Terminator 2: Sudnji dan (1991.)

Piše: Antonio Žapčić

Terminator 2: Sudnji dan (Terminator 2: Judgment Day, 1991., 137 min.)

Redatelj: James Cameron

Glume: Arnold Schwarzeneger, Linda Hamilton, Edward Furlong, Robert Patrick

Odmah na početku moram biti iskren… Terminator 2 gledao sam prije originala. Kada sam bio klinac sva se pompa vrtila oko Sudnjeg dana. Sudnji dan ovo, Terminator 2 ono, bla, bla, bla… Naravno, poštovanje spram prvog film bilo je itekako prisutno, ali ono je blijedilo u usporedbi s gotovo nebeskim uzdizanjem dvojke. Nakon što sam tu cijelu pomamu slušao gotovo jedno cijelo desetljeće, film sam prvi put napokon pogledao kada sam imao nekih jedanaest ili dvanaest godina. Zamislite si provesti prvih deset godina života slušajući koliko je neki film, fantastičan, koliko je nevjerojatno dobar, a cijelo to vrijeme živite s kutijom VHS kazete tog filma, ali bez same kazete. Poput neke okrutne šale, zar ne? Dakako, na kraju kada sam konačno pogledao film… Nisam iskočio iz kože, svinje nisu poletjele, mačke i psi se nisu pomirili, a zemlja se nastavila vrjeti. I na kraju je li sva ta pomama vrijedila? Je li Terminator 2 dostojan orginala? Je li Arnold naučio glumiti?  Apsolutno da, da i… Pa možda malo.

Radnja Sudnjeg dana odvija se desetak godina nakon prvog dijela… Sarah je rodila i prokleto se promijenila, njen sin je maloljetni delikvent, a korporacija (ZLO!!!) Cyberdine užurbano radi na istraživanju ostataka originalnog terminatora iz jedinice, dakako bez znanja javnosti ili glavnih likova. Zaplet počinje kada u sadašnjost dolaze novi posjetitelji iz ne tako prijateljske budućnosti, a Sarah se još jednom mora suočiti s užasom koji ju je zadnji put umalo stajao života.

Sami početak filma gotovo je remake početka jedinice, ali ovaj put puno sjajniji, dotjeraniji i moderniji, čime se pomalo gubi na onom low budget, rustikalnom šarmu, ali se pridonosi blockbuster epitetu koji se do danas veže za ime Jamesa Camerona. Sjajna stvar, s fantastičnim efektima, dramatičnom naracijom i onom prokleto predobrom epskom glazbom, ovaj put osvježenom i dovedenom do savršenstva. Izazivam vas da se ne naježite na ovaj prokleto dobar uvod i fantastičan vizualni/audio mix. Ovaj put film pohvalno skreće u svježem smjeru koji puno ravnomjernije dozira akciju, dramu, SF i triler. Vrlo odmjereno i iskreno zadovoljavajuće za fanove bilo kojeg žanra. Ako smo jedinicu mogli nazvati SF trilerom s pristojnom dozom akcije, onda je ovo zasigurno SF akcija s pristojnom dozom trila. I to funkcionira! Cameron je očito shvaćao da ne može reciklirati istu ideju i dobiti dobar odaziv, pa je čovjek jednostavno krenuo u drugom smjeru. Skidam kapu na hrabrosti.

Kada spominjemo akciju, treba znati da je ima puno. Doista, prokleto puno… I to jednom kada sama akcija počne, ona traje, ali ne zamara. Akcijska koreografija izuzetno je maštovita, raznolika i ostavlja u nevjerici i iščekivanju kako bi saznali koja još luđa i još bolja akcijska sekvenca sljedi, a slijedi ih mnogo. Akcija uzima jednu dužu pauzu oko sredine filma i veliki dio drugog čina pametno je iskorišten za razvoj likova i radnje, pa ćete se, kada akcija ponovno krene, osjećati svježi i spremni za novu količinu tog divnog rasturanja, a opet ne i uskraćeni za priču.

Ovaj put na prvo mjesto moram staviti Lindu Hamilton. Nakon što sam je nazvao rutiniranom i običnom za prvi film, za ovaj je jednostavno moram nahvaliti. Lik Sarah znatno se promjenio, ona više nije uplašena djevojka, nego žestoka žena ratnica koja se izvlači iz najtežih situacija, rukuje oružjem jednako kao Schwarzenegger, te brani svoj pomladak kao što lavica brani mlade. Linda je fantastično odigrala ulogu, a njen razvoj lika usudio bih se nazvati jednim od boljih koje sam vidio u žanru. Linda je uvjerljiva, gruba i jaka, a opet izuzetno suosjećajna i jak majčinki lik. Ne znam kome ide više zasluga – scenaristima ili Lindi, ali kako bilo… Odlično odrađen posao s obje strane. Arnold se ovaj put vraća, ponovno kao Terminator, ali ovaj put s bitnom, velikom razlikom. On je kao i u prvom dijelu hladan i opak, ali on je i vojnik u misji, a misija mu je sve. Ovo je vjerojatno jedan od rijetkih filmova gdje hladan stroj (doslovno) za ubijanje dobiva ovakvu vrstu razvoja lika, pa je Arnold ovaj put ipak puno više od samo hladnog negativca, a moram reći da se ovaj put zaista dobro snalazi i u akcijskim i u dramskim sekvencama. Odlično odrađen posao, Arnoldov raspon uloge je proširen, ali ne i preraširen, pa je sve zadržano u okvirima njegovih glumačkih sposobnosti.  Novak Edward Furlong sasvim je solidan, iako sam čuo puno prigovora na njegovo cendranje i prigovaranje. Ljudi, to je klinac od 10 godina u borbi za spas čovjećanstva. Očekujete da će se ponašati kao Rambo???

Specijalni efekti do danas su ostali besprijekorni, s golemom količinom pravih eksplozija, automobilskih potjera, kaskaderskih vratolomija i jednim od prvih primjera moderne kompjuterske animacije koju je po mnogima Terminator 2 usavršio. Pažnju pogotovo pljeni novi negativac, koji je daleko od ičega što smo do tada mogli vidjeti na velikom ekranu, te koji sada jezivu emotivnu hladnoću i robotsku preciznost upotpunjava i s arsenalom nesvakidašnjeg hladnog oružja, te savršenom mimikom bilo koje osobe, što dosta podsjeća na izvanzemaljski organizam iz Carpenterovog The Thinga. Netko će zasigurno prigovoriti novom dizajnu negativca, ali nakon originalnog Terminatora, za novu situaciju bilo je nužno stvoriti još moćnijeg i gotovo nezaustavljivog progonitelja, a to je upravo ono što je ekipa stvorila.

Film ima fantastično otvaranje, izvrsnu akciju i priču, te po meni jedan od boljih završetaka akcijskog filma ikada. Bez imalo otkrivanja, kraj je izuzetno dirljiv, dramatičan i fantastično režiran, te mi do danas ostaje urezan u pamćenje… Još jednom u upotrebi je i legendarna glazba, fantastičan, dramatičan rad kamerom, kao i vrlo prisutna kemija između glavnih glumaca. Sve se poklapa savršeno i kompaktno zatvara film, iako nešto optimističnije i ne toliko mračno kao završetak prvog dijela, što iskreno i odgovara cijelom tonu filma.

Sve u svemu, samo treba reći da je ovo jedan od najboljih nastavaka svih vremena, a kako je original bio odličan sci-fi triler, tako je nastavak odlična sci-fi akcija. Bez ikakve dodatne primjedbe, siguran sam da će se većina složiti da je ovo izuzetan film koji svakim svojim aspektom zaslužuje čistu peticu.