Avatar

Piše: Matej Lovrić

Avatar (2009.)

Glume: Sam Worthington, Zoe Saldana, Sigourney Weaver, Stephen Lang, Giovanni Ribisi, Michelle Rodriguez

Režija: James Cameron

Analizirati najskuplji, najkontroverzniji (bar u sferi mainstreama), najrazvikaniji, a vjerojatno i najiščekivaniji naslov kompletne 2009. već po defaultu nije lagan, a ni zahvalan posao. Prije same analize, posvetimo se načas okružju. Dakle, onaj koji dirigira svime je samoprozvani „king of the world“, legendarni majstor SF-akcije (a i još  ponečega) James Cameron, čije je ime dovoljno da pokrene masovnu histeriju u filmskom svijetu. Za razliku od nekih drugih „majstora blockbustera“  (Michael Bay, Roland Emmerich, Wolfgang Petersen ili noviji izrodi poput McG-a), od Camerona smo, ruku na srce, uvijek dobijali vrhunski, a u dobrom broju slučaja i revolucionarni proizvod. Drugi Terminator i Aliensi i dalje se smatraju oglednim primjerima savršene kombinacije znanstvene fantastike i dinamične akcije, dok su T-1000 i kraljica svih aliena bili dotad neviđeni specijalni efekti. Prvi Terminator odavno ima status kultnog klasika, a u Cameronov djelokrug ulazi i simpatično izrugivanje akcijskim herojima pod nazivom Istinite laži te, naravno, Titanic, koji ćemo tretirati kao situaciju u kojoj cilj opravdava sredstvo (novac, Oscari te ticket za ogromne budžete u budućnosti).

I tako, godinama smo znali da Kanađanin nešto kuha, sprema i miksa, slinili kad su se pojavile prve slike i gutali vijesti i novosti. Saznali smo i to mistično ime Avatar, vidjeli da se veze sa Sigourney nisu prekinule, gajili nadu da Sam Worthington i dalje želi biti profesionalni glumac nakon Terminator: Salvationa i ronili suze kad Michael Biehn nije upao u postavu. I, dakako, imali smo potpuno pravo očekivati nešto dosad neviđeno i računati s tim da će Cameronovo čedo, u najmanju ruku, biti kino-događaj godine. Čekali smo, čekali i dočekali. Susret s magičnim i futurističnim svijetom Avatara za mnoge od nas bio je prvi susret s 3D filmom uopće, ali je ubrzo postalo jasno kako mnogi nisu zadovoljni navodnim kopiranjem nekih sličnih predložaka u radnji (najčešće su se spominjali Ples s vukovima i Posljednji samuraj) i, kako su glavni pljuvači tvrdili, kronične neinventivnosti u svemu osim u specijalnim efektima. Je li to uistinu tako? Je li veliki James odjednom postao rob estetike i stilistike, zanemarivši sve ostalo? Nije.
Na samom početku upoznati smo s Jakeom Sullyjem (Worthington), obogaljenim bivšim marincem, koji prihvaća postati pokusni kunić u vrlo specifičnom projektu. Naime, godina je 2154., a globalna korporacija RDA bavi se iskorištavanjem resursa na zemljolikom mjesecu planeta Polyphemus, Pandori. Atmosfera mjeseca je smrtonosna za ljude, koji se kreću uz pomoć maski, no znanstvenici stvaraju tzv. avatare, reprodukcije tijela tamošnjih domorodaca Na’vija koja uskoro, uz pomoć nekakvih komora, bivaju povezana s umovima troje ljudi – Jakea, dr. Augustine (Weaver) i znanstvenika Spellmana (Joel Moore). Fokus zbivanja je na Jakeu, koji, odlično se snašavši u novom tijelu i druženju s domorocima, biva zadužen za zadobivanje povjerenja dotičnih, tj. objašnjavanju kako će ih RDA sravniti sa zemljom ako ne presele selo s golemog izvora resursa. No, situacija i nije tako jednostavna, budući da se Jakeu primitivci i njihov život u skladu s prirodom, kao i mogućnosti trometarskog plavog tijela, iznimno svide.

Pomalo je zatupljujuće slušati sve te „instant-znalce“ i njihove pričice o neoriginalnosti Avatara, nedovoljnom razvoju radnje i uzimanju ideja od nekih prošlih hitova. U redu, činjenica je kako radnja uistinu vuče na neka spomenuta djela, no filmska umjetnost je postala toliko glomazna da je gotovo nemoguće napraviti novitet u kojem niti jedna scena ne vuče na nešto viđeno. Nepobitna je činjenica kako je Avatar u rekordnom roku postao globalni fenomen i kako je, bez ikakve dileme, najvažniji film cijele 2009. Zašto, ako je (po nekima) sve to tako neoriginalno?

Gotovo je komično čuti kritiku nedovoljnog razvoja radnje u filmu koji je stvorio vlastiti svijet, koji funkcionira, ako dopustite, poprilično originalno. Pandora je, doista, ono što smo s pravom očekivali. Brojna šumska i ina bića, život i običaji domorodaca, čak i razne mobilne jedinice Zemljana su ono što izaziva pojačavanje pulsa i izaziva onaj divan osjećaj ultimativne satisfakcije umjetničkim djelom. Sve one gluposti o ogromnom budžetu padaju u vodu onog časa kada trezveno razmislite i shvatite kako se budžet, uistinu, vidi. U tom magičnom svijetu, Cameron nagrađuje gledatelje u svakoj sceni, ubacujući gomilu oku ugodnih detalja, koji dokazuju kako se predanost i trud definitivno mogu spojiti s produkcijom ovog blockbustera. Ne možemo zažmiriti ni na vrlo dobar razvoj likova i njihovih odnosa (obratite pozornost na onaj između majčinske dr. Augustine i razigranog Sullyja) ili prikaz sudara udaljene i primitivne kulture s gramzivim kolonizatorima naše rase. Dubinu filma dokazuju i brojne studije koje se bave njegovim pravim smislom i porukom. Kritika raznih kapitalističkih perverzija, kroničnog materijalizma, nestanka humanosti i nemogućnosti za bilo kakvom osim nasilne diplomacije? Da, sve to. Avatar je blockbuster o kojem se dade dugo i konstruktivno razmišljati, što mu je vjerojatno i najveći kompliment. Suvišno je napominjati kako je vizualna prezentacija savršena. Bitke, manje i veće, čisti su eye-candy i povlače pitanje – kako to da je James tako prokleto dobar u svom poslu? Zašto mu se, realno, u SF akciji nitko ne može ni približiti? Osim najizbrušenijeg smisla za dinamičnu režiju, on nam uvijek nudi korak više. Ne zaboravlja likove, scenarij, radnju i poruku, ne zaboravlja kako se o pravom filmu mora razmišljati i dugo nakon samog izlaska iz kino-dvorane.

Želite konačnu ocjenu? Daleko najvažniji, najkompletniji i najdorađeniji film 21. stoljeća. Jedan od najvećih blockbustera svih vremena i apsolutna filmska revolucija. Narednik James? Ma dajte, Akademijo, molim vas.

Ocjena: 9/10