: 8.5

Želite li da se netko u pravoj mjeri pozabavi određenom temom?  Nedostaje li vam živaca za praćenje iz sezonu u sezonu likova, koji pri tom postaju neke sasvim druge ličnosti, a priča se gubi u borbi za novac? Kako vam zvuči ovaj  poker: prohibicija u SAD-u –  Steve BuscemiMartin Scorsese – Al Capone? Ruka koja dobiva. Ali i ruka koja nije fleš-rojal.

Prva sezona Boardwalk Empire ima 12 šezdesetominutnih epizoda. Timothy Van PattenJeremy PodeswaAlan Taylor, Allen Coulter samo su neka od imena koja potpisuju režiju, i koja su, kako sam Winter (The Sopranos) kaže, pratili utabani put Scorsesea, redatelja pilot epizode. Pored toga što je režirao prvu epizodu, Scorsese je i jedan od producenata cijele sezone (uz Marka Wahlberga, npr). Simpatičan podatak je i da je pilot epizoda koštala tričavih 20 milijuna dolara.

O čemu je riječ ukratko? Enoch Nucky Tompson (Steve Buscemi, koji je ovu ulogu čekao cijelog života) iako ni gradonačelnik, ni šerif, već samo dio gradske vlade zadužen za financije, zapravo je glavna faca, čovjek koji stoji iza svih legalnih i nelegalnih poslova u Atlantic Cityju. Seriju otvaraju scene obračuna koje nam samo nagovještavaju što će se zapravo dešavati, da bi se zatim radnja vratila 3 dana unazad, dan uoči početka prohibicije (1920. godine), na sastanak feminističkog pokreta koji slavi nastupajuću prohibiciju, istovremeno boreći se za pravo glasa žena. Nastup Nuckyja Tompsona na tom skupu, i dirljiva priča kojom kupuje glasove za vremena koja dolaze,  tek su početak upoznavanja glavnog junaka, (ne)klasičnog Scorseseovog mafijaša. U scenama koje slijede dobivamo nagovještaje njegovih planova kako što unosnije profitirati od nastupajuće situacije, a finale sljedećeg dana trebao bi biti sastanak s gangsterima iz NewYorka i Chicaga. Usput pratimo njegovu dnevnu rutinu, upoznajemo njegovo najbliže okruženje, Jimmyj Darmodyja (Michael Pitt, pomalo iritantna kopija, i vizualna i zanatska, Lea DiCapria), trenutno njegovog vozača, dečka koji je obećavao, ali je napustio studije i otišao u rat, i sada pokušava naći svoje mjesto. Tu su i gradski šerif Eli Thompson (Shea Whigham), vječito u sjeni karizmatičnog brata, raskalašena priglupa djevojka Lucy (jako dobra Paz de la Huerta; da, da – na nju se odnose tekstovi o pretjeranoj eksplicitnosti scena) i tajnik-sobar Eddie (apsolutno izvrsni Anthony Laciura).

Da bi priča funkcionisala na svim nivoima već od prve epizode, zaslužne su scene  sastanka sa gđom Margaret Schroeder (Kelly MacDonald), koja, pod utjecajem Nuckyjevog govora od dan prije, dolazi tražiti posao za svog supruga, koji je očigledno fizički maltretira. Vrijeme njoj posvećeno u kancelariji, novac koji joj daje, iz džepa, što će biti dalje neka vrsta trademarka, kao i momenti koje nakon toga provodi zagledan u inkubatore s bebama su tu da tek naglase kakav je čovek pred nama, još jedan kriminalac za kojeg će iznova i iznova svatko od nas nesvjesno tražiti izgovore.

Pored međusobnih trvenja ljudi s one strane zakona, na putu općeg prosperiteta, nasuprot kriminalu stoji, kao beskompromisni borac na strani zakona, federalni agent Van Alden (Michael Shannon, još jedan preprecizan cast). Prikazan kao vjerski fanatik, čovjek prepun sputavanih emocija, nepotkupljiv, jasno je postavljen kao apsolutna antiteza Nuckyju Tompsonu.

Gdje je više Al Capone? Posebno iznenađenje u Boardwalk Empire (BE dalje) je upravo način na koji Scorsese takvo ime umrežava u priču. Pored demistifikacije, jedan od motiva je svakako i pojačavanje autentičnosti, i cijela ova postavka me asocirala na stvar koju je Tom Hooper uradio u mini-seriji John Adams, gdje je jedan Thomas Jefferson sporedan lik jer je Hooperov junak John Adams, i od toga ne odstupa.

Zašto ocjena nije 10? Zbog scenarija. Replike koje smo toliko puta čuli, zaplet ne pretjerano inventivan, deja-vu. Nedovoljna emotivna involviranost pa svih likova, osim Margaret, skoro pa ironičan pristup na nekim mjestima istoj, kao da je primjetna dosada samog scenarista što se zamlaćuje međuljudskim odnosima. Nedostaje iskri, interakcije, spontanosti  u komunikaciji, no tu je druga sezona.

Kostimi od kojih zastaje dah skoro su pa standard u Hollywoodu, ali kostimi u BE su postavili standarde i za te standarde. Svaka košulja, kravata, šešir, odijelo koje Nucky nosi su kao s naslovne stranice Voguea. Stil je također iskorišten i za podcrtavanje penjanja na ljestvici u gangsterskom svijetu, i kada vidite Ala Caponea u novom odijelu pomislit ćete da odijelo možda ipak čini čovjeka – ta iluzija će trajati sve dok Al ne progovori.

I za kraj, možda je neozbiljno reći, ali segment u kojem sam ja najviše uživala, i koji niti jednom nije omanuo, jest izbor muzike. Randall Poster je u BE bio zaposlen kao muzički arheolog! Pored toga što su koristili muziku najvećih imena tadašnje scene (Sophie Tucker i Eddieja Cantora), Poster i njegov tim pokušali su izvršiti muzičku rekonstrukciju nekih fragmenata do kojih su došli u svom istraživanju. Sve to upotpunjeno, recimo, Avalonom Ala Jolsona, Fascination Nata Kinga Colea, O Lola iz Mascagnijeve Cavalleria Rusticana, Caruso naravno, The Japanese Sandman Nore Bayes, Crazy Blues Mamie Smith, Verdijev Il Trovatore, Louis  Armstrong and His Hot Five u par navrata… Eh! Soundtrack BE je najgenijalniji poklon u 2011.-oj!