Kate Winslet, Matthias Schoenaerts, Alan Rickman, Danny Webb, Cathy Belton

Iako nimalo pretenciozan, 'A Little Chaos' pomalo je razočaravajući u svojoj naivnosti.

6,0

---

Piše: Selma Parisi

Ovo mora da je déjà vu! Dvadeset godina nakon ekranizacije romana Jane Austen Razum i osjećaji, pojavljuje se film u kojem su Alan Rickman i Kate Winslet opet zajedno!

Susprežem krik oduševljenja kako moje gotovo djetinje uzbuđenje ne bi izazvalo podsmjeh nazočnih. Radujem se. Da, priznajem, deklarirani sam fan kostimiranih drama, iako moj interes za ovakve filmove najčešće potiče samo kolutanje očima i prezirno otpuhivanje. Još bolje. Bacit ću se u potpunoj samoći u taj davni, zbog preuveličanog glamura uvelike nadrealno-apsurdni svijet pun intriga i niskih ljudskih strasti.

fak 2

Vrhunac je 17. stoljeća i apsolutistički francuski kralj Luj XIV ima viziju, neusporedivu s bilo kojom u povijesti svijeta: “Utjeloviti istinsku slavu Francuske u palači vječnog i odjekujućeg sjaja”. Riječima “Raj će biti ovdje” Kralj Sunca zapovijeda da se veličanstvena palača Versailles okruži najraskošnijim baroknim vrtovima ikad viđenim, vrtovima izuzetne i nenadmašive ljepote,  po kojima će povijest (između ostalog) pamtiti svog sjajećeg vladara. U tu svrhu kraljevski vrtlar André Le Nôtre (Matthias Schoenaerts) dobiva zadatak da na pustopoljini nedaleko od Pariza projektira majstorsko djelo vrtne arhitekture, a za pomoć u realizaciji kraljevskoga sna on angažira udovicu Sabine De Barra (Kate Winslet). Ali Luj XIV ne bi bio Kralj Sunca kad bi njegova vizija bila lako izvediva. O ne, zadatak je na terenu bez vode sagraditi bezbrojne fontane i vodoskoke koji će sami sebe nadmašivati u svojem savršenstvu. Slijedeći moto “Nijedan čovjek, bez obzira na to koliko velik i moćan bio, ne zna što hoće dok mu se to ne da” te združeni u muci da ostvare obijesno sulud kraljev plan i zadovolje njegovu želju da “poboljša savršenstvo i dosegne nemoguće”, seksi samozatajan Schoenaerts i slatka Winslet u konačnici postaju ljubavnici, nadilazeći sve prepreke koje su im stavljene na put.

Madame De Barra potiskuje svoju traumatičnu prošlost i smrt kćeri, ali ta je ista prošlost sustiže u flashbackovima, dok se Monsieur Le Nôtre bori sa sve većom odbojnošću prema vlastitoj ženi. I dok se odvijaju njihove unutarnje borbe, život na dvoru odvija se uobičajenim tempom: dvorjani su spremni na sve samo da budu viđeni, umire kraljica, oronula kraljeva ljubavnica gubi moć i privilegije, kralj traži tiho i mirno mjestašce da odmori dušu i tijelo, i gle, nabasa na Madame De Barra, toliko neopterećenu taštinom i nezainteresiranu za dvorski život da ne prepoznaje kralja. Svojom jednostavnošću i hrabrošću dobiva kraljevu naklonost, ali to nije sve: ona je apsolutni majstor u svojem poslu i unatoč preprekama koje se njoj i njezinu radu postavljaju na put, ona uspijeva izbjeći ljubomorne ispade svoje suparnice i zadiviti kralja i njegove dvorjane.

fak 3

Iako nimalo pretenciozan, A Little Chaos pomalo je razočaravajuć u svojoj naivnosti, to je prije svega ljubavni film,  koji tek daje obrise života na dvoru u to vrijeme. Intrige koje se u filmu odvijaju nisu dostojne nakaradnog licemjerstva i maskiranih parada toga vremena.

Koliko god cijenila Alana Rickmana kao glumca, njegovo drugo redateljsko ostvarenje čini se pomalo nezgrapnim i jednostavno nije sasvim autentično. Zašto nezgrapno? Kako bi na primjer opravdali rastuću žudnju glavne protagonistice za svojim nadređenim, flashbackovi nam otkrivaju kako je njezin suprug prije nego što je tragično poginuo bio toliko drzak pronašavši ljubavnicu u susjednom selu, a ni ljubavni život njezina odabranika nije baš za poželjeti: ugasila se ljubav u čednom gospodinu Le Nôtre nakon što ga je žena dugo varala s nizom muškaraca kako bi malo podigla svoje posrnulo samopouzdanje. A onda još i ta mrska nevjerna žena sabotira rad na budućem savršenom kraljevskom vrtu i dovede živote u opasnost! Kako da onda dvoje glavnih likova ne otrče ravno jedno drugom u naručje? Gdje je tu istinski konflikt? Vidim samo naoko nepremostive prepreke koje razdvajaju dvoje zaljubljenih.

Zašto nije sasvim autentično? Vjerojatno postoji mogućnost da su osobe u to vrijeme bez političkih veza i plemićkog podrijetla uspijevale samo pomoću svojega rada i talenta doći na dvor, ali žena u svojim srednjim godinama, kojoj se suparnici sami od sebe sklanjaju s puta i postaju joj čak vjerni saveznici i njezini radnici – čisto sumnjam.

fak 1

I na kraju, moj vječni trn u oku: iskvareni britanski naglasak koji bi kao trebao dočarati francuski jezik? Hm. Ipak, glumačka ekipa uspijeva spasiti dojam, iako vrijeme čini svoje: Kate Winslet i njezino bujno poprsje još uvijek su ljupki. Schoenaerts je mistično produhovljen, a jedino Alan Rickman može dosegnuti kraljevsku dostojanstvenost, on postaje i ostaje istinski kralj.

Bez obzira na sve, ne mogu reći da na trenutke nisam uživala u bajkovitoj atmosferi koju ovakvi filmovi htjeli-ne htjeli šire, u muzici, u kostimima i maskama, odličnoj fotografiji filma i romantičnim kadrovima (BBC je, kao i uvijek, apsolutni prvak u kvaliteti fotografije filma i kamere). Na kraju, je li cilj ovakvih filmova biti posve autentičan? Zašto ne bi Kralj Sunca umjesto u svojim savršeno veličanstvenim vrtovima svoj duševni mir tražio u neuglednom malom voćnjaku uz ženu koja smrdi na gnojivo? I zašto ne bi bilo moguće da jedna jednostavna vrtlarica (s naglaskom na to da je žena) uspije napraviti zavidnu karijeru na dvoru tog istog uzvišenog kralja? I što ako je taj komadić bajke kičasto naivan i patetično romantičan? Autentičnost je precijenjena, živio barok! A barok nije ništa drugo nego kič. Zato, živio kič! Barem na trenutak.