Klasik TV: Maratonci trče počasni krug (1982.)

Piše: Vedrana Vlainić

Maratonci trče počasni krug (1982., 92 min.)

Redatelj: Slobodan Šijan

Glume: Bogdan Diklić, Danilo ‘Bata’ Stojković, Pavle Vujisić, Mija Aleksić, Milivoje Tomić, Zoran Radmilović, Bora Todorović, Jelisaveta ‘Seka’ Sablić

Na Klasik TV-u: subota, 13.10. (20:05h)

Ovaj kultni film iz „davne“ 1982. godine često je ocjenjivan kao jedan od najboljih (usudila bih se reći čak i najbolji) srpskih filmova, čemu u prilog govori i činjenica da su mnogi citati ušli u svakodnevnu upotrebu kao dio modernog srpskog jezika. Ova crna komedija ne samo da je nevjerojatno zabavna, već i vrlo vjerno opisuje mentalitet srpskog gradića tridesetih godina prošloga stoljeća.

Nastali prema drami Dušana Kovačevića (koji ju je ujedno i adaptirao za scenarij), „maratonci“ iz naslova šest su generacija obitelji Topalović, koji žive svi u istoj kući i vode pogrebno poduzeće. Sto-pedeset-i-nešto-sitno-godišnji Pantelija, osnivač firme, netom je preminuo „u cvijetu starosti“. Još jedan problem, uz muke oko podjele nasljedstva glave obitelji, stvara najmlađi član Mirko (Diklić), priglup i od ostatka obitelji neprestano ponižavan, koji se ne želi nastaviti baviti obiteljskim poslom. Daljnjem jazu između Mirka i obitelji doprinosi Kristina (Sablić), u koju je zaljubljen, ali koja ne voli njega već Đenka (Todorović), Mirkova prijatelja širokih nazora, koji prezire malograđanski život i bavi se filmovima. No, Kristina je i kći lokalnog mafijaša Bilija Pitona (Radmilović), koji Topalovićevima iskopava stare lijesove, koje ovi pak prelakiraju i preprodaju kako bi uštedjeli na materijalu, i kojemu je u interesu da mu se kći uda u njihovu obitelj kako bi se domogao dijela zarade od novoizgrađenog krematorija, prvog u njihovom kraju.

Ako bih pokušala najjednostavnije moguće opisati ovaj film, pokušala bih sa nečim poput „američki gangsteri, samo Balkan-style“. Ovaj „Balkan-style“ je nužan, jer zaista ne postoji drugi izraz za ovakav tip humora. Već u startu kreće crno, sa „zadnjim krikom mode“ krematorijem te prezentacijom prvog filma s tonom lokalnoj publici i od tada postaje sve crnje i crnje, eskalirajući nekontroliranim nasiljem koje, iako ne bi smjelo, gledatelja svejedno nasmijava do suza.

Maratonci trče počasni krug bila je prva drama koju je napisao, tada 23-godišnji student drame, Dušan Kovačević. Radnja je centrirana oko tri osnovna događaja: smrti najstarijeg Topalovića, spletki Mirkova pohlepna oca Lakija (Stojković) da razdvoji sina od Kristine i istovremeno izbjegne plaćanje duga njezinu ocu te Đenkova povratka u grad s još jednim europskim novitetom (osim spomenutog krematorija) – filmom s tonom.

Glumačka ekipa je izvanredna i okuplja neka od najpoznatijih imena jugoslavenske scene toga vremena. Njihove interakcije su izvanredne, humor i energija zarazni te pokazuju kako smo i mi nekoć imali filmove koji su s ponosom mogli stajati uz bok holivudskim divovima.

Radnja je smještena u 1935. godinu, nakon atentata na kralja Aleksandra u Marseillesu i, kada se gleda iz današnje perspektive, poveznica između događaja koji su zadesili regiju nekoliko godina kasnije podižu ovaj film na jednu drugu razinu, posebice uz proganjajuće, melankolične zvuke šlagera u izvedbi Zorana Simjanovića.

Često se u našoj regiji može čuti da nema humora do srpskog humora i ovaj film tu tvrdnju opravdava u potpunosti. Nasmijava do suza dok se bavi ozbiljnim pitanjima onoga vremena, niže apsurd za apsurdom i postavlja ton istovremeno humorističan i životno ciničan koji zadržava do samoga (krvavog) kraja. Već jedna od prvih scena, kada članovi obitelji Topalović po generacijama izlijeću jedan za drugim, naprosto je urnebesna. Upravo ta konstantna doza brutalnog, karikiranog humora van svakog razuma ono je što iznosi konačnu poantu filma, svodeći obiteljske, dobrosusjedske i međuljudske odnose općenito, na parodiju, rastavljajući ih na proste faktore i ogolivši činjenice tako da baš nitko ne može reći da je fulao smisao.

Da ne duljim previše, reći ću još samo da je ovo jedna od najboljih crnih komedija, ne samo s ovih prostora, već općenito. Ako ste u mogućnosti, nipošto nemojte propustiti ovaj film, koji je klasik jugoslavenske kinematografije u punom smislu te riječi!

Film možete pogledati na Klasik TV-u u subotu, 13.10., u 20:05h.

4 komentara za “Klasik TV: Maratonci trče počasni krug (1982.)

Potpis na sve. Sama pomisao na ovaj film tjera me na smijeh. :)