Bezimeni gangster

Piše: Mirnes Alispahić

Bezimeni gangster (Nameless Gangster, J. Koreja, 2012. 134 min.)

Redatelj: Yun Jong-bin

Glume: Choi Min-shik, Ha Jung-woo, Jo Jin-woong, Ma Dong Seok, Kwak Do-won

Ocjena:.7,5/10

Uvijek sam bio mišljenja da s filmovima o gangsterima ne možete fulati i da morate biti neki pravi šaban pa da napravite negledljiv film. Mislim, budimo realni. Neki od najgledanijih I najpoznatijih filmova su upravo filmovi koji se vrte oko gangstera, bilo onih stvarnih ili pak izmišljenih. S tim materijalom, tj. životom nekoga gangstera, ili njegovim usponom i padom, teško da možete omašiti i u najgorem slučaju napravit ćete gledljiv film, ako ne odličan. Vjerojatno zbog toga što u svima nama čuči jedan mali Corleone ili Tony Montana ili Henry Hill koji želi izaći van i napraviti dar-mar u svijetu.

Bezimeni gangster (Bumchoiwaui Junjaeng AKA Nameless Gangster, 2012.) je film baziran na istinitim događajima, ali su likovi u njemu izmišljeni, s tim da je glavni lik takav da ćete cijeli film misliti da je zaista postojao, a sve zahvaljujući fenomenalnom Choiju Min-shiku. Što se tiče tih istinitih događaja, vjerovat ćemo onome što vidimo jer, da budem iskren, i nisam pretjerano upoznat s političkim stanjem Južne Koreje s kraja ‘80-ih ipočetka ‘90-ih, ali ako je za vjerovati onome što će nam se prezentirati na samom početku filma, tih je godina organizirani kriminal u Južnoj Koreji toliko uzeo maha da mu je sam predsjednik države objavio rat, odlučan da ga iskorijeni jednom za sva vremena. Ironično, taj isti predsjednik je nekoliko godina poslije osuđen na 22,5 godine zatvora zbog korupcije, između ostalih stvari. Ovo je jedan od onih elegantnih gangsterskih filmova, bez previše krvi i nasilja, gdje glavni junak većinu stvari pokušava riješiti diplomatskim putem (čitaj: rodbinskim vezama) i svojim lukavstvom. Ima tu i krvi i nasilja, nemojte misliti da nema jer kakav je to gangsterski film bez toga, jel’de, ali mi se čini da ga redateljYun Jong-bin nije želio previše koristiti u pričanju ove priče.

Choi Ik-hyun je carinik u luci, čovjek koji skupa sa svojim kolegama živi od mita i korupcije (kao i većina vladinih službenika), koji postane žrtveno janje nakon što započne krivična istraga u luci te on biva izabran za onoga čija će se glava zakotrljati. Ludom srećom, prije nego će otići s posla, Ik-hyun pronalazi 10 kg heroina u luci pa se preko kolege poveže s lokalnim gangsterom Choijem Hyung-baeom, u interpretaciji sjajnog Ha Jung-wooa. U tom procesu on dobiva batine, upoznaje rođaka i započinje svoj put ka gansterskom zvjezdanom nebu. Ostatak filma pratimo njegov uspon od običnog carinika do čovjeka br. 2 u cijelom Busanu (br. 1, kako to on tvrdi) pa sve do pada i ponovnog pridizanja na noge. Choi Ik-hyun je jedan strašan lik, koji će vam prirasti srcu, a ponajviše zbog, kako sam to već rekao, fenomenalnog Choija Min-shika, koji ga je oživio i dao mu određenu dozu šarma kako to rijetko tko može uraditi. On je lukav, namazan svim mastima, dugoga jezika koji ga često dovede u probleme, ima prilično nizak prag tolerancije alkohola, malu svesčicu punu imena rođaka širom Južne Koreje i sposobnost mačke da se dočeka na noge kako god je vi bacili. On nema nasilnost i okrutnost Tonyja Montane, možda nije nemilosrdan kao don Corleone i teško da se može nazvati kriminalcem i gangsterom u takvom smislu riječi, već je više gangster i kriminalac zlatnoga jezika, sposoban preobratiti svakoga riječju i poklonom. Nešto poput naših političara.U nekoliko trenutaka ćete se i slatko nasmijati zahvaljujući već spomenutom Choiju i njegovom pomoćnuku, tj.zetu i situacijama u kojima se njih dvojica nađu.

Kao  i većina južnokorejskih filmova, tako i ovaj ima određenu društvenu notu, kritiku južnokorejskoga društva, koja se provlači onako usput, kroz pozadinu. Ima tu i još nekih drugih stvari (poput tih rodbinskih odnosa na kojima je Choi izgradio svoju karijeru) koje mi Zapadnjaci nećemo razumjeti jer dolaze iz strane nam kulture pa će nekim ljudima to možda zasmetati što mu se može pripisati kao mana, ali kao što rekoh, ima toga i u mnogim drugim njihovim filmovima pa nam to nije smetalo, barem meni nije. Doduše, u svoje 134 minute film mi se nekako čini nedorečenim. Mislim, vrlo je dobar i vrijedi ga pogledati, ali imam osjećaj da se moglo više. Ipak je redatelj i scenarist Yun Jong-bin imao fore da to malo bolje razradi jer su Korejci rijetko kad sputani trajanjem filma. Doduše, Yun je vrlo mlad redatelj pa mu se to može oprostiti i zanemariti jer ne smeta previše filmu jer je ipak glavni stub Bezimenoga gangstera Choi Min-shik. Moram priznati i da su možda moja očekivanja bila veća pa na kraju nisam dobio u cijelosti ono što sam očekivao, ali to je opet moj problem koji vas ne treba i ne smije spriječavati u gledanju ovog filma. Ako ste ljubitelj gangsterskih filmova, zbog ovoga odabira nećete se pokajati.