Divan život (1946.)

Piše: br0wn

Divan život (It’s a Wonderful Life, 1946.)

Redatelj: Frank Capra

Glume: James Stewart, Donna Reed, Lionel Barrymore, Henry Travers

Od trostrukog Oscarovca i jednog od najpoznatijih redatelja svih vremena Franka Capre (Dogodilo se jedne noći, Gospodin Deeds ide u grad, U grob ništa ne nosiš) 1946. godine stiže nam jedan od naomiljenijih i najgledanijih  božićnih filmova – Divan život. To majstorsko Caprino ostvarenje, temeljeno na priči Philipa Van Doren Sterna s Jamesom Stewartom u glavnoj ulozi, nominirano je za 5 Oscara,  proglašeno  najinspirativnijim filmom svih vremena, a film je visoko mjesto zauzeo  i na ljestvici najboljih filmova uopće po izboru Američkog filmskog instituta. Divan život jedini je film kojeg je Capra sam financirao, producirao, režirao ,te skupa s Francesom Goodrichom i Albertom Hackettom sudjelovao u pisanju scenarija.

Film je to čija bezvremenska čarolija nikoga ne ostavlja ravnodušnim; gledajući ga i vi postajete dijelom priče, osjećate likove i njihove probleme, a na kraju iziskujete njihovu sreću kao da je vaša vlastita.

George Bailey pošten je i radišan čovjek koji je cijelog svog života, vođen unutarnjim nagonom, vadio ljude iz raznih neprilika u koje su upadali, a da to nije ni primjećivao. Sve što je on ikada htio bilo je otići iz Bedford Fallsa, putovati Europom i graditi. No, kao da se uvijek našlo nešto što je bilo važnije od samog Georgea tako da je, oženivši se predivnom Mary  , ipak ostao u Bedford Fallsu te nastavio bjesomučnu borbu s  najbogatijim i najprgavijim čovjekom u gradu, gospodinom Potterom.

Pravi zaplet zapravo počinje na Badnjak, kad Georgeov ujak zametne 8000 $ u novine , koje su trebale biti predane kao polog, te ih zabunom da gospodinu Potteru. George , očajan kao nikad dosad, svjestan da će izgubiti banku a i dugododišnju bitku s Potterom, zaključi  da  više vrijedi mrtav nego živ, te se odlučuje na samoubojstvo.  U tom naumu sprečava ga Clarence, anđeo kojem je zadatak pomoći Georgeu kako bi napokon dobio svoja krila. Simpatičan starčić  baca se u vodu znajući da će George skočti za njim da ga spasi. No vrlo brzo nakon, u razgovoru s anđelom ,ne shvaćajući vrijednost vlsastitog života, George poželi da se nikada nije rodio. Anđel mu ostvaruje želju te mu pokazuje kakva bi to sudbina ljudi u Bedeford Fallsu bila da svijet nije vidio Georgea Baileya. Zapanjen viđenim, shvativši kako je zapravo njegov život zaista bio divan, George  ga iskreno poželi natrag. Naravno, želja mu se ostvaruje  te on presretan trči kući k ženi i djeci ne mareći što ga čeka zatvor zbog izgubljenog novca, spreman da se suoči sa svim poteškoćama. No ipak ,zahvaljujući domišljatosti njegove žene i  velikodušnim susjedima, George ipak uspije namaknuti novac te biva spašen od zatvora, a Clarence nakon više od 290 godina  dobiva svoja krila.

Predvođen zaista blistavom ekipom nekih do tada još i nepoznatih glumaca, film na samom početku projiciranja i nije ostvario neki značajan profit. Međutim, u godinama koji su slijedile postao je omiljeni film svih televizijskih kanala za vrijeme blagdana i neizostavan  u doživljavanju Božića.

James Stewart u ulozi Georgea Baileya bio je pun pogodak poznatog redatelja. Ne samo zbog svog neodoljivog šarma i manira koje imao prilike izbrusiti radeći s najljepšim i najpoznatijim ženama Hollywooda, već zbog poveznica u načinu ophođenja u liku Georgea Baileya i samog sebe . Nadalje, Stewartov lik, iako na prvi pogled možda previše prosječan, zaista ima neku dubinu, a izvrsna Stewartova interpretacija daje mu težinu koja čini njegove preokupacije živim i shvatljivim gledateljima.

Georgeova supruga Mary (Donna Reed) tiha je i skromna žena koja iskreno voli i cijeni svog supruga. Lik je to toliko jednostavan i miran da je zapanjujuća snaga koju posjeduje upravo u trenutcima kada je najpotrebnija.

Nasuprot Georgeu i Mary, likovima koji utjelovljuju one  istinske ljudske vrijednosti, stoji G. Potter, usamljeni zloćudni starac kojeg je utjelovio Oscarom nagrađen Lionel Barrymore. Lik sam po sebi i nije toliko odbojan, koliko je , moćemo reći, groteskan. U svojoj suštini on predstavlja neku vrstu pohlepnog materijalista kojem je strast za novcem u potpunosti potisnula svaku trunku ljudskosti te se on svim silama trudi svoje nezadovoljstvo prenijeti na većinom dobroćudne stanovnike Bedeford Fallsa.

Za Georgeove pojmove, to je toliko nedopustivo da njegovo biće, ma koliko bilo čeznulo za novim vidicima, ne može  dozvoliti da netko tako osor nameće svoju vladavinu nemoćnima. Stoga on podređuje svoje želje potrebama drugih i vješto se suprotstavlja Potteru. Kao i svaki čovjek, i Georgeu je došlo da poklekne, Na svu sreću, tu je bila njegova žena Mary koja mu je pomogla da nađe odgovore.

Ono što je John Donne zapisao, Capra je  vrlo uvjerljivo prikazao na filmu: Nijedan čovjek nije otok sam za sebe. I doista, to je poruka koja se lagano, gotovo neprimjetno vuče kroz cijeli film, a na samom kraju biva i izrečena.

Makroskopski gledano, život i rad Georgea Baileya naizgled i nemaju neki pretjerani značaj za čovječanstvo u cjelini. Ali ako samo malo pomnije pogledamo oko sebe uvidjet ćemo da smo i mi, kao George, dio nečega, jedne neraskidive cjeline u kojoj vlada neki red. I ako se jedan dio odvoji,  bit i funkcija cjeline zauvijek se mjenjaju, a njeni dijelovi osjećaju nepovratnu promjenu.

Zato je Capra u ovoj obiteljskoj drami  unio malo fikcije poslavši anđela Clarencea (Henry Travers) na zemlju: da nas uvjeri da nije sve izgubljeno, da ipak postoji netko tko održava ravnotežu – tko nagrađuje dobro i kažnjava zlo.

Možda  obilje optimizma kojim odiše film i njegova tečnost stvaraju skeptike među publikom, pa se čini da filmu nedostaje ozbiljnosti i težine. No upravo je to  čar Caprina stvaralaštva – nema toga koga neće dirnuti ova beskrajno životna priča o sasvim običnom čovjeku koji je na neobičan način bar na tren shvatio da život, unatoč svim problemima, može biti – divan.

Autor: Izabela Laura