Bez zakona (Lawless)

Bez zakona (Lawless, 2012., 116 min.)

Redatelj: John Hillcoat

Scenarij: Nick Cave

Glume: Tom Hardy, Shia LaBeouf, Jessica Chastain, Mia Wasikowska, Jason Clarke, Guy Pearce, Gary Oldman

Ocjena: 8/10

Infatuacija infatigabilnim Nickom Caveom, započeta početkom 21. stoljeća, traje i danas. Veliki australski autor, glazbeni i filmski, ne namjerava posustati niti odustati u šestom desetljeću svog posve događajnog života. Isplatilo se godinama rovati tunelima glazbenog i filmskog podzemlja jer danas je Nick Cave jedan izuzetno atipičan srednjostrujaš. S jedne strane je i dalje sposoban iznenaditi novih glazbenim ruhom začinjenim starim idejama [projekt Grinderman!], s druge je strane sposoban stvarati glorioznu filmsku glazbu [The Assassination of Jesse James by the Coward Robert Ford] te tvoriti nadahnut scenarističko-redateljski dvojac opsjednut filmovima Sama Peckinpaha i Roberta Altmana zajedno sa starim prijateljem John Hillcoatom.

Nakon suradnje s Hillcoatom na njegovom narativno kompleksnom prvijencu Ghosts… of the Civil Dead i violentno-poetskom westernu The Proposition, Cave se još jednom okušao u ulozi scenarista adaptiravši roman The Wettest County in the World Matta Boduranta, unuka najmlađeg od čuvene braće Bodurant koji su operirali ruralnim dijelovima Virginije tijekom razdoblja Velike depresije i prohibicije. Priča prati trojicu braće Bondurant – Jacka, Howarda i Forresta – koji u svoje slobodno vrijeme krijumčare tada zabranjeni alkohol, kao i njihov sukob s organima reda i mira koji, predvođeni psihotičnim Charliejem Rakesom, pokušavaju stati na rep mitskoj i, legende kažu, neuništivoj te besmrtnoj braći Bondurant.

Gorespomenuti Peckinpah i Altman nisu slučajno u jednadžbi. Naime, vidi se utjecaj i jednog i drugog, ali vrijedi spomenuti i pozivanje na Michaela Manna, tj. na njegovu odu Americi 30-ih u gangsterskom krimiću Public Enemies, poglavito u vidu vizualnog prosedea filma. Da se ne bi zaustavio samo na vizualnim čimbenicima Mannova stvaralaštva, Hillcoat ide dalje pa suptilno provlači temu “romantiziranja” najopasnijih američkih kriminalaca toga doba, a nijedna scena u filmu to bolje ne potvrđuje kao ona kada mlađahni Jack Bondurant prvi put vidi Floyda Bannera u akciji. Ambicija, nezaustavljiva sila i konačan cilj koji Jack vidi u Bannerovim očima nagnaju ga da se ozbiljnije nametne svojoj starijoj braći, mozgu cjelokupne operacije, šutljivom Forrestu, kao i neodoljivo simpatičnom divu Howardu, obiteljskoj pijanici. Peckinpah i njegov (pre)cijenjeni uradak The Wild Bunch vječiti je uzor svih filmskih autora koji streme prikazivanju nasilja u njegovoj najkrvavijoj varijanti pa tako i Hillcoatu, dok je, s druge strane, Altman iskorišten u McCabe & Mrs. Miller varijanti ili “znamo na čemu je Amerika nastala”.

Antipod su suštoj brutalnosti i nečistoći tadašnje velike zemlje Amerike Maggie Beauford i Bertha Minnix, ljubavni interesi Forresta i Jacka. Imajući u vidu ograničeno trajanje filma, Cave i Hillcoat odlučili su se za nekoliko simboličnih trikova koji će pokazati koliko je djevojkama stalo do braće: Maggiein pokušaj da mijenja Forresta reorganizacijom njegovih dobro znanih navika i Berthino neuspješno čišćenje Jackovih stopala u crkvi. Iako su i jedan i drugi silno zainteresirani za spomenute žene, oni su – k’o što jednim krasnim, ali kratkim kadrom pokazuje Hillcoat – divlji konji u galopu; posljednji američki naraštaj koji će, barem kratkoročno, poraziti državu; koje čak ni ljubav neće zaustaviti da ispune ono što je, čini se, zapisano u njihovim sudbinama.

Moja najveća bojazan prije gledanja filma bila je kako će se u glavnoj ulozi snaći iritantni Shia LaBeouf, ali nakon gledanja filma moram reći kako bojazan nije opravdana. Omaleni Shia je odlučio nabaciti nekoliko desetina kilograma ne bi li doista izgledao kao jedan od braće Bondurant. Takva odluka i nije čudna kad se zna da su mu braća nitko drugi doli nabijeni te pouzdano dobri Tom Hardy i visoki, jako visoki Jason Clarke. Njegova transformacija, od kukavice koja silno želi uskočiti u cipele nekoliko brojeva prevelike do odlučnog gangstera, scenaristički je izvedena besprijekorno, a jednako je dobro i odglumljena. Stoga, Shia, nevoljko ti skidam kapu. Do poda.

Lawless ipak nije film bez mane, štoviše, daleko je od toga. Iako je, recimo, prikaz kasnih 20-ih i ranih 30-ih autentičan, jedan od najvećih problema filma je iskarikiranost glavnog negativca Charlieja Rakesa, kojeg, doduše, vrsno tumači Hillcoatov miljenik Guy Pearce. Tanka nit dobrog ukusa na kojoj je Pearce uspješno plesao gotovo čitavim trajanjem filma prekinuta je pri samom kraju u, moram to reći, razočaravajućem finalnom obračunu koji je, predmnijevam, trebao izazvati jači udarac u želudac nego što jest. Svejedno, Lawless ne bi smjeli preskočiti jer je, na kraju svega, izuzetno zabavan i, što to ne reći otvoreno, jako dobar film.