Alieni (1986.)

Alieni (Aliens, 1986., 136 min.)

Redatelj: James Cameron

Glume: Sigourney Weaver, Michael Biehn, Paul Reiser, Lance Henriksen, Carrie Henn, Bill Paxton

Znate, mogu popušiti Titanic, stvarno mogu, ne smeta mi ni patetika, ne smeta mi ni melodrama, film sve to opravdava onim famoznim potonućem, efektnim scenama slavnog brodoloma, a nisu mi mrske ni podvodne stvari, snimke prave olupine koje je James Cameron ukomponirao u film. Nikad ne bi rekli da je dio toga sniman u studiju, na maketi koja je velika jedno dva metra i kroz dim koji je u konačnici tako dobro zamijenio vodu. S druge strane, Avatar ne pušim čak ni pod razno. Takve se stvari dogode kad se čovjeku svidi miris novca, pa ide raditi nešto što je skup svega što se inače dobro prodaje (freedom fighteri i slične pizdarije), a sve to prilagođeno Twilight generaciji (nisu bezveze glavni likovi u tim zabranjena ljubav godinama) kako bi odaziv bio što veći. I što je najbolje, Cameron je postao money bitch, hoće nastavak, hoće dva nastavka (svi znamo kako je ta ideja završila s Matrix sagom).

I što je najbolje, ja ga još uvijek respektiram kao jednog od najjačih SF redatelja, ne mogu si pomoći, nadam se da će čovjek doći k sebi i reći “Pa ja sam radio neke stvarno cool filmove, valjalo bi se vratiti malo korijenima i biti opet faca”. I dok to čekam, treba se malo podsjetiti kako je to Iron Jim radio prije, u dobrim starim danima. A i Sigourney je tu (kvragu, da je zaposlio Michaela Biehna, kako je prvobitno planirao ne bih ni zucnuo protiv Avatara samo zbog toga) prva žena koja je dobila nominaciju za Oscara u akcijskoj ulozi. Što? To vam nije dovoljno, malo ste teža publika? To se traži. Zato ću dio teksta posvetiti i drugoj verziji Aliensa (iliti po naški Osmi putnik 2) zato što se o prvoj zna sve. Doduše, zna se i drugoj sve, no možda se pronađe pokoja individua koja ne zna, pa pokupi koju zlata vrijednu informaciju. Povod pisanju? Nemam pojma. Možda što sam Aliense po prvi put gledao u kinu. Otišao neinformiran, imao sam tek devet godina, zaveo me plakat, mislio sam da će to biti nešto tipa Rambo, ali ispala je to jedna od onih pogrešaka koje imaju sretan završetak.

Priča glasi: Ellen Ripley, the sole survivor prvog dijela, budi se nakon 57 godina, dolazi k sebi, pomalo sređuje vlastita sranja, ali vrag joj ne da mira pa se opet zakači s opakim alienima. Naime, izgubljen je kontakt s kolonijom koja se nalazi, prigodno, na planeti gdje je bio brod s jajima. U pratnji bad ass marinaca, ona se vraća natrag i, očekivano, stvari iz lošeg jako brzo pređu u još lošije. Što vam to pričam, znate to sigurno bolje nego ja. Razlika u svemu – 17 minuta koje niste gledali u prvoj verziji. Ono što mi ustvari nikako nije jasno – zašto se svi Cameronovi filmovi u pravilu skraćuju? 17 minuta ipak nije 170 minuta, nije to neki posebno teški materijal za izdržati prilikom gledanja, ali, kao i u slučaju The Abyssa, morao je malo pod cenzorske škarice (s time da je Bezdan pretrpio najveću štetu, izbaciti onu scenu kad se more podiže može samo idiot). Razloga su dva, jedan Cameronov, jedan… od nekoga iz mase. Komad filma nije bio dovršen (prvi napad aliena i obrana s onim cool mini-gunovima) pa je to otpalo zbog odlaska u kino. Druge su stvari otpale radi dobivanja dinamike. Što god to značilo. U novoj verziji postoji cijeli mali intro gdje roditelji djevojčice Newt naiđu na ona jaja, to je otpalo jer otkriva što će biti (kao da je publika mogla pomisliti da će Freddy Krueger iskočiti odnekud), a neke su scene stvarno malo potkresane da se dobije na dinamici – prvo što mi pada na pamet je putovanje kamerom kroz interijer broda Sulaco prije nego se svi dignu iz hibernacije. Male stvari, ako ćemo iskreno, ali spojene u cjelinu dodaju zrno atmosfere i dojam da se snimalo jer se htjelo pravo sve snimiti (perfekcionist kakav već je, Cameron drugačije nije ni mogao). 17 minuta materijala koje dodatno pojašnjavaju neke stvari… awesome. Ili možda ne?

Pronašao sam zanimljivo mišljenje koje tvrdi da je dodatni materijal uništio originalni film, da prvi napad aliena poništava horor atmosferu onom dijelu kad se alieni pojave na tavanu (ili što već). Osobno, meni je to bilo malo too much: svi prolazi zatvoreni, a ovima horda njih hoda nad glavom? Efektna scena, dobra napetost, ali da je baš horor? Pozadina svega potječe još od prvog Aliena, koji je, bubnjeve molim, proglašen najutjecajnijim horor/SF filmom dotad. Svaka čast, neću se tome protiviti, ali da je originalan… i nije. To je storija o ukletoj kući samo prebačena u svemir (riječi samog Ridleyja Scotta), a malo poznata činjenica jest da je ekipa imala i malu sudsku bitku oko plagiranja filma It! The Terror from Beyond Space (1958) – tako da… nije baš sve originalno (iako je besprijekorno izvedeno). Cameron je odmah izjavio da radi ratni film u svemiru. Hej, zar to ikad može zvučati loše? Zadržao je komponente prvog filma i sve nanovo izgradio, postavio drugačije okružje i rezultati su pred nama. Zato je malo smiješno kad netko ide reći da je poništio horor učinak kad mu sami horor (napetost, to već da) nije bio ni u planu rada. 17 dodatnih minuta ne mijenjaju bitno tijek radnje, kao ni karakterizaciju likova, ne mijenjaju ustvari ništa, samo što se sukob alieni vs. ljudi čini dužim, što je odlično, ipak je tu ležište na sukobu, a ne istraživanju, a nije narušena ni dinamika filma. Cameron je povukao pametan Scottov potez i nije prikazao stvorove do skoro druge polovice filma, no kad ih je napokon odlučio pokazati, gomila njih djeluje zastrašujuće više nego jedan sam. A nadogradnja radnje s prikazom matice aliena danas je paragraf u svakoj SF enciklopediji, kao i u priručniku o snimanju nastavka, koji je ujedno i samostalna cjelina.

Ono što vam je ostalo poznato u prvom filmu, pronaći ćete i ovdje: upečatljivi likovi koji su svoje odradili kako treba (posebice Cameronov kućni trojac – Bill Paxton, Lance Henriksen i Michael Biehn), a Sigourney Weaver je ovdje možda i najuvjerljivija kao Ripley (nije baš bezveze pala ta oskarovska nominacija), gdje je spretno izmiješana njezina nježnija strana s onom svemirske bad ass kučke (a Cameronu su jaki ženski likovi u krvi, pa drugačije nije ni moglo), što se sve stopilo u jednu cjelinu. Koju? Onu da se i dan danas lome koplja oko toga koji je nastavak bolji. Uno ili Due, pitanje je sad. A i financijski je uspjeh bio impresivan – 85 milja (danas je to ono 150) – čime su postali najgledaniji dio franšize. Ipak, treba spomenuti da osim Ripley ostali likovi i nisu bog zna kako razrađeni kao zasebne cjeline, postoji poveći spektar klišeja kojima su se ocrtavali njihovi karakter te da njihova plošnost ponekad zna biti previše izrađena i da njihova dopadljivost leži u situaciji u kojoj se nalaze. Nije da se radi o baš prevelikoj mani, no da se spomene u kontekstu opisivanje jedne cjeline. Usprkos tome, film drži pažnju od početka do kraja, zadržava originalnu atmosferu i okružje nepoznatog, nadograđuje ono što nikad nije spomenuto te proširuje svijet Aliena, a zahvaljujući preciznoj režiji i spretnom poigravanju s nekoliko dodatnih motiva (ratni film) Cameron je uspio napraviti zasebno djelo koje djeluje impresivno čak i nakon dvadeset pet godina od svojeg nastanka. Nije loše za jedan nastavak.