Američka pita: Okupljanje

Američka pita: Okupljanje (American Reunion, 2012., 113 min.)

Redatelj: Jon Hurwitz, Hayden Schlossberg

Glume: Jason Biggs, Seann William Scott, Alyson Hannigan, Eddie Kaye Thomas, Chris Klein, Mena Suvari, Thomas Ian Nicholas, Tara Reid, Jim Levy, John Cho

Ocjena: 7,5/10

Više-manje otvorenog uma i, kako je to obično i slučaj s obljetnicama mature, s tek prstohvatom predrasuda, rezervacija i podijeljenih osjećaja, pridružio sam se ovim „poznanicima iz srednje“ koje deset godina nisam vidio i redateljsko-scenarističkom dvojcu koji stoji iza avantura Harolda i Kumara, podsjetio se na neko drugo vrijeme i kući otišao prilično zadovoljan iz dva velika razloga. Prvo, jer mi je film pokazao da se može snimiti čist’ solidan četvrti nastavak nekog serijala zbog kojeg tagline “Sačuvajte najbolji dio za kraj” ne zvuči nimalo šuplje. I drugo, jer sam na Okupljanju shvatio da se jedan nezreli dio mene nikada nije ni odselio iz četvrte klupe u srednjem redu. A to je misao koja me trenutačno veseli neizmjerno.

Ponovno okupljanje slavne generacije maturanata iz ’99. zateći će naše junake nespremnima. Jim (Jason „Đezi liza kino“ Biggs) i Michelle (Alyson Hannigan) pokušavaju odgajati dvogodišnje dijete (Nicholas Cage), usput se noseći kako znaju i umiju s nedostatkom seksualnog života. Oz (Chris Klein) je uspješni sportski komentator i neuspješni sudionik „Plesa sa zvijezdama“ u ispraznoj vezi s flundrastim modelom i još uvijek zaljubljen u prvu ljubav Heather (Mena Suvari), Kevin (Thomas Ian Nicholas) je sretno oženjeni arhitekt, koji se sa starom ljubavi Vicky (Tara Reid) prestao čuti „prije sto godina“, Finch (Eddie Kaye Thomas) je jednostavno iščezao s lica Zemlje, a Stifler (Seann William Scott) radi kao potrčko u uglednoj pravnoj firmi. Vraćanje u rodni gradić i među ljude uz koje su (seksualno) odrastali probudit će nostalgiju i poneke zaboravljene osjećaje, a vikend koji stoji pred njima poslužit će kao idealna prilika da svoje živote kojima nisu zadovoljni ponovno vrate na prave staze. Međutim, tu su neki novi Stifleri i Jimovi koji bi ovoj hrpi starkelja mogli zakomplicirati stvari, a da i 50+ generacije budu zastupljene, vraćaju nam se i neuništivi Jimov tata u ulozi Jima Levyja i originalna MILFača, Stiflerova stara.

Prvo sam mislio napisati da je Okupljanje komedija snimljena isključivo za fanove – jer tako djeluje, ne? – ali onda mi je palo na pamet: meni se svidjela. A jesam li ja uopće fan? Da, prvi dio bio mi je simpatičan, a s obzirom da mi se po glavi vrte i poneke scene Michellinog podstolnog felacija ili Stiflerovog plesnog nadmetanja u noćnom klubu, razumno je pretpostaviti da sam pogledao i još poneki, perolako zaboravljivi nastavak. Ali toliki sam fan da sam čak uspio i zaboraviti neke od likova: aaaa, Tara Reid je glumila tu, točno… Tako da, radije nego isključivo za fanove Pite, rekao bih da je ovaj film nastao specijalno za fanove stiflerovskog humora. A ako ste usput barem djelomično vezani za ovu simpatičnu ekipu koju ste upoznali sada daleke ’99., poput mene, tim bolje za vaše dojmove.

Pomalo se nasmijah komentarima pronicljivih ljudi koji su uspjeli primijetiti da se humor svodi na sise, guzice i tjelesne izlučevine. To je, jasno, u dobroj mjeri istina, ali zamjerati prizemni, prostački humor bilo kojem filmu iz ovoga serijala, a pogotovo ovome, koji ima barem relativno pristojnu priču i solidan zaplet, je kao da u recenziji Pasije napišete da je gospodin Gibson malo previše forsirao lik onog Isusa. U serijalu čija je sama esencija slika obeščašćene, Monica-Bellucci-u-Nepovratnom pite od jabuka nećemo pronaći tragove političke satire, vrckavih igara riječima, životne ironije ili nadahnutog crnog humora, a svake suptilnosti nestalo je čak i prije no što je jedna sretna flauta završila u Michellinoj vagini. Koga je razočarao ili, pogotovo, iznenadio humor na koji se četvrti pravi izdanak ove teen franšize tradicionalno oslonio, taj je u ovu specifičnu kino dvoranu, čini se, ili zalutao ili došao s misijom da se posere na godišnjicu mature razreda čiji član, ustvari, nikada nije ni bio.

Vulgarni skečevi, najčešćeve u Stiflerovoj izvedbi, stvarno zabavljaju u svojoj djetinjastoj gluposti i šokantnosti. Općenito sam, naravno, mišljenja da nije dovoljno posrati se, prdnuti ili, kao što je pokazao Hall Pass, spojiti prvo s drugim, da bi scena bila urnebesna, ali kad se, naprimjer, Stifler osvećuje bahatim maturantima, na svoj specifičan, sebi dosljedan način, stvarno mi je teško suspregnuti smijeh. Takvih prostota i gadosti ima u stotinu drugih teen gluparija i ovdje bi na njih samo zakolutao očima da se iza svake sise ne skriva solidna pozadinska priča iz koje se razvilo nekoliko sasvim zabavnih trenutaka. Čak i više od uobičajenih Američka pita-pizdarija osvojio me humor temeljen na starosti glavnih likova, na njihovom očitom nepripadanju settingu srednjoškolskih tuluma i simpatičnoj (i samo malčice tužnoj) želji da se vrate u dane kad nisu morali razmišljati o klimavim brakovima, zahtjevnoj djeci, poslovnim obavezama, iritantnim šefovima ili Facebook statusima.

Blesava zbunjenost karakteristična za Jasona Biggsa našla je pravog partnera u komičarskom talentu Seanna Williama Scotta, koji je, ustvari, istovremeno i srce, i komika, i simbolika čitavoga filma. Zajebantski klinac u tijelu tridesetogodišnjaka nezadovoljan „odraslim“ životom  i odgovornostima koje ovaj donosi nije samo izvor velike većine smijeha (pri čemu su često dovoljni i njegovi izrazi lica ili pogledi), nego na neki način predstavlja i sve nas u publici, koji i nakon deset godinama itekako znamo zaboraviti koji datum piše na našoj osobnoj ili vozačkoj i pustiti tinejdžera u nama da se bezbrižno smije odraslom čovjeku koji sere u prijenosni frižider.

Prosto, djetinjasto i blesavo. Daj još.