Bitka za Pacifik (Pacific Rim, 2013.)

Bitka za Pacifik (Pacific Rim, 2013., 131 min.)

Redatelj: Guillermo del Toro

Scenarij: Guillermo del Toro, Travis Beacham

Glume: Charlie Hunnam, Idris Elba, Rinko Kikuchi, Charlie Day, Ron Perlman

Ocjena: 6/10

Predprodukcijski kaos. Guillermo del Toro zna štošta o tomu. Nakon što je oduševio svijet izvrsnom alegoričnom bajkom El laberinto del fauno, odradio nastavak Hellboya, del Toro se odvažio i pokušao skupiti novac za ekranizaciju H.P. Lovercraftove novele At the Mountain of Madness. Nije išlo. Zadnje vijesti kazuju kako će debeljuškasti Meksikanac još jednom probati prikupiti potrebna sredstva i napraviti film. Potom je došao The Hobbit. Trebao je režirati, ali je na kraju ipak bio samo scenarist. Što nas dovodi do njegova prvog režiranog filma nakon pet godina, odvažne akcijske fantature Pacific Rim.

Predmnijevam da je mokri san gdjekojeg dječaka i djevojčice nježnije dobi vidjeti 3D spektakl u kojemu na suprotnim stranama stoje ogromni robot i godzilasto čudovište. Roboti su naša, ljudska kreacija, zovu se Jaegeri i naša su posljednja linija odbrane, dočim su godzilasta čudovišta gosti iz drugoga univerzuma, a zovemo ih Kaiju. Jaegerima simultano upravljaju dva čovjeka. Kaiju čudovišta vodi želja za destrukcijom svega što poznajemo. Vratimo li se na priču o mokrom snu, shvatit ćemo da taj napaljeni tinejdžer i dalje živi u del Toru, pa je ovo, prije svega, film za tog tinejdžera u njemu, a onda za sve nas koji smo još u dodiru s mlađim sobom. Hvalevrijedno, del Toro.

Ali, kvragu, ali… Pacific Rim je, unatoč svim kvalitetama koje posjeduje, koje ću, nadam se, precizno navesti, manjkav i prosječan uradak. Prvo, osnovno, kapa dolje zbog foršpana koji me odveo na pogrešan trag, jer nije to samo dvosatno lupanje robota i čudovišta. Drugo, sve do posljednjih pola sata, premda i prije toga ima neugodno neuvjerljivih trenutaka, čak i ako je u pitanju neozbiljan uradak, sukobi su Jaegera i Kaijua prikazani na najbolji mogući način. Financije nisu dozvolile da se ti sukobi zbivaju usred bijela dana, pa su tvorci filma, ne bi li bolje skrili neuvjerljvost CGI-a, sve borbe smjestili u mrak, u more, u maglu. Ali, to nije smetalo, sve se moglo primijetiti. Treće, upošljavanje Stringer Bella/Luthera, tj. Idrisa Elbe, i to u jednoj od glavnih uloga, pravi je pogodak, jer upravo je Elba, s ono malo smislenog scenarija koji je imao na raspolaganju, uradio najbolji posao. Četvrto, preočigledni, ali svejedno dobrodošao vizualni homage Scottovom Blade Runneru. Peto, Santiago Segura.

Sada slijede (ne)problemi. Problem, recimo, nisu patetični trenutci, nadahnuti govori vođe, plakanje, jer to je, dojma sam, ujedno i glorificiranje i satiriziranje blokbasterske estetike; to je, jelte, del Toro koji zna što radi i to radi namjerno. Problem nisu likovi dva znanstvenika koji služe k’o prvoloptaški comic relief duo. Problem jest izostanak bilo kakve kemije između Raleigha i Mako. Problem jest dečko koji tumači Raleigha, Charlie Hunnam. U preko dva sata filma taj je dečko uspio promijeniti par naglasaka, boju glasa i, nažalost, nedostajao mu je onaj sjaj u oku koji obično imaju zvijezde akcijskih filmova. Sve to bih nekako mogao i oprostiti, jer to mi ne bi smetalo da se nije dogodilo zadnjih pola sata filma. Akcija, opet ta vražja akcija. Naime, del Toro lijepo gradi atmosferu iščekivanja, u pravilnim intervalima ubacuje pokoju borbu Jaegera i Kaijua, pa se onda moraš zapitati kako mu se dogodilo tih zadnjih pola sata neprestane akcije? Nakon pet minuta lupanja, mene više nije briga tko tu koga udara i zašto. Čak sam i zadrijemao u jednom trenutku. To se ne smije dogoditi. Ne smije mi biti dosadno.

Ovo se može okarakterizirati kao ispunjenje del Torova dječačkog sna; možemo razgovarati o tomu da je Pacific Rim u suštini film za djecu, za dvanaestogodišnjake u nama odraslima, i sve su to validne tvrdnje, ali ja nisam sad, nit’ sam sa dvanaest bio retardirano dijete kojemu možeš podvaliti muda pod bubrege. Guillermu svaka čast za trud, ali ljubav prema publici, kojom su se mogli dičiti njegovi prethodni uratci, ovdje ne vidim. Barem ne u onoj mjeri u kojoj želim vidjeti.