Američki varalice (2013.)

Ne znam jeste li bili u kinu ovih dana, ali ako jeste sigurno ste primijetili foršpan za film The Legend of Hercules. Ako ste primijetili foršpan, primijetili ste i tipa koji tumači naslovnu ulogu. Zove se Kellan Lutz i posjeduje uporabnu vrijednost iskorištenog kondoma. Tog i takvog Kellana Lutza redatelj bi David O. Russell u najgorem slučaju transformirao u nemotiviranog Bena Afflecka, što je i dalje bolje od motiviranog Kellana Lutza. Što su nekoć za glumce bili Kazan, Wyler, Zinnemann i Cukor, to je danas O. Russell. Činjenica, nikako smiona pretpostavka.

O. Russell ima i mana, svakako. Nekoć je to bio temperament, zbog kojeg je završio u šakačkom obračunu sa Clooneyjem i verbalnom prejebavanju sa Tomlin. Danas je to sklonost ustupcima. Kako drugačije objasniti treći čin dramedije Silver Linings Playbook? Hrabro, precizno portretiranje osoba s bipolarnim poremećajem u prva dva čina zamijenjeno je mlakom, romantičnom završnicom, pa je konačan opis spomenutoga uratka, umjesto „punovrijedan“ – „vrijedan“. American Hustle, njegov novi uradak, posjeduje sličan, no znatno manji problem.

3

Ah, sedamdesete. Plodno razdoblje američke kinematografije. Plodno razdoblje za prevarante svih vrsta, također. Sitni, krupni. Obični ljudi, političari. Irving Rosenfeld je običan tip, koji stremi ka tomu da postane krupna riba. Da na bilo koji način ostvari američki san. Nezasitan, kako u privatnom tako i u poslovnom životu, završava u raljama FBI agenta Richieja DiMasa. Za slobodu svoju, kao i slobodu suradnice i priležnice Sydney Prosser, Irving odlučuje raditi za FBI: četiri slučaja i otplatit će svoj dug američkom društvu. Zaokret slijedi, dakako. Richie odlučuje uhititi moćnog političara Carminea Polita, te time sve uključene uvaljuje u svakojaka govna.

Što nedostaje? Čvršći scenarij. Razlog? Autor originalnog scenarija bio je Eric Singer. O. Russell ga je u toj mjeri prekrojio, da je na kraju i njemu pripisano pisanje scenarija. Nažalost, nije uspio pomiriti dvije različite vizije. Singerova je, tvrde izvori, svu pažnju poklonila samom činu prevare, dočim je O. Russell pokušao pripojiti i ne pretjerano osmišljenu studiju karaktera, ali i uspješno ubosti u stražnjicu tadašnje američko zakonodavstvo, koje nije prezalo od navlačenja ljudi na, takoreći, grijeh. Otud isuviše zbrzan treći čin, rekao bih.

4

Prednosti? Premda je jasna O. Russellova ideja, da i prevaranti imaju srce, znaju što je prijateljstvo te kako se teško stječe, prva je i osnovna želja autora da zabavi publiku. Uz pomoć frenetična tempa, prvoklasnog izbora glazbe u filmu i zbilja duhovitih dijaloga, O. Russell stvara niti u jednom trenutku dosadan film te ostavlja dosta prostora glumcima za improvizaciju. Bale je opet kameleon. Desetak kilograma teži nego što inače jest, sve sa Božo Sušec začešljanom kosom, svojim fizičkim izgledom priziva u sjećanje De Nira iz The Untouchables faze. Ističu se i Cooper, Adams i Lawrence, a pamtljive epizodne nastupe ostvaruju i Louis C.K. i Jeremy Renner.

Slabiji od The Fighter, bolji od Silver Linings Playbook, American Hustle ne donosi neka nova O. Russellova rješenja. I dalje se ističe njegov hvalevrijedan rad s glumcima, intrigantan, tečan lebdeći rad kamere, kao i sposobnost uvjerljivog oživljavanja razdoblja u kojemu je film smješten. S druge strane, iznenadna je produktivnost redatelja možda dovela i do zamora materijala, pa bi bilo pametno i svrsishodno uzeti koju godinu predaha, napisati zaokruženiji scenarij ili, pak, čekati da mu ga netko dostavi.

17 komentara za “Američki varalice (2013.)

• Boris Prole says:

Taj Hercules me sigurno zanima vise od recenziranog filma.

tja, dala bih mu verovatno istu ocenu

mene je oduševio bejl, možda jer mi je inače ne u srcu, i po prvi put čini mi se je transformacija radila za lik i film, a ne za (uglavnom) nominacije i marketing

drugi dominantan utisak je da je celi film kao kakav diplomski rad glumaca i reditelja koji su mejnstrim, a žele više. manje od uspelog omaža puno više od kopija, ali eto nekako kao da su glumili ono što se od njih očekuje

• Latz says:

@Boris Prole — kakav god ti bio ovaj film Hercules neće završiti kao ‘direct to video’ (ili koji god danas medij) samo zbog utrošenih para u produkciju, a nikako zbog prikazanog jer i naslovni glumac i sam zaplet izgledaju u rangu ‘Masters of the Universe’ is 80-ih samo s boljim specijalnim efektima…

sve u svemu prejadno.

• American Hustle je meni potpuno izgubljen film u priči, gdje su likovi (ali zapravo glumci) preuzeli kontrolu nad filmom. Russell je toliko neprimjetan ovdje, da se ta njegova mlaka priroda primjećuje čak i kadriranju, gdje dosta često on kamerom prati glumca umjesto da rade u tandemu. Najgore od svega je što sam sve te glumačke izvedbe kao već vidio, osim možda Balea u ulozi njujorškog smutljivca. Priča je totalno izvan kontrole, nema ni glavu ni rep, a još manje me bilo briga hoće li se itko od njih izvući ili neće. A kad počne s režiranjem emocija i poante putem glazbenih brojeva… Sve u svemu neopravdano hvaljeno i nadam se da neće dobiti nijednu nagradu, izuzev možda produkcijskog dizajna, kostima i šminke, jer su to odlično napravili.

Ako kamerom prati đeniferinu guzu ja sam s tim ok.

• Marcus says:

ne znam, meni je hustle za sada film godine. jedini film koji sam poželeo da pogledam ponovo nakon što sam ga pogledao prvi put. vrhunski zabavan “clutter” od filma, prepun sitnih uvaljenih detalja. genijalno odigrane uloge, j-law je u nekoliko scena tu pokazala talenta, znanja i ingenioznosti više nego u celom SLP, amy vrhunska, bale provereno odličan. jedino mi je bradley cooper ispod ostalih, zato što prosto reprizira ulogu u SLP i ne dodaje ništa novo.

• denis says:

Točno što je Marcus rekao: jedini film koji bi ponovo pogledao. Uz svu dobru volju, mislim da ponekad pišemo i bedastoće. Pa film nije priča, Film je kako je ta priča uobličena, dakle sama dramaturgija i koliko te je sposobna uvući u sebe.
    Russel se diže. Slažem se da je film bolji od Silver lining. Rad kamere izuzetno zanimljiv, nikad ti prijelazi uđu u scenu s jedne strane izađi s druge nisu bili toliko dinamični a toliko diskretni.
    Mana mi je možda taj već – već viđeno – pomalo otrcani rasplet, i možda mali nedostatak (ali nije bilo ni vremena) scena iz Cooperova života i obitelji.
    Sama priča malo asocira i na Grijehe očeva.
    Uglavnom, za ono što film čini filmom – jako dobro.

• Oz says:

Slažem se s Marcusom, Jennifer je u ovom filmu puno bolja nego u SLP, vrlo vješto izražava emocije svoga lika i to je jedna od onih uloga koja djeluje kao da nije glumljena već stvarna. Ipak, meni je zvijezda ovog filma Amy Adams, koja svakom svojom ulogom dokazuje da je vrh vrhova. Jako bih htio da ona osvoji Oscara, ali za to naravno nema realne šanse pored Cate.

• anaturi says:

Ne znam zašto se uspoređuju SLP i American Hustle… To su dvije sasvim različite tematike s istim redateljem. U mnoštvu filmova koje smo imali ovu godinu, ovo je jedan od rijetkih koji me uspjeo zadrzat “na ekranu”. Genijalan početak i neprepoznatljivi Bale su nagovijestili da će ovo biti O Rusellove varalice a ne Singerove. I, po meni, je to vrhunski napravio. 😀

• Trampi Švorc says:

Damjan Raknić je sve rekao, slažem se u potpunosti. Loše potrošenih 30kn za kino, dosada od filma. Baleova nominacija temelji se na 20 kilograma viška i umjetnom kosom, imao je znatno boljih uloga, nezaslužena nominacija.

• zd.enko says:

*isprika došao sam malo sr**, komentiram prvi puta tu

ja ne znam koliko filmskih kritičara ima u RH, ali čini mi se jako puno, a poštene kritike ni za lijeka

(ako mi netko objasni kako Njegić u slobodnoj još piše … )

i žao mi bude kad vidim da tu na FAKu većina ‘kritika’ bude dužine ni kartice teksta u kojoj ‘kritičari’ nisu daleko odmakli od srednjoškolske zadaćnice

*a nešto i o filmu

kao što su neki u komentarima napomenuli ovaj film bi mogao gledati ne dva, nego dvadeset puta zbog dvije meni najljepše žene danas na filmu u odličnoj kostimografiji iz opet meni zanimljivog razdoblja (haljine … bolje od pornografije)

s druge strane, nažalost, film nije ništa drugo do adolscenskog bling-festa razine ‘operation swordfish’ (taj mi trenutno pada napamet) ili nebrojenih sličnih filmova napravljenih po špranci -> novostečeni shiny-uzbudljiv lifestyle; banalan, a naoko kompliciran zaplet; banalan – deus-ex-machina rasplet <- s jedinom razlikom što je film o kojem govorimo period movie

*i ne mogu da se ne osvrnem – usporedba s SilverLPB

SLPB je relativno ozbiljan film koji se na relativno ozbiljan način bavi stvarnim problemom jednog dijela populacije i stoga je relevantan te naravno da mu se može zamjeriti 'hollywoodski happy end' kojemu je alternativa da su likovi bolesni i da vjerojatno nikada neće biti funkcionalni i pronaći sreću – zato mi teško pada vidjeti da se ljudi koji pretendiraju biti filmski kritičari ne mogu pomiriti s činjenicom da hollywoodski filmovi jednostavno završavaju sretno ( i pri tome su često iskreniji od wannabe deep and unsettling završetaka )

uglavnom ova dva filma nisu za usporedbu

* sada kada sam svima dokazao da sam najpametniji mogu poći u miru

• zd.enko says:

e btw citiram, ove dvije rečenice jedna za drugom

‘Slabiji od The Fighter, bolji od Silver Linings Playbook, American Hustle ne donosi neka nova O. Russellova rješenja.’

znači, fali ono ‘In my opinion’, i zatim:

‘I dalje se ističe njegov hvalevrijedan rad s glumcima, intrigantan, tečan lebdeći rad kamere, kao i sposobnost uvjerljivog oživljavanja razdoblja u kojemu je film smješten.’

opet znači, generičniju rečenicu teško je zamisliti

rad s glumcima? wtf
    tečan, lebdeći rad kamere? da, imali su kolica i prespavali smo zadnjih dvadeset godina pa je ovo stvarno iskorak

stvarno sam neugodan pijanac

• Mario says:

80% filma je dosadno. Glumci briljantni. C. Bale i A. Adams su savršeni – da li će dobiti oskara – trebali bi (sorry Di Caprio).
    Usporedba sa Silver Linings – glupa usporedba.
    Sve u svemu 7/10 sa napomenom na odlične glumce.

• thora says:

bale me nije impresionirao jer je, baš tak, desetak kila teži i malo ćelaviji. glumi dobro, ali ne tolko dobro. moj dojam ovog filma je digla kostimografija za dobrih 40%. film je dosadnjikav, nije me briga za likove. štoviše, držala sam fige da se svi na kraju međusobno poubijaju. =)

• perrizza says:

Bale je maestralan, a i ostali nisu losi. Film nista specijalno. Svako ko je nekada gledao britansku seriju Hustle, slozice se da je svaka epizoda bolja od ovog filma.Tako da, zaplet vidjen nebrojeno mnogo puta, glumci odlicni ali izgubljeni u predetaljnom a opet nedorecenom filmu..
    Sve u svemu 7 i ne bih ga gledala ponovo. Sa druge strane, Dallas Buyers Club, remek delo gde i Metju i Leto i sam film zasluzuju najvisa priznanja.
    To je moje skromno misljenje kao velikog ljubitelja filma

• denis says:

Od Hustle nisam toliko očekivao, dok sam od Buyers cluba ipak dobio malo manje nego sam očekivao. Buyers club je velik film, kojemu su uloge toliko ekstremne da sam za vrijeme filma razmišljao da bi u glumačkoj pripremi zakonom trebalo zabraniti prevelika mučenja samoga sebe – što je Leto učinio od sebe je prebolesno…. gdje stadoh. Za razliku od velikog i zaokruženog CRAZY dotičnog redatelja, Buyers club pomalo pada pri kraju. To me rastužilo, inače bi bio jako jako dobar.
    Bez obzira na to, ekipa će uvijek više hvaliti Buyers jer je to strašno cool tema u strašno cool sida ozbiljnom filmu, za razliku od Hustle koji je “samo još jedan u nizu hollywoodskih”. Osobno, ono što mi se posebno sviđa kod Hustle je najviše to što je toliko bolji, elegantniji i inteligentniji od prehvalejnog i upravo zato iritatnog Arga. Kao da je ispravo štetu načinjenu Argom (filmom koji je ok… sa solidnim glumom i režijom, ali na trenutke nevjerojatno banalnom radnjom i zamornim plitkim akcijskim scenama).
    I da, Buyers ima još jednu ogromnu manu – glavni glumac koji je karikatura najveće moguće sirovine i seljačine se čarobnim štapiće u trenutku pretvori u inteligentnog dobroćudnog i predivnog čovjeka.
    Svašta ja tu rekoh… uokolo.
    Uglavnom, ok je razglabati i nalaziti pojedine mane u Hustlu, ali generalno reći da je to nije dobar film je jednostavno – neozbiljno.