Apokalipsa danas

Piše: Matej Lovrić

Apokalipsa danas (Apocalypse Now, 1979.)

Režija: Francis Ford Copolla

Glume: Martin Sheen, Marlon Brando, Dennis Hopper, Laurence Fishburne

In Memoriam – Dennis Hopper (1936 – 2010)

Negdje i nekad, zaključih kako fanovi filma uistinu trebaju veličati sukob u Vijetnamu. Koliko god to bilo u suprotnosti s duhom humanosti i pacifizma, industrija bi bila osiromašena za Lovca na jelene, Platoon, Full Metal Jacket, Tigerland, Dobro jutro, Vijetname i, naravno, za film kojim se danas bavimo. Dakle, navijajmo za što više ratnih sukoba.


Krajem 70-ih, Francis Ford Coppola imao je status redatelja koji će, kakve god gluposti snimao i radio, biti zauvijek veličan. Dakako, The Godfather i njegov podjednako fascinantan nastavak bili su krivci za sve. Ipak, veliki majstor se odlučio pozabaviti, još uvijek svježe bolnim, ratom (iako je temelj Conradov roman Srce tame, u kojem je radnja smještena na početak 20.st.) , poznatim po obilnim kišama i čudnim, opasnim prašumama, ali i svakodnevnim napalmiranjem svega što je djelovalo protivno američkim uvjerenjima.  Coppola je odvukao ekipu na Filipine i proživio snimanje koje je postalo jednako popularno kao i film (nevjerojatan dokumentarac iz ’91). Naime, Brando je bio potpuno nepripremljen, Sheen (koji je zamijenio prvotno izabranog Harveyja Keitela) je doživio srčani udar, oluja je raznijela polovicu setova, a posuđeni helikopteri morali su biti vraćeni filipinskoj vladi zbog gušenja nekakvih nemira. U nekom času se Francis sigurno zapitao čemu sve to, nakon što ga je Kum doživotno osigurao. Srećom po sve nas, nije odustao i hvala mu na svemu.

Radnja kreće u Saigonu, pretkraj rata, u hotelskoj sobi u kojoj kapetan Willard (Sheen) prolazi kroz nekakav živčani slom. Iz alkoholne izmaglice bude ga vojnici i odvode na briefing za sljedeći zadatak, vrlo delikatne prirode. Naime, pukovnik Walter E.Kurtz (Brando), ratni heroj, Zelena beretka i čovjek besprijekorne karijere, naprosto je popizdio, prebjegao u Kambodžu i postao lokalni bog i vođa skupine primitivnih plemena. Savršeno izučen, naoružan i potpuno lud, predstavlja veliku opasnost američkim mirovnim planovima. Willard se ukrcava na brodić na kojem je četveročlana posada, predvođena Chiefom Phillipsom (Albert Hall) i koja će, skupa s kapetanom, zajedno proći sve krugove pakla na svojoj misiji. Putem će naletiti na zapovjednika Kilgorea (Robert Duvall – „I love the smell of napalm in the morning“), koji bombardira plažu kako bi jedan od vojnika mogao surfati, i doživjeti sve užase modernog ratovanja, dok Willardu, koji proučava službene spise, sve očitije raste divljenje prema Kurtzu i njegovim uspjesima.
1980.g., Akademija je izvela jednu od svojih najozloglašenjih ekshibicija i pretpostavila Apokalipsu „manjim filmovima“, poput trijumfirajuće obiteljske drame Kramer protiv Kramera. I prošla bez 100 godina zatvora, unatoč očitom kriminalu. Remek-djelo velikog Francisa svakako je jedan od najboljih ratnih filmova ikad, no ima neki poseban, često nerazumljiv, dodir, koji ga izdvaja iz kalupa na koje smo u žanru navikli. Prije negoli analiziramo elemente, treba upozoriti kako je riječ o krajnje kontroverznom i zbunjujućem filmu, koji se mnogima, pa i izrazitim fanovima ratnih filmova, neće svidjeti. Za početak, zaboravite na racionalnost, logiku i bilo koju formu normalnosti, svi likovi su ili potpuno ludi ili na najboljem putu k tome. Zamislite Strah i prijezir u Las Vegasu s ovakvom radnjom i sve će vam biti jasno. Suluda je i činjenica kako nećete vidjeti niti jednog vijetnamskog vojnika, u scenama sukoba oni su vječno skriveni i jedino čime smo počašćeni njihovi su meci i projektili. No, baš takav, izvrnut i bizaran pristup čini Apokalipsu tako sjajnom. Prikaz ludila, u formi drogiranih, izgubljenih i paranoičnih vojnika, krvoločnih i nehumanih narednika te jezivih sukoba, unatoč halucinogenom učinku, predstavlja vrlo realnu sliku ratnog pakla, koji, nesumnjivo, ostavlja najgore posljedice na ljudsku psihu. Zaboravite junaštvo, heroje, požrtvovnost i slične osobine koje stvaraju dobar osjećaj, ovo djelo nemilosrdno je od samog početka i neće vas nagraditi na neki klasičan, očekivan način, nego vas učiniti dezorijentiranima, kao da ste uistinu na licu mjesta.

Nezaboravan je i lik kapetana Willarda, kod kojeg je sjajno dočarana promjena iz izvršitelja naredbe do osobe krajnje fascinirane čovjekom kojeg mora likvidirati. Kad, na kraju trosatnog putovanja, konačno vidimo Kurtzovu vojsku i mjesto gdje se skriva (kamo nas uvodi ušlagirani Novinar (Dennis Hopper)), doista imamo dojam putovanja kojeg se ni Dante ne bi posramio. Da, na specifičan način, radnja doista podsjeća na Pakao talijanskog autora i koncept pomalo vuče na nekakvo putovanje ka samotkrivenju (Willard). Gluma glavnih protagonista (uz navedene, u filmu se pojavljuju i Scott Glenn i Harrison Ford) rasteže se od fenomenalne (Duvall), preko zbunjujuće (Brando), do korektne (Sheen), no ne smijemo zaboraviti na nerealni broj problema s kojima se ekipa suočila. U tradicionalnom duhu generacije 70-ih, antiratni i kritični tonovi vrlo su opipljivi, a film je zaslužan i  za stvaranje prepoznatljive ikonografije kasnijih filmova ove tematike, ubacivanjem glazbe The Doorsa, Jimija Hendrixa i ostalih izvođača hippy-ere u scene.


Na kraju, ponovit ćemo kako Apokalipsa, doista, nije za svakoga. Mistična, pomalo snolika, u kombinaciji s krajnjom brutalnošću rata i nepredvidljivošću radnje i likova, ponekad djeluje teško probavljivo. No, ako se od nečega ograđuje, to su klišeji. Originalna, specifična i neponovljiva, ona predstavlja film koji stoji sam za sebe, u vlastitom svijetu i stvara jedinstvenu atmosferu. Davno prije (s razlogom) razvikanih Platoona i Full Metal Jacketa, čedo neponovljivog umjetnika bilo je i kontroverzno i optuživajuće, ponajviše zahvaljujući spomenutom odmaku od stvarnosti, u, ironično, funkciji stvaranja krajnje realnosti. Bizarna ratna priča koja ostavlja vrlo dubok i uznemirujući dojam.

6 komentara za “Apokalipsa danas

  • 2shaq says:

    Pošto smo o ovom filmu ti i ja već pričali satima, mislim da je nepotrebno reći da je ovaj film savršen, ali eto morao sam još jednom tako da se zna! Znam koje je tvoje mišljenje o tvom filmu i kroz recenziju si ga dobro izrazio. Mislim da je ovakav film trebao dobiti oskara za najbolji film, ali eto kao što znamo akademija je jako puno puta griješila u svojem izboru…
    Film koji nije za svakog je kroz ovu recenziju približen svakome i nadam se da će ga svi koji još nisu uskoro pogledat i vidjeti što je pravo remek-djelo. To inače nije žanr filma koji ja obožavam, ali ovaj film je stvarno jako dobar!

    Još jednom svaka čast na recenziji stari, užitak ih je čitat!

  • maxima says:

    Ako se ostala ostvarenja zovu “film”, “Apocalypse Now” sigurno zaslužuje nekakav posve poseban naziv, jer se, ma koliko ga htjeli svrstati u neki kalup, uvijek nekom scenom izvuče i jednostavno odskoči od svega, što je ikad napravljano.

    Od tolikih moćnih scena (za “Apokalipsu” bi se moralo pisati “močnih”, zbilja), teško je zbilja izabrati najjaču, jer svaka nadmašuje i prethodnu i buduću, iako to zvuči nemoguće – no nije, je li tako?

    Od “The Ride of the Walkyries” i prelijetanja helikoptera ludoga “kauboja” do jednostavnih, no tako dubokih i skoro bolnih scena u kojima Brando prelazi dlanovima po ćelavoj glavi… čovjek ne zna što ga više potresa, a toga je toliko puno za samo jedan film.

    Često čujem ono, što sam i sama osjetila pri prvom… i drugom gledanju (treći put ću valjda za 10 godina) – poslije “Apokalipse” se ne može tek tako i tek tako brzo, pogledati bilo koji drugi film. Obično bez nekog prethodnog “pinga” uvede ljude u razgovor i isplete oko njih mrežu, uvukavši ih duboko, gdje razgovor često ode do svemirskih rupa, patuljaka i općenito… tako koječega.

    Nažalost, činjenica je da nemali broj mlađih gledatelja nemaju niti volje niti želje pogledati to remek-djelo, no i nekolicina je dovoljna, da se dobra riječ širi.

    Prekrasna recenzija, Roth!

  • Anthrax says:

    Maxima cisto da znas……1994 sam godiste,posle ,,Lovca na jelene”,Apokalipsa mi je omiljeni film…..tako da ima i nas mladjih koji znaju sta je prava stvar.

  • blue thunder says:

    Gledo sam film barem dva puta. Definitivno film nije baš za svakoga. Ali upravo ti čudnovati dijelovi ga čine posebnim. Sjećam se kao klinac kada sam ga po prvi put gledo i odmah sam ga svrstao među bolje filmove. Sheen i Brando odlični.

  • Nomad says:

    Savršenstvo. Put uz rijeku prema uzroku Zla. Put na kojem se stvari mijenjaju do apsurda, do biti Zla. Film je zagonetka koja fascinira, u kojoj se uživa i od koje se koža ježi. Najveći ratni film svih vremena.

  • Josef K. says:

    Najveci film ikada, uopste.

Leave a Reply

Your email address will not be published.