Fargo (1996.)

Piše: Marko Pačar

Fargo (1996., 98 min.)

Režija: Joel i Ethan Coen

Scenarij: Joel i Ethan Coen

Glume: William H. Macy, Frances McDormand, Steve Buscemi, Peter Stormare, John Carroll Lynch

Kada Jerry, najšmokljastiji lik u povijesti filma (glumi ga najšmokljastiji među šmokljastima – William H. Macy), upadne u financijske probleme, njegov život amebe postat će sve samo ne ugodan. Naime, suočen s besparicom, Jerry odluči unajmiti otmičare koji bi oteli njegovu ženu i zauzvrat tražili jamčevinu koja će našem idiotu od glavnog lika izrazito iritantnog lica pomoći da ostvari sve svoje životne planove i postane brkati buržuj s umjetnim zubima i cipelama od kože kraljevske kobre. No, Jerry je idiot, i kako to uglavnom biva u filmovima braće Coen – nešto krene po zlu, a film se ubrzo pretvori u krvavu feštu koja podsjeća na srednjoškolske partije gdje hrpa pijanih maloljetnika s mliječnim brkovima odluči skidati jumfove. Fargo je topla ljudska priča o ubojstvu, ljubavi, otmici i komadanju ljudi rezačem za drva, film koji je rasplakao više kućanica od Mostova okruga Madison, usput skupio dva Oscara te katapultirao braću u svijet lažnih sisa i platinastih muških perika – u svijet slavnih i poznatih.

Dvije godine prije nego su stvorili filmskog uzora svih neradnika i tridesetogodišnjih apsolvenata – Velikog Lebowskog, Coenovci su, potpomognuti maestralnom glumom Frances McDormand i Stevea Buscemija, izbacili priču o ubojstvu u gradiću u Minnesoti – polaganoj sredini koja je više zainteresirana za izradu ajvara za zimnicu nego za višestruka umorstva. U takvoj, usporenoj i snenoj sredini, čak su i slučajevi višestrukog ubojstva letargični. Fargo (koji su mnogi, pomalo legitimno, otpisali kao dosadnog) predstavlja, u svojoj suštini, stotinjak minuta komprimiranog nihilizma. S obzirom da su odrasli u Minnesoti, Coenovci su upoznati s  mentalitetom u toj sjevernoj saveznoj američkoj državi. To se u filmu itekako osjeti. Štoviše, čitav film je i zamišljen kao revija (koja ponekad prelazi u sferu banaliziranja) sjevernjačkog mentaliteta. Fargo se odvija izrazito sporo i spokojno, a veći dio filma odlikuju lagana glazba i duge scene te uspavana atmosfera koja često podsjeća na zasjedanje hrvatskog sabora. I to je ono što ga čini toliko primamljivim, to je ono što mu je, na kraju dana, i priskrbilo dva Oscara.

Gluma je, kao što sam prije spomenuo, više nego zadovoljavajuća. Frances McDormand u svojoj ulozi karijere (za tu je ulogu i dobila Oscara) i Steve Buscemi su među najsvjetlijim točkama filma te izvrsno obavljaju svoj posao uklapajući se u sanjivu glupavost kojom je filmska Minnesota prožeta. Coenovci vješto barataju svojom prepoznatljivom ironijom i sarkazmom u portretiranju zemlje i njenih glupavih, dobroćudnih i naivnih žitelja, dajući radnji svoj prepoznatljivi pečat. Iako je veoma lako uočiti kako je riječ o njihovom filmu, on je pomalo atipičan. S jedne strane, film nije koncipiran kao crna komedija (poput, primjerice, Hudsucker Proxy ili The Big Lebowski), a onda, s druge strane, film nije koncipiran ni kao sugestivno filmsko-filozofsko djelo (poput kasnijih Bartona Finka ili A Serious Man). Teško je reći što su Coenovci zaista htjeli postići ovim filmom, no, pregledavajući komentare ljudi koji su gledali film a podrijetlom su iz Minnesote, izgleda da su Coenovci htjeli do krajnjih granica banalizirati sve što je vezano uz njihovo odrastanje u toj saveznoj državi; od naglaska njenih žitelja do njihove inertnosti.

Ako prihvatimo tu tezu, onda da, film je uspio u svom naumu da iskritizira pohlepu i prikaže da glupavost, ako je dobroćudna, i nije nužno loša stvar, uspješno dajući gledateljima nekoliko životnih lekcija. Fargo je film od malo riječi te je o njemu teško napisati išta više od malo riječi. Nemojmo se zavaravati – on, unatoč Oscarima, definitivno nije najbolji film Coenovaca (u usporedbi s nekim kasnijim filmovima), no ako ste, nakon napornog dana u čeličani ili gdje već radite, u potrazi za neopterećujućim i opuštajućim krimićem u kojemu se i izreče pokoja pametna – Fargo je definitivno odabir s kojim ne možete pogriješiti, pa makar tražili i film koji će vas uspavati.