Another Earth

Another Earth (2011., 92 min.)

Redatelj: Mike Cahill

Scenaristi: Brit Marling, Mike Cahill

Glume: Brit Marling, William Mapother, Matthew-Lee Erlbach

Ocjena: 8

»Within our lifetimes, we’ve marveled as biologists have managed to look at ever smaller and smaller things. And astronomers have looked further and further into the dark night sky, back in time and out in space. But maybe the most mysterious of all is neither the small nor the large: it’s us, up close. Could we even recognize ourselves, and if we did, would we know ourselves? What would we say to ourselves? What would we learn from ourselves? What would we really like to see if we could stand outside ourselves and look at us?« – Richard Berendzen

Jedne sasvim obične večeri prilikom proslavljanja upada na prestižni MIT, Rhoda, djevojka simpatičnog imena, odlučuje napraviti ono što nas uče da ne radimo prilikom prve testne vožnje u automobilu – sjesti za volan u alkoholiziranom stanju. Tim činom Rhoda određuje svoju sudbinu. Ali, ne samo svoju. Naime, dok obitelj Burroughs bezbrižno sjedi u svom autu, pjevuši pjesme i čeka zeleno svjetlo na semaforu, omamljena Rhoda promatra noćno nebo i novu pojavu na njemu. Boom! Kada napišem »jedne sasvim obične večeri« u uvodu svoje najrecentnije recenzije, jasno je svakomu tko je pročitao dvije knjige u   životu da jedna sasvim obična večer nije uopće »sasvim obična«. Neobična je, na najtužniji i najružniji mogući način. Miješa osjećaj ultimativnog dobra i zla,  sreće i nesreće ili, da ne budem prestrog, pažnje ili nepažnje.

Svi ćemo doživjeti trenutak kada moramo odabrati naš put i, tada to još nećemo znati, našu sudbinu. Naći ćemo se na račvanju staze i pred nama će biti izbor   Krenuti desno, krenuti lijevo. Ako ste poklonik glazbe ili političkih ideja Marka Perkovića Thompsona, onda je vaš izbor jasan. No, što ako niste? Odabrat ćete lijevo/desno i danima, mjesecima ili godinama kasnije probudit ćete se u krevetu i pitati što bi bilo da ste krenuli lijevo/desno. Što biste pak napravili kad bi treći kamenčić od Sunca – čiji smo nezahvalni gosti – dobio brata blizanca; Zemlju jako sličnu ili čak istu našoj? Biste li bili zaintrigirani mišlju o drugom sebi, bi li ga/je htjeli upoznati, provjeriti što je on/ona odlučio/la kada je »gorilo«; kad se radilo o životu, smrti ili, jednostavnije, odabiru boje džempera koji ste nakon dugog zagledanja u izlogu kupili? Bi li vas zanimalo koliko ste drugačiji/slični? Ja bih, priznajem, prvi čekao u redu.

U toj zamornoj potrazi za odgovorima naći će se i Rhoda nakon što odsluži svoju kaznu i izađe iz pritvora. U onom trenutku kad skupi dovoljno živaca da zakuca na vrata John Burroughsa – jedinog preživjelog nakon automobilske nesreće, udovca, oca koji je ostao bez sina – Rhoda izgubi hrabrost: predstavlja se kao čistačica koju je poslodavac poslao da čisti okolne kuće, prvi put gratis pa, ako se recipijentu čišćenja svidi njen učinak,  mogu se dogovoriti i oko kasnijeg aganžmana uz plaćanje. John prihvaća njenu ponudu i ona počinje čistiti njegovu kuću, a stanje u kojem zatiče njegovu kuću, potpuni kaos, odraz je njegovog unutrašnjeg stanja. Između svih međuljudskih odnosa koje nam predstavljaju redatelj Mike Cahill i njegova koscenaristica i tumač glavne protagonistice, Brit Marling, u pozadini se vrti znanstveno-fantastični element cijele priče – tajanstveni planet u potpunosti sličan našoj Zemlji.

Detektirati utjecaje Cahilla i Marling nije isuviše zamoran i težak posao. Od motiva čišćenja kuće (čišćenje će organizirati, stabilizirati život onomu koji je izgubljen) koje je, volim tako misliti, preuzeto iz Chungking Express, još jedne Kar-waieve izuzetne posvete nemogućim ljubavima, preko estetike indie filmova koji svoje premijere najčešće doživljavaju na Sundance Film Festivalu pa sve do vizualne poetike na tragu Terrencea Malicka, Another Earth je, kadar po kadar, perfektno izbalansirano filmsko djelo s pogođenom nijansom depresivno-plavičaste boje koja krasi ekran, oporim glazbenim tonovima, dojmljivim ter sugestivnim nastupima dvoje protagonista i radnjom koja vas, bez po’ muke, tjera na razmišljanje.