Chris Terio, David S. Goyer

Ben Affleck, Henry Cavill, Amy Adams, Jesse Eisenberg, Diane Lane, Laurence Fishburne, Jeremy Irons, Holly Hunter, Gal Gadot

Uobičajena orgija specijalnih efekata i nasilja prilagođena za sve starije od 13 godina.

6,3

6,0

Piše: Dragan Antulov

DC Comics danas dosta podsjeća na carsku Njemačku početkom 20. stoljeća. Isto kako su tada njemačka brodogradilišta štancala sve veće, sve bolje naoružane i sve oklopljenije bojne brodove kako bi na svjetskim oceanima projicirali moć najveće kontinentalne sile, tako sada DC Comics nastoji preko sve spektakularnijih filmova o herojima projicirati na Hollywood svoj status stripovske velesile. I isto kako je Njemačku u tim naporima frustriralo to što je Britanija – zahvaljujući prednosti stečenoj nekoliko stoljeća ranije – ipak zadržavala status neupitnoga mornaričkog hegemona, tako danas DC-jevce frustrira to što je njihov glavni konkurent Marvel Comics takve filmove počeo raditi mnogo ranije i daleko uspješnije, odnosno što je kroz sustav fiktivnih univerzuma i franšiza povezanih crossoverima sebi napravio vlastitu tiskaru novca. DC Comics nešto je slično pokušao učiniti tek nedavno preko novopokrenute franšize o Batmanu, ali rezultati toga tek predstoje, a što se kritičara tiče, ta će franšiza još dugo biti inferiorna Marvelu. Takav se dojam, čini se, stječe nakon “toplog zeca” kroz koji je propušten Batman protiv Supermana, prvi veći filmski crossover, zamišljen kao svojevrsna podloga za vlastit filmski univerzum.

2

Film iza koga stoji Zack Snyder istovremeno je i drugi nastavak sage o Supermanu – koju je Snyder bio započeo sa Čovjekom od čelika – ali i novi reboot inače uspješne i hvaljene sage o Batmanu. Čovjeka-šišmiša ovaj put tumači Ben Affleck, a radnja filma pokušava na samom početku objasniti zašto se on, iako formalno predstavlja pozitivca, mora zakačiti s kriptonskim borcem za istinu, pravdu i američki način života (koga ponovno tumači Cavill). Film započinje scenom spektakularnog sukoba kojim je Čovjek od čelika završio i u kome je Superman na ulicama Metropolisa porazio zloga generala Zoda; perspektiva je ovaj put doduše drukčija, odnosno prikazuje se masovno razaranje koje je izazvalo gomilu žrtava, uključujući i zaposlenike kompanije Brucea Waynea. Tajkun zbog toga postaje uvjeren da je kriptonski dobročinitelj sa svojim nadljudskim sposobnostima predstavlja preveliku prijetnju za sigurnost čovječanstva. Istovremeno novinar Clark Kent (poznatiji kao Superman), istražujući odmetničke aktivnosti u Gotham Cityju, uvjeren je da je riječ o bezobzirnu sociopatu koji krši ljudska prava. Neumitni sukob pak potpiruje i ekscentrični tajkun Lex Luthor (Eisenberg), koji se dočepao jedine stvari koja može likvidirati inače neuništivog Supermana – krtiptonit – te ga nastoji upotrijebiti u vlastite zlokobne svrhe.

Neprijateljstvo kritičara prema Zori pravednika (koje je postalo još veće nakon što je publika opet na ignorirala njihovo mišljenje te, barem u prvom tjednu, producentima omogućila prepune kino-blagajne) može se manje objasniti kvalitetom samog filma, a više time da se već na samom početku znalo da novi film neće samo predstavljati ne baš previše originalnu verziju nečega što je netko ranije već napravio nego će i u konceptualnom smislu biti loša ideja. Tako se Christopher Nolan kao tvorac donedavne trilogije o Batmanu može pronaći među imenima na odjavnoj špici, ali je svima jasno da je on jednostavno bolji za taj posao od Snydera, koji je svoja ograničenja već pokazao nekoliko godina ranije. Isto tako svima je jasno da Ben Affleck, komu scenariji i režija idu bolje od glume, jednostavno mora biti lošiji Batman od Christiana Balea. I, konačno, tu je sam naslov filma koji sugerira borbu između stvorenja obdarena božanskim moćima i sredovječnog tipa s par kul gedžeta. Tu borbu može učiniti ravnopravnom samo jedna stvar čije će ime pogoditi i oni koji su pročitali vrlo malo stripova u životu. Naravno, i ishod je borbe, ma kako spektakularna i kul ona bila, unaprijed predodređen potrebom za novim nastavcima – svima je jasno da će prije nego što dokrajče jedan drugoga, Batman i Superman doći do zaključka da im je interesu zakopati ratne sjekire.

3

Dakle unaprijed je bilo jasno što će se u filmu dogoditi, a to uključuje i “šokantan” obrat u završnici filma koji, naravno, neće biti iznenađenje za poznavatelje stripovske sage o Supermanu, i koji će, naravno, biti kompromitiran cliffhangerom i nužnim nastavkom. Ostaje samo kako će to sve Snyder napraviti. Za razliku od Čovjeka od čelika, koji je ionako mračan, Snyder koristi Batmana kao izgovor da novi film učini još mračnijim i neugodnijim, trpajući u njega niz potpuno konfuznih scena (poput Batmanove vizije budućega apokaliptičkog sukoba sa Supermanovim sljedbenicima). Tu i tamo nađe se mjesta za pokoje ozbiljno pitanje i poneku pametnu riječ o tome treba li čovječanstvo vjerovati ljudima s apsolutnom moći, čak i kada su im namjere najplemenitije, odnosno kako bi javnost reagirala na superheroje u stvarnom životu. Snyder je međutim sve to već usvojio prije dosta godina u Čuvarima koji, iako inferiorni u odnosu na kultni predložak Alana Moorea, u usporedbi s ovim filmom izgledaju kao remek-djelo. Ono što je preostalo u ovom filmu jest uobičajena orgija specijalnih efekata i nasilja prilagođena za sve starije od 13 godina, uključujući predvidljivi obračun s digitalnim superčudovištem koji se, dakako, odigrava usred noći na izoliranu mjestu. K tomu izraelska manekenka Gil Gadot u ulozi Wonder Woman i njezina deus ex machina pojava na samom kraju filma tu su manje kao mamac za muške gledatelje a više kao izraz nedostatka bilo kakve Snyderove kreativne energije. Možda sljedeći filmovi budu bolji i možda DC Comics malo više počne brinuti o kvaliteti i manje o kvantiteti. Ali, dok se to ne dogodi, može se reći da se onima koji traže nešto malo više od superherojskog filma u Zori pravednika smrklo.

12 komentara za “Batman v Superman: Zora pravednika

• Dadeaux says:

Autor ispravno kaže da je ovo film “za sve starije od 13 godina”. Ja bih dodao – ali mlađe od 15.

• Ivek says:

Gil…?
    Ok…. Svima koji su gledali film je jasno da se WW nije tek tako pojavila na kraju filma. “Tu i tamo se nadje mjesta za ozbiljno pitanje”? Majko mila pa to je sredisnja tema filma… Ben je lošiji od Balea? Wow… Ne, nije.
    Čini mi se da je netko pojeo jednu trulu rajčicu previše. Savjetujem čitateljima da pogledaju film, pogotovo fanovima stripa.

Ovdje prije gledanja treba očekivati potpunu katastrofu. Onda postoji šansa da se, kako se meni dogodilo, čovjek ugodno iznenadi što je film sasvim gledljiv. Nema tu ničeg pamtljivog i svaka Draganova je na mjestu, ali Affleck je ispao skroz okej, a Gadot i više od toga. Mislim da je glavni problem u smrtnoj ozbiljnosti koja može funkcionirati samo uz vrhunsku priču i likove (vidi Nolanovu trilogiju), čega ovdje naravno nema. U Marvelu su bar shvatili da gledatelju moraš ponuditi humor ako već nemaš ništa drugo.

• dilatal says:

kako uopce komentirati film nakon martha vs martha scene

• dilatal says:

i da mi je znati koji bog je mamou stavio na plakat ispred holly hunter ili fishburnea hahah

• senor says:

“Snyder koristi Batmana kao izgovor da novi film učini još mračnijim i neugodnijim, trpajući u njega niz potpuno konfuznih scena (poput Batmanove vizije budućega apokaliptičkog sukoba sa Supermanovim sljedbenicima).”

Ok, ni ja ne mislim da je ovo najbolji film ikad, ali…
    ROFLMAO… Supermanovi sljedbenici ?? Za stvarno ? Mislim s obzirom da čovjek koji je pisao recenziju daje hintove da poznaje stripove gurajući nam pod nos činjenicu da je Clark Kent zapravo Superman jer onak čisto ak ne znamo, pa da nam on to pojasni… :)

Jer, ne, to nisu Supermanovi sljedbenici nego Darkseidovi podanici (Parademonsi), sluge ili kako hoćeš. Cijeli film nam daje teasere njega. Kad Lex Luthor kaže gledajući na onu sliku s demonima (vragovi ne dolaze iz zemlje pod nama nego iznad nas, iz nebesa…) tu je svakom ko je ne čitao stripove, neg pogledao jednu epizodu crtića sve jasno. Mislim fakat ono…

I btw, ono što najbolje funkcionira u filmu su upravo Batman i Alfred. Affleck je pojeo, sažvakao i izbljuvao tragično isfuranog Balea kojem se nije dalo glumit Batmana više niti u “The Dark Knight” pogotovo kad je shvatio koliko sucka kao glumac u odnosu na Ledgera.

Irons pak owna ulogu što se i očekivalo.

I da, ko što je neko iznad rekao, prvo pogledajte film, pa onda donesite svoje mišljenje o njemu. Nemojte pustit da Vam neki hater implantira svoje negativnno mišljenje, a na kraju i ak vam je loš, treba sačekat blu ray verziju koja će donijeti navodno gotovo pol sata izbačenog materijala. Iako, film vrijedi vidjeti i ovako. Upravo zbog Benovog pristupa liku Batmana.

• Deckard says:

Wonder Woman ima identičnu ulogu kao Catwoman u Dark Knight Rises, kao i tajming pojavljivanja. Zanimljivo da su tamo svi bili oduševljeni, a tu je to nešto kao loše. Nije da je film nešto ekstra posebno, ali funkcionira. I ove paralele s Nolanom su promašena meta jer Nolan nije radio ovakav VS projekt, a kad je i radio (Rises) gdje se pojavljivalo više likova, jednako je popušio i napravio do zla boga naporan film.

• Zip says:

Iskreno, ne funkcionira i dovoljno govori kako je film prihvaćen. Film je razočaranje. Daleko su oni od Marvela.

• Jervis Tetch says:

Ovo mi je baš super kritika… onak kad autor dođe i prosipa stripovsko znanje (jer svi mi moramo znati da je autor vjerojatno intenzivno iščitao slavni ”Death of Superman” *mo’š si mislit’*, kao uostalim i svi rođeni tamo negdje 70-ih ili 80-ih, pogotovo jer su se američki stripovi odlično nabavljali u bivšoj Jugi), a onda Darkseidove minionse proglasi ”Supermanovim sljedbenicima”, jer…. eto, to je fakat logično xD

Svakako, daleko od toga, kak je rekao senor, da je ovo najbolji film ikad, ali mi se čini da je autor ove kritike jednostavno išao ”biti trendy” pa je pročitao više kritika o ovom filmu nego što se bazirao i istražio za sam film… ispada kao prosipanje pameti, a zapravo je reciklaža već davno izrečenog, prilično neargumentiranog i nesuvislog pljuvanja ovog filma. Suludo je uspoređivati ovo s Marvelom (jer, budimo realni, Marvelovi filmovu su neozbiljni i nemaju nikakve veze s atmosferom DC-jevih uradaka) ili s Nolanovom trilogijom, koja je potpuno drugačije pristupila materiji (po toj logici možemo usporediti Schindlerovu listu i ‘Allo ‘Allo!); djeluje kao pretjerivanje (vidim sad da je i Deckard to rekao). Mislim, više je pažnje u ovoj kritici posvećeno usporedbama s Marvelom i Nolanom nego samom filmu… dude, seriously xD

Nije mi, doduše, jasno kak malo tko stvarno shvaća značenje riječi ‘serijal’, odnosno sve konotacije iste. Ak je nešto serijal, znači da će biti više nastavaka i znači da će određene scene, koje su ubačene u ranije dijelove, biti objašnjene kasnije i suludo je kritizirati film zbog ”nesuvislih scena” koje će u cjelini imati smisla, jer je izgledno da će JLA predstaviti Darkseida i Apokolips. Onda Batmanova vizija ima smisla i onda tek malo scena u filmu ostaje doista konfuzno. Ne znam kak to ljudima nije jasno :S

Isto je što se tiče i Wonder Woman, kako je Deckard rekao – kad je to identično uradio Nolan s Catwoman, e onda je bilo super jer je to Nolan i jer je Nolan bolji od Snydera i jer su Nolanovi filmovi nešto najbolje ikad, kaj ne?. Daleko od toga da sve ovo nije istina, ali činjenica da je Nolan genijalac ne umanjuje vrijednost ovog filma niti određenih postupaka. Wonder Woman je jedan od najzanimljivijih aspekata filma… isto kao i Alfred, kojeg je Irons odglumio apsolutno savršeno, a gluparija da je Affleck lošiji od Balea me nasmijala čak i više od ovih Supermanovih parademona xD Affleck je univerzalno pohvaljen za ovu interpretaciju i ona će, čvrsto vjerujem, nadići Baleovu, koja se kroz tri nastavka pomalo razvodnila i Nolanovi filmovi su više ovisili o villainsima (Joker, Bane, Two-Face), Gordonu i odličnoj priči nego o umjereno dobroj interpretaciji samoga Balea.

Što se tiče ozbiljnosti i mračnosti filma, ne vidim gdje je tu problem, iskreno :/ Ja sam čitao i intenzivno pratio stipove o Batmanu i doista sam velik fan DC-ja i mogu reći da mi je ovolika količina mračnosti konačno legla s obzirom na stripovska iskustva. Burtonovi filmovi su bili dosta dječiji, Schumacherovi previše gay, a Nolanovi su imali jednake veze sa samim stripovima kao i crtići o Asterixu s povijesnim činjenicama. Ovdje je konačno uhvaćena esencija samoga stripa i ne vidim zašto to ljudima smeta; to što je film mračan i nekome to smeta, govori o gledatelju, a ne o filmu.

Da, film ima dosta nedostataka (iako će neke sigurno riješiti kućno, prošireno izdanje iz srpnja), traje duže neg što bi trebao i neke stvari su se mogle izbaciti, ali da je to za 4 ili čak i 6? Da je za ovakvu kritiku, koja djeluje kao prepisana, bez argumenata? Ni komentara o Luthoru i Alfredu, ni riječi o Zimmerovoj genijalnoj glazbi, kao ni o simbolici određenih scena… pomalo razočaravajuća kritika :/ Senor je super rekao – pogledajte film, odlično funkcionira i ovako, a dodatnih pola sata će samo učvrstiti cijelu fabulu i dati joj potpuni smisao (kao i proširena verzija Watchmena).

Inače, naišao sam i na jednu pozitivnu domaću kritiku, možda na momente i previše pozitivnu, ali vrijedi vidjeti i drugu perspektivu: https://cijelijesvijetpozornica.wordpress.com/2016/03/28/batman-v-superman-dawn-of-justice-2016/

• AM says:

Ovaj film je remek djelo u odnosu na Civil War.

• MovieFan23 says: