Ako ostanem (2014.)

Piše: Damjan Raknić

U trendovima obilježenom i ciklusno orijentiranom sustavu američkog filma, romantika je ponekad jedina konstanta. Nadilazeći pojavu pojedinih mikro i makro trendova, ljubavna tematika, bilo u komedijama ili u dramama, nikako da poklekne i preda se. Hollywood, ali i nezavisni američki film, vole ljubav i to u svim dobnim skupinama, jer je ona kako dramaturški tako i životno velik pokretač.

Mia Hall (Chloë Grace Moretz) tiha je i povučena srednjoškolka, ne tako bogatog društvenog života, ali zato ispunjenog privatnog. Naime, kao mala djevojčica zaljubila se u violončelo i klasičnu glazbu, i time zacementirala svoju poziciju crne ovce u obitelji starih pankera i rokera (Mireille Enos, The Killing i World War Z, te Joshua Leonard, Men of Honor). No zbog te iste ljubavi prema violončelu i glazbi u nju se na prvi pogled zaljubi Adam (Jaime Blackley), roker iz njezine škole te njih dvoje započnu vezu. Međutim, jedan dan kada snijeg uzrokuje otkazivanje nastave, njezina obitelj krene posjetiti djeda i baku te dožive prometnu nesreću koja ih sve prikuje za bolničke krevete gdje se bore za život. Mijin život sada visi o niti, a kao poticaj za borbu da preživi, Mia dobiva priliku kao duh biti u bolnici i promatrati ljude kojima je stalo do nje i njezine obitelji.

2

If I Stay kombinira Mijine retrospekcije koje prethode nesreći te njezinu sveprisutnu naraciju kako bi nam ispričao priču i premda se radi o filmski često izbjegavanim sredstvima, ovdje su oni spojeni u jednu pitku cjelinu. Razlog tome vrlo je dobro pogođen tempo priče, koji gledatelja rijetko kada ostavlja na cjedilu, ne zadržavajući se previše u jednom mjestu. Izabravši ovaj put umjesto čiste linearnosti pripovijedanja ostvaruje se i određena napetost te film stvara interes kod gledatelja na mjestima gdje ga možda ne bi bilo, jer je priča usprkos tome ipak podosta predvidljiva.

U filmovima koji teže sumirati nečije emotivno stanje koje se godinama gradi u film od nešto manje od dva sata, često se događa da scenaristi moraju pribjegavati upravo naraciji kako bi gledatelju prenijeli taj emocionalni teret koji likovi nose, jer ga je teško efektivno pokazati. Film ipak uspijeva zadržati svoju svježinu, jer romantične geste koje likovi jedni za druge rade, unatoč predvidljivosti, još uvijek djeluju promišljeno, karakterno motivirano i prije svega iskreno. Ako ništa, scenaristica Shauna Cross tu pokazuje da se dobre scene mogu napisati čak i kada se radi s materijalom ograničene originalnosti. Velik dio zasluga pritom odlazi na jako dobru podjelu uloga na čelu s Chloë Grace Moretz. Izražajna u licu, ali i fizički, Moretz savršeno komunicira sva Mijina emotivna stanja tijekom priče, od nelagode u nepoznatom društvu do ekstaze koju osjeća dok svira. Jaime Blackley u ulozi Adama u većini joj je slučajeva ravnopravan partner, no scene pravog filmskog uživanja odvijaju se između Mije i njezina djeda (sjajni veteran Stacy Keach) u zadnjoj trećini filma.

2 - Copy

Budući da se If I Stay oslanja na više verbalno-glazbene metode da ispriča svoju priču, vizualni aspekt filma ovdje je nedovoljno razvijen. Osim scena s glazbom, R.J. Cutler većinom stavlja svoje glumce u situacije da oni iznesu kadar i scenu, ne pomažući im u smislu redateljskih naglasaka. Tematski film pokriva sve ključne točke u životu jedne mlade osobe, bez posebnog fokusa na stvari koje nisu u neposrednoj blizini svojih glavnih likova. Nekoliko zanimljivih naglasaka ipak je prisutno, pogotovo kada Mijin duh u bolnici promatra sve ljude koji je vole te shvati da ipak nije toliko sama koliko joj se čini, što je također punktirano s promjenom njezina stajališta u vezi s violončelom, koji je uobičajeno solistički instrument. Naravno da su svi ti naglasci mogli biti i vještije napravljeni te da je često Mijina naracija upravo u takvim trenucima suvišna, ali kao što je već rečeno, film je dovoljno pitak te gledatelja u globalu prozaična režija neće smetati.

Premda je prevladavajući dojam da If I Stay ne donosi ništa novo u žanr romantičnih filmova za mlade, to ga svejedno ne sprečava u namjeri da ponudi gledatelju jedno emotivno iskustvo. Glumci su dovoljno dobri da vas uvuku u ovu varijaciju na temu pronalaska sebe i odrastanja, a pogotovo Chloë Grace Moretz, vrlo izražajna kao duboko emotivna, ali tiha Mia. Glazbeni brojevi koji se nažalost opet koriste u prekomjernom broju kod ilustracije emotivnih stanja su pitki, a upotreba klasične glazbe koju Mia sluša unosi dovoljno raznovrsnosti u zvučni identitet filma i razbija monotoniju u koju filmovi ovakve vrste često znaju upasti. If I Stay daje svoj doprinos interpretacijama i reinterpretacijama romantike među mlađom populacijom na jedan poznat, ali istovremeno dovoljno svjež način.