Frank S. Nugent

John Wayne, Jeffrey Hunter, Vera Miles, Natalie Wood

Fordova slojevita potraga u vrtlogu međuetničke mržnje.

9,7

10

Piše: Luka Resanović

Veteran Američkog građanskog rata Ethan Edwards (John Wayne) 1868. vraća se svom domu u divljini Teksasa gdje ga dočekuje njegov brat, koji tamo živi sa svojom ženom i djecom. Kao pripadnik poraženih konfederacijskih snaga, ujak Ethan sa sobom nosi netrpeljivost prema novoj državi čiji suverenitet i legitimitet ne priznaje, kao i prema Indijancima prema kojima gaji mržnju na etničkoj osnovi. Iako su ratne godine za njim, Ethan dolazi u jeku teksaško-indijanskih sukoba prilikom kojih pleme Komanči, za vrijeme njegova odsustva, jedne noći pali obiteljsku kuću, ubija njegova brata i šogoricu te otima nećakinje. Bijesan i ogorčen, Ethan s grupom kreće u potragu za svojim nećakinjama.

vlcsnap-2015-03-21-17h29m37s24

Kao što sam naslov sugerira, narativna okosnica filma je traganje, tj. putovanje. Poput mnogih ranijih Fordovih ostvarenja, i ovaj film spada u pustolovni vestern koji strukturno predstavlja preteču tzv. filma ceste kao zaokružene cjeline čija je središnjica prožeta putovanjem, a početak i kraj dolaze u određeni odnos. U ovom slučaju, radnja filma odvija se oko potrage za otetim nećakinjama, pri čemu autor otvoreno tematizira pitanje međuetničke mržnje, uklopljene u okoliš ogoljele prirode. Dramaturški najznačajniji likovi su rasisti – ratni veteran Ethan Edwards te poglavica Komanča zvan Ožiljak. Primjetno je Edwardsovo poznavanje indijanske kulture, jezika i običaja, što ga čini iznimno snalažljivim na terenu, ali i ukazuje te pojačava patološku mržnju prema Indijancima po onoj drevnoj ”upoznaj svog neprijatelja da bi ga pobijedio”. Također, na početku saznajemo da je Edwards nakon poraza u građanskom ratu nastavio ratnim i odmetničkim stazama jer njegovo lice odgovara onima s tjeralice, što ne odaje karakter miroljubiva ili pravedna čovjeka. Uzevši sve to u obzir, stvarni motivi potrage za nećakinjom ne čine se baš strogo humanistički. Svojevrsni glas razuma i moralno najispravniji lik u filmu Edwardsov je suputnik Marty (Jeffrey Hunter), mladić koji ima i indijanske i bjelačke krvi, zbog čega ga Edwards ”časti” raznim pogrdnim nazivima. Bavljenje ovakvom problematikom tako čini Tragače Fordovim dotad najsloženijim vesternom, a svoj konačni tematski komentar i zatvaranje priče nudi majstorskim odjavnim kadrom koji zasigurno spada u antologiju filmske povijesti. S aspekta pustolovnog filma, radi se o uratku čvrstog volumena ispunjenog stalnim promjenama okolnosti i raspoloženja, a sve to pod impresivnim bojama Technicolora, te uz sugestivnu uporabu glazbe.

Narativni minus se filmu može dodijeliti zbog vremenske gradacije. Unatoč promjenama godišnjih doba, po starenju samih likova teško je procijeniti koliko tu vremena uopće prolazi. Izuzev toga, ovaj tečni komad klasičnog fabularnog filma nema kvalitativnih oscilacija.

vlcsnap-2015-03-21-17h32m12s28

Što se tiče usporedbe s ostalim Fordovim filmovima, primjetne su mnoge značajke (humorne situacije, glazba, scena sprovoda, raskadriranje akcijskih sekvenci), a ovom se prilikom valja osvrnuti na glavnog lika. Ovakav protagonist neodoljivo podsjeća na likove kao što je sudac Priest iz istoimenog filma iz 1935. ili doktor Pearly iz filma Parobrod na rijeci iz 1936. (u oba ga filma tumači Will Rogers). U sva tri slučaja radi se o neženji koji se žrtvuje za svoju obitelj, iako je lik Edwardsa znatno složeniji. Ako ubrojimo i da se sva tri filma odvijaju u prošlosti, to je jedan od pokazatelja autorstva Johna Forda u kojem se vidi stalni tematski interes po pitanju prošlosti i mesijanstva pojedinca.

Od svih uloga, John Wayne je kao glumac ipak bio najbolji kod Forda. U ovom filmu odlično portretira iznimno grubog i ozlojeđenog pojedinca čija se složena osobnost nalazi na granici pozitivnog i negativnog; teško je Ethana Edwardsa smjestiti pod filmskog protagonista ili antagonista, naročito u kontekstu vesterna gdje su likovi često bili jednostrano profilirani.

vlcsnap-2015-03-21-17h33m56s59

Produkcijski, radilo se o izuzetno ambicioznom i zahtjevnom projektu za kuću producenta Corneliusa C. Whitneyja. Lokacija snimanja bila je famozna Dolina spomenika (Monument Valley) na granici država Utah i Arizona, iako je u filmu mjesto radnje Teksas. S obzirom na nepristupačnost i udaljenost terena (najbliži grad udaljen je 280 km), za snimanje je iz Hollywooda stiglo mnoštvo kamiona koji su prevozili filmsku opremu, scenografske rekvizite, ali i struju i vodu. Tako je u Dolini na neko vrijeme podignut pravi mali gradić s filmskom ekipom. Nakon sve muke, trud se isplatio jer je veliki redatelj uspio isporučiti film koji je ušao u kanon vesterna i klasičnog filma.

Kao i samog autora, film su hvalili mnogi redatelji, a posebice je znamenit intertekstualni odnos Tragača i Taksista Martina Scorsesea. Kao Ethan Edwards, i Scorseseov glavni lik Travis Bickle ratni je veteran, osoba vidno nemirna duha i upitnih moralnih vrijednosti koja kreće u samoinicijativnu misiju spašavanja. U oba filma ostaje dojam da pokretač samog pothvata  nije altruizam, već prije mizantropija, žudnja za akcijom i nesposobnost prilagodbe.