Čudnije od raja (1984.)

Piše: Antonija Zubčić

Stranger Than Paradise prva je velika uspješnica legende američkog nezavisnog filma Jima Jarmuscha, u kojoj u svojim prvim značajnim filmskim ulogama debitiraju mladi muzičari. Osnovnu glumačku postavu čine jazz glazbenik John Lurie (Willie), bivši bubnjar Sonic Youtha Richard Edson (Eddie) te dopadljiva i simpatična glumica mađarskog podrijetla Eszter Balint (Eva). Radnja filma svedena je na minimum, a prati troje imigranata i njihove suhoparne pokušaje da pobjegnu monotoniji.Willie, podrijetlom Mađar, pravim imenom Bela Molnar, i njegov prijatelj Eddie, hipsteri su s polucilindrima i neizostavnim tregerima, koji žive u ozloglašenom i siromašnom predjelu New Yorka, a zarađuju za život kladeći se, uglavnom na konjske utrke, i tu i tamo, varajući na kartama. Jednog dana Willieju u neželjeni posjet dolazi šesnaestogodišnja rođakinja Eva iz Mađarske, a iz početnog indiferentnog i gotovo neprijateljskog stava Willieja prema Evi razvija se prešutan i čudan odnos uzajamne privrženosti u čiji koloplet biva uvučen i Eddie. Eva odlazi u Cleveland kod tetke Lotte, a nakon godinu dana u posjet joj dolaze njih dvojica, odakle će trojka nastaviti na jug, ravno do čudesne zemlje Floride.

Ovo je film o vječnom generacijskom problemu potrage za novim u sjeni crno-bijele svakodnevice, ali i priča o razotkrivanju serviranih istina i iluzija na kojima smo svi odrasli. Zapadno od New Yorka više ne leži ona Kerouacova cesta gdje će vas za svakim zavojem zaskočiti Avantura – jedino što Willie i Eddie vide na svom putovanju do Clevelanda su monotoni snježni pejzaži, dalekovodi i građevinske skele da bi konačno došavši na cilj Willie zaključio: ”You come to someplace new, and everything looks just the same”. Mitski Jug i Florida – raj na zemlji: plaže i toplesi, luda zabava, aligatori i flamingo – predodžbe stečene uspješnim marketingom turističkih agencija, filmskom propagandom i zgodnim razglednicama – sveden je na pustu obalu, loše vrijeme i četiri zida. Ukratko, život se poigrao njihovim očekivanjima kao i redatelj našima, pa tako jeftini motel više nije poprište preljubničke afere ni mjesto oružanog obračuna kako smo to već navikli vidjeti u nebrojenim filmovima, nego tek ono što u stvari i je – usputna stanica.

1

Ovaj crno-bijeli film svojim dugim scenama u kojima se ne zbiva ništa, ”blackoutima” i šutnjama imitira praznu i rutiniranu dnevnu kolotečinu (TV i večera) u kojoj uvijek ista pjesma svira (baš kao što će Eva konstantno puštati I Put a Spell on You). Ipak, ima neke magije u tom ritualnom ponavljanju istoga pa će tako i ovaj film reciklažom neposredne stvarnosti koja je dio kolektivnog iskustva (kao što su svima nama poznate tetke koje te nutkaju, nutkaju dok na kraju ne završiš sa zdjelom fiš-paprikaša u ruci unatoč glasnom prosvjedu da nisi gladna) probuditi neke sanjive i nedefinirane čežnje za tim vremenima kad su još žičani telefoni bili u upotrebi.

Ipak, uljuljkani prividom nedogađanja, naći ćemo se zatečeni spretnim zaokretom na kraju priče kojim će život, vješti prevarant, odigravši na posljednju kartu još jednom pokazati kako to u stvarnosti izgleda kad se želje ostvare, a avantura je, lišena filmskog šminkeraja, tek posljedica nesporazuma. Također, ovo je dobar primjer alegorijske potrage za vlastitim identitetom, ”svojim mjestom u svijetu”, profilacijom odnosa prema vlastitoj obitelji i podrijetlu, ali i priča o neminovnom raspadu ”klape” koji redovito slijedi spletom nekih životnih okolnosti nakon prvih mladenačkih godina, netom prije stupanja u ”ozbiljnu” i ”zrelu” fazu života.

00

Ukratko, ovo je jedan od onih filmova koji kupe prašinu negdje po tavanu filmske industrije – tamo gdje se obično drže stare, dobre i (nažalost) zaboravljene stvari. Pun latentnog humora, lišen patetike, a opet nostalgičan do bola, Stranger Than Paradise možda neće svakome sjesti, ali bi svatko mogao izdvojiti tih sat i po svog dragocjenog vremena da ga pogleda i, ako ništa drugo, zaključi da je dosadan i tako opravda neimenovanog junaka filma. Monotoniju našu svagdašnju.